
Omaryn kelasilppurilla viheralueen niittojäte suoraan vaunuun – Keski-Euroopassa niitetty vihermassa kerätään teiden varresta pois
Silppurivaunu voidaan rakentaa myös kelasilppurin kanssa. Laite sopii toki niittorehun tekoon kotieläimille, mutta myös vihealueille kuten lento- ja golfkentille niitetyn massan keräämiseen.
Omarv Venezia on italialainen niittovaunu. Laitetta on saatavilla kolmella eri niittopään työleveydellä: 140, 190 ja 225 cm. Sängenkorkeutta voidaan säätää 5–30 sentin välillä, mikä mahdollistaa monipuoliset käyttökohteet erilaisille viheralueille ja kasvustoille. Kuvan mallissa työleveys on 190 cm ja kuormatila 7,3 m³. Kuva: Seppo PenttiKeski-Euroopassa on yleistä kerätä tienvarsien niitetty kasvusto talteen, jolloin ajoradalle päätyy vähemmän orgaanista jätettä ja ympäristö pysyy siistimpänä. Suomessa tällainen käytäntö on harvinainen – useimmiten kasvijäte jätetään paikoilleen.
Vihermassan keräämättömyys Suomessa mahdollistaa myös teiden reunoilla kasvavan lupiinin rajumman leviämisen, kun kasvuston siemenpankki jätetään maahan itämään uudeksi kasvustoksi. Tietyillä luontotyypeillä suoritetaan jo kasvustojen paalausta ja keruuta, jotta alueet eivät rehevöidy.
Kelasilppurilla varustettu silppurivaunu mahdollistaa tuoreen niittojätteen keruun suoraan vaunuun. Laite soveltuu paitsi perinteiseen niittorehun tekoon kotieläimille, myös katu- ja viheralueilta niitetyn massan talteenottoon. Silppuri heittää massan suoraan perävaunuun, mikä nopeuttaa työvaiheita ja vähentää jätteen leviämistä tuulen mukana.
Ero käytännöissä näkyy muun muassa Keski-Euroopan siistimpinä tienvarsina ja vähäisempänä maantielle kulkeutuvana orgaanisena aineksena. Silppuriteknologia mahdollistaa jätevirtojen hallinnan ja käytön esimerkiksi bioenergiatuotannon.
Murskan takana on kannattelurulla, halkaisijaltaan 193 mm, ja murskausrullan halkaisija on 180 mm. Kuva: Seppo PenttiArtikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


