Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • MB Trac 1800 on Mersun traktoreiden kuningas – arvokas traktoriharvinaisuus on yhä aktiivikäytössä

    Maaginen sana ”intercooler” ja pieni kyhmy konepellissä saavat 1800-mallin erottumaan aiemmista MB Traceista. Matkustimme Saksaan nähdäksemme eräät viimeisistä edelleen aktiivikäytössä olevista MB Trac 1800 -malleista.
    MB Trac 1800 on malliston tehokkain versio, jonka tunnistaa konepeiton päälle välijäähdytintä varten muotoillusta kohoumasta.
    MB Trac 1800 on malliston tehokkain versio, jonka tunnistaa konepeiton päälle välijäähdytintä varten muotoillusta kohoumasta. Kuva: Marcus Pasveer

    MB Trac 1800 -traktori

    • Valmistusvuosi 1991.
    • Mercedeksen ahdettu 180-hevosvoimainen, kuusisylinterinen 5,9-litrainen OM 366 LA -moottori välijäähdyttimellä.
    • Vaihteistona 14x14 manuaalivaihteisto, huippunopeus 40 km/h.

    Pieni saksalaiskylä Bremenin lähellä on koti keskimääräistä useammalle MB Trac -traktorille. Jotkut vitsailevat kyseessä olevan jopa MB Trac -kylä. Alueen maaseututeitä ajellessa voi havaita useita hienossa kunnossa olevia vihreitä traktoreita. Monet niistä ovat pysäköityinä saksalaistyylisiin perinteisiin latoihin, ja omistajat selvästi pitävät aarteistaan huolta.

    Koneet ovat pääosin harrastekäytössä, mutta niillä tehdään myös kevyitä töitä. Kylässä on muutamia aktiivikäytössä olevia traktoreitakin. Oersdorfin kylässä on jopa kaksi 1800-mallin traktoria työkäytössä, vaikka niiden kiihkeimmät työrupeamat ovat toki jo takana päin.

    Urakoitsija Klaus Fitschen ja hänen poikansa Jens tuntevat Gaggenaun traktorit kuin omat taskunsa ja ovat työskennelleet useita vuosia ainoastaan MB Traceja käyttäen. Nykyisin kaluston päämerkki on Fendt. Klaus ja Jens omistavat edelleen useita MB Traceja, mutta ne ovat pääasiassa harrastekäytössä ja pienempiä töitä varten.

    ”Nämä traktorit ovat yksinkertaisesti liian kalliita käyttää raskaissa töissä, vaikka osia onkin hyvin saatavilla. Emme halua pilata harvinaisia traktoreita”, Klaus kertoo.

    Jens Fitcshen omistaa isänsä Klaus Fitschenin kanssa useita MB Traceja.
    Jens Fitcshen omistaa isänsä Klaus Fitschenin kanssa useita MB Traceja.  Kuva: Marcus Pasveer

    Statustraktori

    Kaksi traktoria Mercedes Benzin traktorimalliston huipulta pysähtyy ilmajarrut suhahtaen konevajan eteen. 1600- ja 1800-mallien erot eivät ensivilkaisulla ole suuria. Omistaja selittää traktoreiden keskeisimmät erot.

    1800-malli on päivitys edeltävään 1600-malliin, ja siinä on konepellin alla OM 366 LA -moottori. 1800 erottuu muista malleista intercoolerin ja konepeitossa olevan kyhmyn vuoksi, joka tarvittiin mahdollistamaan välijäähdyttimelle riittävästi tilaa. Nämä pienet yksityiskohdat vaikuttavat suuresti traktorin hintaan.

    1800-mallissa Mercedeksen moottori on varustettu välijäähdyttimellä.
    1800-mallissa Mercedeksen moottori on varustettu välijäähdyttimellä. Kuva: Marcus Pasveer

    Nykypäivänä hyväkuntoisen 1800-mallin hinta on 150 000 ja 200 000 euron välillä. MB Trac 1800 -mallista tuli koko malliston statussymboli. Se kuitenkin hieman hämmästyttää, että onko mallissa sitten jotain muuta erikoista, joka tekee siitä niin halutun MB-harrastajien keskuudessa.

    Fitschen selittää, että toinen syy 1800:sen suurelle suosiolle on se fakta, että kyseessä on viimeinen MB Trac -malli ja niitä valmistettiin vain 190 kappaletta. 1800 oli myös kaikkien aikojen tehokkain MB Trac; tehoa on 20 hevosvoimaa enemmän kuin seuraavaksi pienemmässä mallissa.

    Tekniikan osalta 1800-malli on etevämpi myös hydrauliikan suhteen. 1800:sessa on öljynjäähdyttimen lisäksi myös itsenäiset hydrauliikkapiirit. Järjestelyn ansiosta hydrauliikka on tarkempi käyttää ja muutenkin käyttäjäystävällisempi.

    1800-mallissa on muita malleja hieman tehokkaampi hydrauliikka. Pumppu tuottaa 60 l/min.
    1800-mallissa on muita malleja hieman tehokkaampi hydrauliikka. Pumppu tuottaa 60 l/min. Kuva: Marcus Pasveer

    1800-mallien korkeat hinnat houkuttelevat valitettavasti epärehellisyyteen. Nopean rahan toivossa jotkut muokkaavat 1600-malleja asentamalla niihin välijäähdyttimen ja 1800-mallin tyylisen konepellin.

    1800-mallia ostaessa onkin aina syytä varmistaa runkonumeron perusteella, että kyseessä on aito lippulaivamalli. Fitschen arvioi, että 190 valmistetusta yksilöstä noin 130 on edelleen olemassa. Kuutisenkymmentä kappaletta on tuhoutunut tulipaloissa ja onnettomuuksissa.

    Kertaalleen maalattu

    Fitschenin perheen 1800 on maalattu kertaalleen. Muita muutoksia tai päivityksiä traktoriin ei ole tehty. Klausin isä osti traktorin vuonna 2003 paikalliselta jälleenmyyjältä, joka oli ottanut traktorin vaihdossa. Traktori ostettiin raskaisiin vetotöihin, keräilykärpänen ei ollut vielä tuossa vaiheessa päässyt puraisemaan.

    Tähän yksilöön oli vaihdettu uusi moottori, mikä lisäsi Fitscheneiden kiinnostusta entisestään. Kuutoskoneet eivät olleet aina niin luotettavia kuin ihmiset luulivat. Traktori ostettiin kuljetustöihin ja paalaimen vetokoneeksi.

    Vuosittain 1800:sen mittariin kertyi noin 600 tuntia. Traktorin onneksi Fitscheneiden ykköstraktoriksi hankittiin melko pian Fendt Vario, mikä säästi 1800:n pidempiaikaiselta rääkiltä ja tuntien kertymiseltä.

    Traktorin omistusaikana Fitscheneiden oveen on koputtanut useita ihmisiä tarkoituksenaan ostaa MB Trac. Röyhkeimmät ostajaehdokkaat luulivat, ettei omistaja tiedä traktorinsa arvoa.

    1800 edelleen aktiivikäytössä

    Jürgen Fitschen (ei sukua edellä mainituille) viljelee tilaansa kylän toisella laidalla. Myös hän on MB Tracien eri mallien pitkäaikainen käyttäjä. Yksi Traceista on pyhitetty kasvinsuojeluruiskukäyttöön. Erikoisin traktori on 1800-malli, joka maalattiin tehtaalla harmaalla "silberdistel gray" -värillä.

    Jürgen Fitschen hoitaa ruiskutukset MB Trac 1300 -traktoriin kiinteästi asennetulla kasvinsuojeluruiskulla.
    Jürgen Fitschen hoitaa ruiskutukset MB Trac 1300 -traktoriin kiinteästi asennetulla kasvinsuojeluruiskulla. Kuva: Marcus Pasveer

    Vielä erityisempää on se, että 1800 työskentelee edelleen täyspäiväisesti tilalla. Tällä hetkellä traktori on valjastettu lietevaunun eteen. Siirtokoneena pellolle käytetään tietenkin MB Trac 1600 -traktoria. Ohikulkijatkin tunnistavat, että näky on poikkeuksellinen.

    Jürgen Fitschenin lietteenajokalustoa voisi kuvailla nykypäivänä harvinaiseksi näyksi. 1800-mallilla vedetään levitinvaunua, siirtoajot hoidetaan 1600-mallin vetämällä siirtovaunulla.
    Jürgen Fitschenin lietteenajokalustoa voisi kuvailla nykypäivänä harvinaiseksi näyksi. 1800-mallilla vedetään levitinvaunua, siirtoajot hoidetaan 1600-mallin vetämällä siirtovaunulla. Kuva: Marcus Pasveer

    MB Trac 1800 oli tuotannossa lyhyen aikaa, vain reilun vuoden. Lippulaivamalli esiteltiin suurelle yleisölle ensimmäistä kertaa Agritechnica-näyttelyssä vuonna 1990. Kysyntä oli tuohon aikaan jopa valmistuskapasiteettia suurempaa. Mercedeksen Gaggenaun tehdas ei pysynyt tilausten tahdissa.

    Kun KHD oli tulossa mukaan Mercedes-Benzin maatalousdivisioonaan, Tracien tuotanto loppui yllättäen. Laskuri pysähtyi 41 365 valmistuneeseen MB Traciin. Erikoistraktorin valmistaminen osoittautui liian kalliiksi.

    Myöhempiäkin yrityksiä oli, ja valmistajat kuten LTS ja Doppstadt yrittivät jatkaa tuotantoa siinä kuitenkaan onnistumatta. Menestystarinaksi eivät nousseet myöskään Fendtin Xylon tai Schlüterin Euro Trac. MB Tracin kanssa samaa konseptia noudattavista traktoreista ainoastaan JCB:n Fastrac on yhä markkinoilla. Valmistuksen päättymisestä huolimatta MB Tracilla on edelleen vakiintunut kannattajakuntansa, mikä heijastuu myös Tracien hintaan.

    Jens Fitschen kertoo MB Tracin ajamisen olevan erityinen kokemus. Kun kaasupoljinta painaa, traktorin keulan tuntee kohoavan. "Kiihdyttäessä tuntuu kuin traktori lähtisi lentoon, samaa tunnetta ei saa muissa traktoreissa kuin MB Tracissa", Jens kertoo. "Sitä paitsi, kenellä muulla oli etujousitus ja 40 km/h vakiona tuohon aikaan?", Jens päättää.

    Käännös: Tapio Vesterinen

    27.12.2024 korjattu moottorin tyyppimerkintä.

    Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje