
Ajosilppurin joystick-ohjaus muutti ajamisen ergonomiaa oleellisesti – ”En pellolla enää juuri ohjauspyörään koske”
GriTech-joystick-ohjauksesta oli artikkeli keväällä Koneviestissä. Toni Harju oli tutustunut muutaman tutun kautta etukäteen joystick-ohjaukseen pyöräkuormaajissa. Kuormaajan käyttö näytti kätevältä, ja kuljettajat olivat tykästyneet ratkaisuun. Joystick-ohjaus haluttiin myös ajosilppuriin.
Ajosilppurikorjuu ei kuormita kuljettajaa niin paljoa, kun ohjaukseen voidaan käyttää ohjauspyörän sijaan joystickiä. Kuva: Seppo PenttiGriTech-joystick ajosilppuriin
- Keväällä esitelty (KV 6/2025) joystick asennettiin ajosilppuriin.
- Joystick tulee vasempaan kyynärnojaan, ohjauspyörä vaihdetaan ja ohjausboksi sijoitetaan ohjaamoon.
- Joystick-ohjaukseen tottuu nopeasti myös ajosilppurissa.
GriTechin joystick-ohjaus toteutetaan erillisellä, tarkoitukseen suunnitellulla asennussarjalla. Joystick sijaitsee vasemmassa kyynärnojassa, ja koko kyynärnoja vaihdetaan. Ohjauspyörä vaihdetaan, ja ohjausboksi kiinnitetään sopivaan paikkaan ohjaamossa. Järjestelmä kytketään niin, että joystick ohjaa pyöriä rinnan ratin kanssa. Kuljettaja voi valita, kummalla ohjaimella konetta ohjataan.
Turvallisuuden takaamiseksi joystick ei toimi kuin silloin, kun kyynärnoja on alhaalla ja käyttö on kuitattu napista. Kyynärnoja tunnistaa käden infrapunalla. Jos käsi ei ole oikealla paikalla, joystick ei toimi. Tämä estää vahinko-ohjauksen.
Tieliikenteessä ohjaus tehdään säädösten mukaisesti ratilla, mutta tien ulkopuolella kuljettaja voi itse päättää ohjaustavan. Ajosilppurilla oli korjattu rehua 40 hehtaarin alalta, kun kävimme keräämässä käyttäjäkokemuksia.
”Luin jutun GriTechin joystick-asennussarjasta kevään Koneviestistä (KV 6/2025) ja innostuin heti, josko asennus onnistuisi myös ajosilppuriin. Useamman vuoden ajosilppurisesongit ovat aiheuttaneet selkä- ja hartiasärkyjä”, kertoo Toni Harju Jalasjärveltä. Valmistajan kanssa keskusteltiin, sopiiko sarja samalla tavalla asennettavaksi koneisiin, joissa on takapyöräohjaus.
Kun vasen käsi saa olla rentona kyynärnojalla ja selkä voi nojata istuimeen, kuljettajan hartia- ja selkävaivat vähenevät. Kuva: Seppo PenttiAsennus ei ollut vaikea
”Asennus oli helppo tehdä ohjeiden avulla. Isoin työ oli avata suojapaneelit ohjauspylväästä ja asentaa uusi sähköinen ratinpyörittäjä. Ohjausboksi on istuimen takana, ja kansi on edelleen auki, koska herkkyyden säädöt ovat kannen alla. Kun koko kyynärnoja vaihtui, johdotukset tehtiin vain kyynärnojasta boksiin. Joystick on kiinni kyynärnojassa”, Toni kertoo. Lyömätyökaluja ei asennuksessa tarvittu.
GriTechin asennuksessa vaihdetaan alkuperäisen tilalle uusi ohjauspyörä. Rattiakselille asennetaan myös sähkömoottorilla toimiva pyörittäjä. Kuva: Seppo PenttiKun vasemmalla kädellä ajosilppurin suuntaa ohjataan joystickillä, hartiat ja selkä pääsevät helpommalla. Selkä on koko ajan nojassa istuimeen ja käsi tuettuna kyynärnojaan.
Koska renkaiden asentoa ei näe taaksepäin ja joystickiltä puuttuu tunnokkuus, ahtaissa paikoissa pellolla ohjaus otettiin aluksi mieluummin ratille. Ratin ohjaustuntuma oli alkuun parempi päisteessä. Joystickin käyttö riitti tuolloin pitkällä sivulla, lähes suoraan ajettaessa.
”Ennalta arvioiden kiperässä paikassa otettiin perinteisesti ratista kiinni, koska se oli tutumpaa. Itse en pellolla enää juuri ohjauspyörään koske”, Toni kertoo. ”Seuraavien satojen korjuuhehtaarien jälkeen myös kaksi muuta kuljettajaa ovat tottuneet joystick-ohjaukseen, eikä siitä aiota luopua”, Toni jatkaa.
Vieressä istuessa ei huomaa eroa koneen liikkeissä tai huojunnassa, kumpaa ohjaustapaa käytetään.
”Kävimme valmistajan kanssa neuvottelut, josko alkaisin tehtaan edustajaksi Suomessa. Asia on nyt sovittu, ja edustan GriTechiä Suomessa. Laitteet myydään täältä ja laskutan Suomen alv:llä”, Toni kertoo. Valmistaja vastaa edelleen takuista, ja asiakas hoitaa asennukset haluamallaan tavalla. GriTechin järjestelmä on harkinnan arvoinen erityisesti koneissa, joissa ohjauspyörää joutuu pyörittämään runsaasti.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



