Video: Weckman Steelin valmistaman Tuhti WS 180 DG -maansiirtovaunun rakenteessa on mielenkiintoisia yksityiskohtia – vaunu kulkee myös maantiellä mukavasti

Heinolan Vierumäessä toimiva Weckman Steel Oy valmistaa perävaunujen lisäksi teräshalleja, kattotuoleja sekä profiililevyjä kattoihin ja seiniin. Perävaunut ovat kuuluneet tuotevalikoimaan jo yli 60 vuotta.
Tuhti G -vaunujen omapaino on 10 % alhaisempi kuin aiempien mallien. Vaunuun voidaan kuormata laillisesti jopa 4-500 kiloa enemmän kuljetettavaa materiaalia, mikä alentaa yksikköä kohti laskettuja kuljetuskustannuksia noin 5 prosentilla.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Weckman Steel valmistamista vaunuista merkittävä osa myydään Norjaan, Ruotsiin sekä Viroon ja muihin Baltian maihin.

Koneviestin testissä olleesta, uudesta DG-maansiirtovaunujen mallistossa on myös pienempi 13 tonnin vaunu. Weckman valmistaa myös kiinteillä laidoilla varustettua viljavaunua ja monipuoliseen käyttöön - myös kevyeen maansiirtoon - sopivaa yleisvaunua, joihin voidaan hankkia korokelaidat rehun tai kuivikkeen ajoa varten.

”Perinteinen, avattavilla sivulaidoilla varustettu peräkärry on edelleen valmistusmäärältään yleisin vaunutyyppi kattaen reilusti yli kolmanneksen vaunujen kokonaismäärästä”, kertoo Janne Hiironen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Weckman Steel käyttää samaa runkoa kaikissa saman kantavuuden vaunuissa – maansiirtovaunussa on sama runko kuin saman kokoluokan yleis- tai avattavalaitaisessa viljavaunussa. ”Viljavaunujen rungot ovat oikeastaan ylimitoitettuja, koska kuormitus on huomattavasti pienempää kuin maansiirtovaunussa”, toteaa vaunujen perävaunujen tuotelinjapäällikkö Janne Hiironen.

Täysin uusi DG-maansiirtovaunu

Koneviestin syksyllä 2021 kokeilema Tuhti WS 180 DG -vaunu on suunniteltu Weckmanin perävaunulinjan päällikön Janne Hiirosen mukaan niin sanotusti puhtaalta pöydältä. Täysin uuden G-sarjan kehitystyössä on mietitty vaunun kaikki vaiheet suunnittelusta hankintaan, tuotantoon ja toimitukseen asti. Uusissa vaunuissa käytetään entistä enemmän ympäristöystävällisillä menetelmillä tuotettuja raaka-aineita. Vaunuteräksen valmistuksesta aiheutuvat CO2-päästöt ovat lanseerauksen jälkeen vähentyneet 1,5 miljoonalla kilolla vuodessa teräsosien määrän vähennyttyä 40 %. Ekologisuutta on myös vaunuvalmistuksen lähes 100 % kotimaisuus jolloin valmiin tuotteen kuljetuksen hiilijalanjälki jää pieneksi.

Vaunut on myös testattu perusteellisesti käytännön olosuhteissa ja laboratoriossa tehdyillä mittauksilla”, vakuuttaa Janne Hiironen. Weckman myöntää uusille G-sarjan vaunuille 2 vuoden takuun.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Katso kuvakarusellista lisäkuvia Tuhti WS 180 DG -vaunusta testiajossa sekä yksityiskohtia vaunun rakenteesta:

Sora on helppo vetää matoksi tielle, koska se valuu siististi kamilautaa pitkin. Soran määrää voidaan säätää rajoittamalla ylälaidan avautumista rajoitinketjuilla.
Sora on helppo vetää matoksi tielle, koska se valuu siististi kamilautaa pitkin. Soran määrää voidaan säätää rajoittamalla ylälaidan avautumista rajoitinketjuilla. Kuva: Uolevi Oristo
Kippauskulma on suuri, 50 astetta. Putkipalkista hitsatussa rungossa on pitkittäispalkkien lisäksi vain kaksi poikkipalkkia. Kiinteät laidat ja lavan jämäkät etu- ja takapalkit jäykistävät lavaa hyvin. Lavan tai rungon kulmiin ei ole hitsattu kuraa kerääviä vahvikkeita tms. Lavan nostosylinterin
Kippauskulma on suuri, 50 astetta. Putkipalkista hitsatussa rungossa on pitkittäispalkkien lisäksi vain kaksi poikkipalkkia. Kiinteät laidat ja lavan jämäkät etu- ja takapalkit jäykistävät lavaa hyvin. Lavan tai rungon kulmiin ei ole hitsattu kuraa kerääviä vahvikkeita tms. Lavan nostosylinterin Kuva: Uolevi Oristo
DG-vaunu jättää siistin kasan, koska kuorman putoamispaikkaa on kamilaudan ansiosta hieman kauempana kuin lavan takareuna. Kamilauta estää soraa juoksemasta eteenpäin pyörien väliin. Ylälaidan kiinnityspultit ovat parinkymmenen sentin mittaisten varsien päässä, jotta laidan avaamisen tarvitaan enemmän voimaa ja toisaalta laita nousee vaakasuorassa korkealle.
DG-vaunu jättää siistin kasan, koska kuorman putoamispaikkaa on kamilaudan ansiosta hieman kauempana kuin lavan takareuna. Kamilauta estää soraa juoksemasta eteenpäin pyörien väliin. Ylälaidan kiinnityspultit ovat parinkymmenen sentin mittaisten varsien päässä, jotta laidan avaamisen tarvitaan enemmän voimaa ja toisaalta laita nousee vaakasuorassa korkealle. Kuva: Uolevi Oristo
Tuhti WS 180 DG vaunu sopii myös ojamaiden tms. siirtoon (ks. seuraava kuva)
Tuhti WS 180 DG vaunu sopii myös ojamaiden tms. siirtoon (ks. seuraava kuva) Kuva: Uolevi Oristo
Kuorman teko ei onnistu pienellä kaivurilla sillä laidan korkeus on 214 senttiä. Hitachi-traktorikaivurilla, mutta kaikki liikevara tarvittiin.
Kuorman teko ei onnistu pienellä kaivurilla sillä laidan korkeus on 214 senttiä. Hitachi-traktorikaivurilla, mutta kaikki liikevara tarvittiin. Kuva: Uolevi Oristo
Ylin takalaita kannattaa poistaa kantojen tms. ajoon, sillä 40 senttiä korkea kamilaita pitää kuorman kyydissä. Vapaasti avautuvan laidan poisto on helppoa, koska hydrauliikkaletkuja tms. ei tarvitse irrottaa. Laidassa on kunnon nostolenkki ja vain kahden järeän pultin avaus riittää.
Ylin takalaita kannattaa poistaa kantojen tms. ajoon, sillä 40 senttiä korkea kamilaita pitää kuorman kyydissä. Vapaasti avautuvan laidan poisto on helppoa, koska hydrauliikkaletkuja tms. ei tarvitse irrottaa. Laidassa on kunnon nostolenkki ja vain kahden järeän pultin avaus riittää. Kuva: Uolevi Oristo
Korokkeiden takalaita lukitaan paikoilleen kamilaudalla. Kuormapeitteen kaaret tukevat laitoja eikä viljanajossa tarvita ketjuja tms. Kaaret voidaan irrottaa kun ajetaan kevyttä tavaraa. Korokelaidat voidaan nostaa valmiiksi koottuna pakettina lavan päälle, sillä niissä olevat tapit menevät lavan alalaitojen avonaisten pystytolppien sisälle.
Korokkeiden takalaita lukitaan paikoilleen kamilaudalla. Kuormapeitteen kaaret tukevat laitoja eikä viljanajossa tarvita ketjuja tms. Kaaret voidaan irrottaa kun ajetaan kevyttä tavaraa. Korokelaidat voidaan nostaa valmiiksi koottuna pakettina lavan päälle, sillä niissä olevat tapit menevät lavan alalaitojen avonaisten pystytolppien sisälle. Kuva: Uolevi Oristo
Lavan nostosylinteri on kiinnitetty runkopalkkien välissä olevaan tukevaan kiinnikkeeseen, joka suojaa samalla sylinterin alapäätä sekä kippiletkua ja sen kiinnityskohtaa. Kippisylinteri on Nurmen konepajan valmistama?  Sylinterissä on 7putkea ja sen tilavuus on 30 litraa.
Lavan nostosylinteri on kiinnitetty runkopalkkien välissä olevaan tukevaan kiinnikkeeseen, joka suojaa samalla sylinterin alapäätä sekä kippiletkua ja sen kiinnityskohtaa. Kippisylinteri on Nurmen konepajan valmistama? Sylinterissä on 7putkea ja sen tilavuus on 30 litraa. Kuva: Uolevi Oristo

Lue myös Tuhti WS 180 DG -vaunun esittelyjuttu:

Jämäkkä Tuhti WS 180 DG -maansiirtovaunu sopii urakoitsijalle – DG-vaunussa on 40 % vähemmän osia ja 10 % vähemmän painoa, mikä säästää kustannuksia ja ympäristöä