Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Lisäkuvat ja video: Katso kuvista ja videolta, miten Koneviestin jarrutuskokeessa hidastuvuuksia mitattiin

PRT-Testiradan vakioidut olosuhteet mahdollistivat eri vuosina tehtyjen testien vertailun vuosien yli. Radan kitkaominaisuudet sertifioidaan määrävuosien välein.
Tilaajalle
Radan basalttikiven kitkakerroin kasteltuna vastasi liukasta jäätikköä (0,13). Kasteltu betoni oli jo pitävämpi – kitkakerroin 0,3 - mutta edelleen huomattavasti liukkaampi kuin kesäkuiva asfaltti. Tieliikenneasetuksen mukainen vähintäin -5 m/s2 hidastuvuus kuivalla pitävällä alustalla (kitkakerroin 0,8) saavutettiin käytännössä kaikilla yhdistelmillä jo kastellulla betonillakin (kitkakerroin 0,3). Haastavin olosuhde oli ns  split, eli kun vasemman puolen pyörät olivat pitävällä betonilla ja oikean puoleiset liukkaalla basaltilla.