Ensimmäiset Bobcatit Euroopassa eivät tulleet Amerikasta - Prittipoppari

Bobcat saapui Eurooppaan vuonna 1964. Kolme vuotta myöhemmin oli ensimmäinen Bobcat Suomessa. Useimmille voi tulla yllätyksenä tieto, että nämä amerikkalaisena pidetyt koneet valmistettiin aluksi Englannissa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Oheiset kuvat on otettu vuosi sitten, jolloin kone oli maalattuna puna-keltaiseksi, mikä on Bobcatin agrikoneiden vanha väritys. Suomeen tuodut koneet oli kuitenkin aina maalattu rakennuskoneiden valkoisiksi. Nyt maalaus on vaihdettu valkoiseksi.
Oheiset kuvat on otettu vuosi sitten, jolloin kone oli maalattuna puna-keltaiseksi, mikä on Bobcatin agrikoneiden vanha väritys. Suomeen tuodut koneet oli kuitenkin aina maalattu rakennuskoneiden valkoisiksi. Nyt maalaus on vaihdettu valkoiseksi.
Real Machineryn koneesssa on välittäjänä toimineen liikkeen Road Machines (Drayton) Ltd:n kilpi, kuten Robby Boschin koneessa. Kyseinen yritys sekä valmisti että myi maansiirtoon liittyviä koneita kuten pienoisdumppereita ja kuljetusjärjestelmiä. Varsinainen valmistuskilpi on kadonnut.
Real Machineryn koneesssa on välittäjänä toimineen liikkeen Road Machines (Drayton) Ltd:n kilpi, kuten Robby Boschin koneessa. Kyseinen yritys sekä valmisti että myi maansiirtoon liittyviä koneita kuten pienoisdumppereita ja kuljetusjärjestelmiä. Varsinainen valmistuskilpi on kadonnut.
Ensimmäiset Bobcatit tulivat Suomeen Englannista ja ne olivat mallia M-444. Yllättäen kaikkein ensimmäisenä Suomeen tuotu kone on säästynyt. Sitä tarjottiin taannoin maahantuojalle ja nyt se on entisöitynä Real Machineryn toimitiloissa Lempäälässä.
Ensimmäiset Bobcatit tulivat Suomeen Englannista ja ne olivat mallia M-444. Yllättäen kaikkein ensimmäisenä Suomeen tuotu kone on säästynyt. Sitä tarjottiin taannoin maahantuojalle ja nyt se on entisöitynä Real Machineryn toimitiloissa Lempäälässä.
Alempana oleva valmistuskilpi paljastaa tämän koneen poikkeuksellisen valmistuspaikan. Euroopassa myytävät Bobcatit oli alun perin tarkoitus valmistaa Englannissa. Tämä johtui pääasiassa EEC:n ja EFTA-maiden ulkopuolelta tuleville tuotteille määrätyistä tulleista. Ylinnä on merkin edustajan kilpi.
Alempana oleva valmistuskilpi paljastaa tämän koneen poikkeuksellisen valmistuspaikan. Euroopassa myytävät Bobcatit oli alun perin tarkoitus valmistaa Englannissa. Tämä johtui pääasiassa EEC:n ja EFTA-maiden ulkopuolelta tuleville tuotteille määrätyistä tulleista. Ylinnä on merkin edustajan kilpi.
Robby pukeutuu mielellään aivan tiettyyn erityiseen asuun ajaessaan M-444:llä. Asu on samanlainen kuin 60-luvulla julkaistun kuljettajan ohjevihon kannessa, jossa näkyy amerikkalaiseen peltikypärään ja yrityksen haalareihin pukeutunut kuljettaja.
Robby pukeutuu mielellään aivan tiettyyn erityiseen asuun ajaessaan M-444:llä. Asu on samanlainen kuin 60-luvulla julkaistun kuljettajan ohjevihon kannessa, jossa näkyy amerikkalaiseen peltikypärään ja yrityksen haalareihin pukeutunut kuljettaja.

Vain harva tietää nykyisin, että Bobcat tuli Eurooppaan Britannian kautta. Vuosina 1965–1966 valmistettiin Bobcat-koneita lisenssillä Englannissa yrityksessä nimeltä Luff & Smith.

Tuohon aikaan Bobcat-tuotemerkki oli amerikkalaisella Melroe Companylla. Se teki Luff & Smithin kanssa lisenssisopimuksen, jonka mukaisesti Euroopan markkinoilla myytävät Bobcatit alkaisi valmistaa Luff & Smith Melroen rakentamissa tiloissa Chandlers Fordissa.

Suomeen tuli maahantuojan Ekströmin koneliikkeen luettelon perusteella kolme kappaletta englantilaisia M-444-kuormaajia tuonnin alkaessa 1967. Luff & Smith ajautui kuitenkin pian konkurssiin ja lisenssivalmistus Englannissa päättyi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Eurooppalaisten Bobcatien näkyvin eroavaisuus on moottori. Amerikkalaisessa M-444:ssä oli aluksi 2-sylinterinen 12,9 hv:n Onan-bensiinimoottori, kun Euroopassa moottoriksi oli valittu 1-sylinterinen 13,5 hv:n Deutz F 1 L 712 -diesel.

Verrattuna USA:ssa valmistettuihin koneisiin ovat nämä vanhat englantilaiset Bobcatit äärimmäisen harvinaisia. Yksi Luff & Smithin valmistamista koneista on nyt Bobcat-miehellä nimeltä Robby Bosch ja yksi Suomen maahantuojalla Real Machineryllä.

Koneet elämäntyönä

Hollannista kotoisin oleva Robby Bosch aloitti työskentelyn Bobcat-koneiden myynnin parissa jo 70-luvulla paikallisen dealerin palveluksessa. Pian hän kuitenkin siirtyi emoyhtiön alaisuuteen ja työskentelee nykyisin tittelillä vanhempi tuotekouluttaja. Vuosittain hänet voi nähdä konemessuilla lähes missä päin maailmaa tahansa esittelemässä Bobcat-koneita.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Hän on käynyt tähän mennessä kymmeniä kertoja Suomessa täkäläisissä konenäyttelyissä. Erityisesti hän pitää Lepaan näyttelystä, jonka hän on sanonut olevan yksi kolmesta kaikkein mieluisimmasta näyttelystä maailmassa. Niinpä hänet on nähty lähes joka ikisenä vuonna Lepaalla. Nykyisin hänen bravuurinsa on kaivaa Bobcatilla pari metriä syvä monttu näytösalueelle.

Robbylla on yksi intohimoinen harrastus: hän kerää maansiirtokoneiden pienoismalleja – ja niitä on paljon. ”Viimeksi, kun aloin laskea, sain tulokseksi noin 5 000 ja siitä on jo jokunen vuosi aikaa. On niitä tullut sittemmin lisää. Sellaisia malleja varten, joita haluan pitää esillä, minulla on 80 m2 huone, jossa on lasivitriinit”, kertoo Robby.

Ei varmaan tule yllätyksenä, että kokoelmassa on kaikki tai lähes kaikki erilaiset Bobcat-pienoismallit, mitä maailmassa on tähän mennessä tehty.

Lue lisää