Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

JCB 90Z-1 -kaivukone: Vertailun tasainen suorittaja

JCB 90Z-1 -kaivinkone pärjäsi testissä tasaisen varmasti.
JCB 90Z-1 -kaivinkone pärjäsi testissä tasaisen varmasti. Kuva: Arto Turpeinen
Ohjaamo oli tyhjäkäynnillä erittäin hiljainen, mutta ajomelu oli korkea.
Ohjaamo oli tyhjäkäynnillä erittäin hiljainen, mutta ajomelu oli korkea. Kuva: Arto Turpeinen
Puskurilevyn hallintavipu oli ohjaamossa hyvällä paikalla.
Puskurilevyn hallintavipu oli ohjaamossa hyvällä paikalla. Kuva: Arto Turpeinen
Kuva: Jukka-Pekka Lindbäck

JCB suoriutui tasaisesti molemmissa osioissa, mikä palkittiin neljännellä sijalla. Piste-ero kärkikolmikkoon oli kuitenkin suhteellisen suuri. JCB oli testin toinen ”nollaperäinen” osallistuja. 9 550 kiloa painavaan koneeseen oli haettu lisävakautta asentamalla lisäpainoja telarunkoihin ja vastapainoon. Lisämassa onkin tarpeen, sillä sivusuuntaan kaatokuorma oli toiseksi heikoin.

Muista koneista poiketen peräosan lisäpaino oli saatu mahtumaan konepeiton sisäpuolelle. Lisäpaino kuitenkin peittää hieman näkyvyyttä ja pääsyä moottoritilaan ja lauhduttimille. Hydrauliöljysuodatin täytyy vaihtaa koneen päältä käsin. Operaatiota kuitenkin helpottaa patruunamallinen suodatin. Akku on hyvin esillä etukulmassa. JCB:n erikoisuuksiin kuuluvat grafiittivoidellut pronssilaakerit, joiden myötä puomiston tappien rasvausväli on peräti 500 tuntia. Remontointia helpottaa myös 30 astetta kallistuva ohjaamo.

JCB:n ohjaamo on tyhjäkäynnillä erittäin hiljainen, mutta toisaalta esim. ajomelu on korkea. Pienikokoisen näyttöpaneelin käyttäminen vaatii hieman totuttelua, sillä näppäimet eivät ole selkeimmät mahdolliset. Ilmastointitestissä kone pärjäsi erinomaisesti, sillä jäähdytysteho oli kärkitasoa. Lyhyissä käsinojissa ei ole säätömahdollisuutta, mutta toisaalta puskulevyn minikokoinen hallintavipu on mainiolla paikalla. Mittausten perusteella myös näkyvyys ohjaamosta on varsin hyvä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Testikoneessa täydet kierrokset täytyi kytkeä päälle erillisestä katkaisimesta, jonka jälkeen hydrauliikkaan tulikin kiitettävästi vauhtia. Valitettavasti samalla liikkeet muuttuivat hieman hätäisiksi, jolloin tarkkuus kärsii.

Vakiovarusteita: Ilmastointi, lämmitetty ilmaistuin, radio, led-työvalot, majakka, lohkolämmitin.

Testikoneen lisävarusteet: Steelwrist X12, keskusrasvari

Testikoneen hinta: 82 100 euroa + alv 24 % (*Hinta ei sisällä rototilttiä, kauhoja ja rasvaria).

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pisteet: 659 pistettä

Pisteen hinta 125 euroa*