Konealan gallup: Miten huoltotoiminta on muuttunut maarakennuksessa?

Koneiden kehittymisen myötä myös huolto- ja korjaustoiminta on kehittynyt. Kysyimme maarakennusalan toimijoilta nykytilannetta.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Hyvä kenttähuolto on myynnin paras tuki

Koneet ovat muuttuneet, sillä diagnostiikka on lisääntynyt huomattavasti. Aiemmin koneissa oli lähinnä rakennevikoja. Nykyään asentajilta vaaditaan enemmän tietotekniikkataitoja. Tulevaisuudessa yhä tärkeämmäksi muodostuvat huoltosopimukset, jotka pienentävät asiakkaan riskiä. Kohti sitä tässä mennään.

Huollon merkitys on muuttunut – tuntuu että ihmiset ovat kiireisempiä, jonka myötä koneita huolletaan työmailla. Hyvä kenttähuolto onkin paras myynnin tuki. Kone särkyy sinne missä se on ja se korjataan siellä. Kenttämekaanikolla vaaditaan ominaisuuksia, joita hallilla ei tarvita.

Asko Partanen, Konemyyjä, RealMachinery Oy, Kuopio

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Konemyyjä Asko Partanen, RealMachinery Oy
Konemyyjä Asko Partanen, RealMachinery Oy Kuva: Arto Turpeinen

Peruhuoltojen tekeminen on lisääntynyt

Asiakkaat ovat muuttuneet ammattimaisemmiksi, monet alueen yritykset ovat kasvaneet ja samalla firmalla on aiempaa useampia koneita. Tekniikka on muuttunut. Diagnosointiin tarvitaan testereitä ja tietokoneita, jotta vikaan päästään kiinni.

Perushuoltojen tekeminen on lisääntynyt. Vaikeaa sanoa mihin tulevaisuudessa mennään, mutta ainakin meillä huoltotoiminta on jatkuvassa kasvussa. Jos ihmiset harkitsevat uuden koneen ostoa, niin vanhasta pidetään aiempaa parempaa huolta. Myös huoltosopimuksia myydään aika paljon. Puolet huolloista tehdään hallilla ja puolet kentällä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Mikko Myyrä, huoltopäällikkö, KH-Koneet Oy, Jyväskylä

Huoltopäällikkö Mikko Myyrä, KH-Koneet Oy
Huoltopäällikkö Mikko Myyrä, KH-Koneet Oy Kuva: Arto Turpeinen

Huonoina aikoina vanhoista koneista pidetään parempaa huolta

Väyläpohjaiset koneet ovat yleistyneet, joten vikoihin kiinni pääsemiseksi pitää aina olla tietokone mukana. Kone osaa itse kertoa mikä on vikana. Asiakas ei välttämättä ole paras asiantuntija kertomaan ongelmasta, mutta etädiagnostiikan avulla saatetaan saada ennakkotietoa. Asiakas voi kertoa oireet ja tuntemukset. Kenttähuoltajilta vaaditaankin seikkailumieltä, sillä lähtiessä ei tiedä mitä siellä on luvassa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Huonoina aikoina vanhoista koneista pidetään parempaa huolta. Välttämättä vaihtamalla ei parane. Myös nopeus korostuu, sillä huollon pitää olla pian paikalla. Herkästi menee kalenteri uusiksi myös huoltoliikkeellä.

Pentti Luoma, toimitusjohtaja, Valttori Oy, Jyväskylä

Toimitusjohtaja Pentti Luoma, Valttori Oy.
Toimitusjohtaja Pentti Luoma, Valttori Oy.  Kuva: Arto Turpeinen

Askarruttaako jokin ajankohtainen konealan ilmiö tai aihe?

Lähetä kysymyksesi osoitteeseen: toimitus@koneviesti.fi.

Selvitämme gallupin muodossa, mitä eri tahojen toimijat ovat mieltä aiheesta.