JCB Hydradig sopii JMN Racing Oy:n työkohteisiin — kaupunkipyörittelyyn tehty

Lohjalaisella JMN Racing Oy:llä on ollut JCB Hydradig käytössä vuoden 2017 alusta asti.
Lohjalaisella JMN Racing Oy:llä on ollut JCB Hydradig käytössä vuoden 2017 alusta asti. Kuva: Mikael Sammatti
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Pakoputken Nurmi on muokannut puhaltamaan pakokaasut takarenkaan etupuolelta mahdollisimman alhaalta.
Pakoputken Nurmi on muokannut puhaltamaan pakokaasut takarenkaan etupuolelta mahdollisimman alhaalta. Kuva: Mikael Sammatti
JMN Racingin Jussi Nurmi on harkinnut myös toisen Hydradigin hankkimista.
JMN Racingin Jussi Nurmi on harkinnut myös toisen Hydradigin hankkimista. Kuva: Mikael Sammatti

Lohjalaisella JMN Racing Oy:llä on ollut JCB Hydradig käytössä vuoden 2017 alusta asti. Kone on yksi ensimmäisistä Suomeen tulleista Hydradigeistä. Työtehtävät koostuvat pääasiassa pääkaupunkiseudulla tehtävistä kaapelitöistä, joissa koneen hyvä liikkuvuus ja näkyvyys ohjaamosta ovat päässeet oikeuksiinsa. Itse konekin on erottuu massasta, sillä se on maalattu piristävästi yrityksen oranssin teeman mukaan.

Yrittäjä ja koneen kuljettaja Jussi Nurmi kertoo olevansa tyytyväinen Hydradigiin: ”Toistaiseksi vikoja ei ole juuri ollut. Ainoastaan ihan alussa vasaralinjan putkitukset löystyivät venttiilistön päästä, mutta tämä ongelma ratkesi kiristyksellä. Hyvä näkyvyys on tämän koneen ehdoton plussa. Se helpottaa mahdottomasti työskentelyä ahtaissa kaupunkiolosuhteissa. Myöskään perää ei tarvitse varoa”.

Kaupunkiliikenteessä pysyy hyvin mukana koneen vikkelän voimansiirron ansiosta. ”Ajovoimansiirrossa on mukavasti voimaa, ja kone liikkuu kevyesti, mutta liikkeelle lähteminen ja pysäyttäminen on kuitenkin välillä jopa liiankin herkkää". Nurmi onkin ajon sujuvamman hallinnan mahdollistamiseksi siirtänyt ajopolkimen ratin oikealta puolelta jarrun vierestä vasemmalle puolelle, jolloin polkimia voi käyttää eri jaloilla ja liikkeellelähdöt ja jarrutukset käyvät sujuvammin. Kaivukahvoihin on asennettu myös etupyörien ohjaus, joten työskennellessä ei tarvitse irrottaa sen takia otetta kahvoista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kone on kuulemma ihan normaalin tukeva kaivaa etuakselin kallistuksen lukko päällä. Ilman kallistuksen lukitusta kone on puolestaan melkoisen kiikkerä. Kallistuksen lukitukselle on automaattitoiminto, joka vapauttaa lukituksen, kun koneella lähtee ajamaan. ”Automaattia en pysty käyttämään. Kun se on päällä ja koneella lähtee ajamaan kauhallinen mursketta sivulla, keikkaa kone yht’äkkiä, kun lukko vapautuu. Muutaman kerran olen sen kanssa pelästynyt, kun etuakselin keinuntavarakin on vielä tavallista suurempi”, Nurmi selittää. Keinunnan lukkoa hallitakseen on irrotettava oikea käsi kaivuvivulta. Nurmi toivoisikin lukon hallintaan nappia kaivuvipuun, jolloin sitä olisi helppo hallita kaivutyön ohessa.

Sähköisesti hallittava hydrauliikka on kuulemma tuntumaltaan ihan hyvä, kun sen säädöt saatiin kohdilleen. ”Vähän me tätä säädettiin alussa, esimerkiksi pääpuomin laskunopeutta hidastettiin, kun se oli turhan nopea. Myös yksi jännä ominaisuus hydrauliikassa on, sillä jos esimerkiksi tiukassa olevan kiven irrotuksessa kauha lipeää, niin puomi tulee tavallista pidemmän aikaa itseä kohti.”

Kone on yllättänyt asfaltin leikkuussa, sillä painatusvoimaa on tavallista samankokoista pyöräalustaista enemmän. Akselien välissä oleva moottori antaa enemmän painoa puomille kuin ylävaunun takaosassa oleva moottori.

Kone on hiljainen ja hytistä pystyy hyvin juttelemaan ulkona olevan apumiehen kanssa. Pakoputken Nurmi on muokannut puhaltamaan pakokaasut takarenkaan etupuolelta mahdollisimman alhaalta. ”Alkuperäinen suunta yläviistoon akselin päällä ei ollut hyvä, sillä kylmillä keleillä pakokaasut höyrysivät näkökentässä”.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Valmistajan koneen alle asentamat pallorenkaat ovat Nurmen mielestä liian löysät rakenteeltaan. Tiellä ne ovat tietysti mukavat ajaa, mutta työskennellessä kone heijaa reilummin. Ne onkin tarkoitus vaihtaa useampikankaisiin pallorenkaisiin tai perinteisiin paripyöriin.

Tankkaaminen ja muut päivittäiset tarkastukset käyvät helposti maan pinnalta. Lapio ja harava mahtuvat mukaan alavaunun päälle itse rakennettuihin kiinnikkeisiin ja alavaunun luukun taakse mahtuu joitain työkaluja.

Yksi merkittävä miinuspuoli koneessa on, sillä Webasto ei lämmitä hyttiä, vaikka moottori lämpiääkin. Kokonaisuutena kone on kuitenkin ollut niin toimiva, että Nurmi on harkinnut toisen samanlaisen hankkimista.

Lue lisää