Piinaako polanne? – Kovax-polannekauha soveltuu tamppaantuneen lumen höyläämisen lisäksi myös tavalliseen auraukseen

Kuluvan talven jatkuvat lumisateet ovat pitäneet lumenauraajat kiireisinä, eikä polanteelta ole voitu välttyä. Kovax-kauha hoitaa polanteen poiston ja aurauksen samalla työlaitteella.
Kauhaa käytetään pitämällä huulilevy hieman ilmassa ja antamalla kauhan takaterän kerätä lumen kauhaan.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Muissa pohjoismaissa käytetään Suomeen verrattuna hieman erilaisia pyöräkuormainten työlaitteita ja kauhoja. Esimerkiksi Ruotsissa polanteen poistoon on kehitetty erilaisia erikoiskauhoja. Tarjolle on tullut myös kotimainen vaihtoehto, sillä keminmaalainen Kone Varonen on tuonut markkinoille Kovax-polannekauhat.

Uusi kauhamalli pääsi heti töihin Sahalahtelaisen HarriB Oy:n koneessa. Harri Bährendin yrityksessä on nosturiautoja ja pyöräkuormaimia, joilla urakoidaan Tampereen kaupungille kolmannen hoitoluokan väyliä. Polannekauhaan Harri tutustui ostettuaan pyöräkuormaimen Kone Varoselta.

”Olin menossa hirvimetsälle lappiin ja huomasin Varosella tällaisen kauhan. Ajattelin, että tuohan voisi olla hyvä peli”, Bährend muistelee.

Kovax-polannekauhoja valmistetaan kolmea eri kokoa. Kauhan leveys on 2,5, ja 2,8 tai 3,1 metriä. Tilavuus on vastaavasti 5,8, 6,3 tai 6,8 kuutiota. Bährendillä on käytössään keskimmäinen vaihtoehto. Peruskoneena toimii Volvo L70F -pyöräkuormain.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kovax-polannekauhat:

  • Työleveys on 250, 280 tai 310 cm, tilavuus 5,8–6.8 kuutiota
  • Toiminta perustuu kauhan avonaiseen takaosaan, jota kautta lumipolanne vyöryy sisään
  • Kauha sopii myös tavalliseen auraukseen
  • Valmistaja ja myyjä: Konevaronen Oy, Keminmaa
Polannekauha haukkaa juustohöylämäisestin noin viiden sentin siivun. Kaivonkanteen törmätessään terästä katkeaa pultit.
Polannekauha haukkaa juustohöylämäisestin noin viiden sentin siivun. Kaivonkanteen törmätessään terästä katkeaa pultit. Kuva: Arto Turpeinen
Polannekauha pyörittää lumen suoraan kauhan sisälle. Parhaimmillaan kauha on pakkuuntuneella lumella, mutta jäähän terä ei pure.
Polannekauha pyörittää lumen suoraan kauhan sisälle. Parhaimmillaan kauha on pakkuuntuneella lumella, mutta jäähän terä ei pure. Kuva: Arto Turpeinen
Kauhan takaterä karhentaa aurausjäljen ja nostaa myös hiekoitussepelin pintaan. Bährendin mukaan liitymävalleja ei auratessa synny.
Kauhan takaterä karhentaa aurausjäljen ja nostaa myös hiekoitussepelin pintaan. Bährendin mukaan liitymävalleja ei auratessa synny. Kuva: Arto Turpeinen

Kuin juustoa höyläisi

Polannekauhan toimintaperiaate on nerokkaan yksinkertainen. Ulkonäöltään kauha muistuttaa tavallista lumikauhaa. Etuosassa on kyllä normaali hammasterä, mutta toiminta perustuu kauhan peräosaan, joka on aavistuksen avoin. Aukon takaosaan on asetettu pulttikiinnitteinen hammasterä. Rakenne muistuttaa siis juustohöylää.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Polannekauhaa käytetään asettamalla kauhan peräosa maahan ja huulilevy osoittamaan hieman yläviistoon. Koneen liikkuessa terä höylää pakkaantuneesta lumesta noin viiden senttimetrin siivua pyörittäen irronneen tavaran suoraan kauhaan. Kerätty polanne on siis kyydissä, eikä liikennettä tarvitse häiritä työnaikaisilla penkoilla. Hammastettu terä karhentaa samalla polanteen vähemmän liukkaaksi. Olosuhteista riippuen kauhalliseen mahtuu 30–100 metrin matka lumipolannetta.

Kulunut talvi on ollut lumeen auraajille hankala, sillä lunta on kertynyt jatkuvasti ja väistämättä pakkaantunut liikenteen alla polanteeksi. Bährend onkin käyttänyt Kovax-kauhaa ahkerasti ja myös tavallisessa lumenaurauksessa.

”Ensimmäisillä kerroilla asuntokatuja auratessa ihmiset hämmästelivät, kun tonttiliittymiin ei syntynyt vallia irtoavasta lumesta. Kaikki eivät välttämättä edes tajunneet täällä jotain tehtävän. Välillä on myös vaikeaa löytää paikkaa, minne kauhallisen tyhjentäisi. Kaavasuunnittelussa olisikin parantamisen varaa”, Bährend kertoo.

Harri Bährend on ollut polannekauhaansa erittäin tyytyväinen, vaikka hankinta syntyikin hetken mielijohteesta.
Harri Bährend on ollut polannekauhaansa erittäin tyytyväinen, vaikka hankinta syntyikin hetken mielijohteesta. Kuva: Arto Turpeinen

Maltilliset otteet tärkeitä

Kauhaa on käytetty normaalin lumikauhan tapaan myös kuormauksessa. Pieniä ongelmia on esiintynyt lähinnä hienojakoisen pakkalumen osalta, koska osa lumesta karisee takaosan avanteen kautta ulos kauhasta. Bährendin kokemusten mukaan kauha on parhaimmillaan pakkaantuneessa lumessa, mutta varsinaiseen jäähän terä ei pure. Lisäksi kuskilta vaaditaan tarkkuutta, sillä terä saattaa tökätä esim. kaivonkansiin, jonka seurauksensa teräpultteja katkeaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Kyllä olen hyvin tyytyväinen hankintaani. Usein kauhan nähneet tulevat ihmettelemään, että mikäs kauha tämä on. Toisaalta kuski ei ole suostunut muuta edes käyttämään. Kyllä voisi rahansa huonomminkin käyttää”, myhäilee Bährend lopuksi.