Kun starttimoottori ei toimi, olisiko vikaa vauhtipyörän hammaskehässä?

Starttimoottori ja vauhtipyörän hammaskehä toimivat parina ja siksi molempiin täytyy kiinnittää huomiota. Niinpä aina, kun starttimoottori vaihdetaan tai sen käynnistysratas uusitaan, tarkastetaan myös hammaskehä.
Käynnistinmoottorin kulunut siirtohaarukka saattaa olla yksi syypää vauhtipyörän hammaskehän hampaiden voimakkaaseen kulumiseen. Ongelman olemassaolosta kertoo käynnistettäessä silloin tällöin kuuluva voimakas metallinen rääkäisy.
Käynnistinmoottorin kulunut siirtohaarukka saattaa olla yksi syypää vauhtipyörän hammaskehän hampaiden voimakkaaseen kulumiseen. Ongelman olemassaolosta kertoo käynnistettäessä silloin tällöin kuuluva voimakas metallinen rääkäisy. Kuva: Jussi Laukkanen
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Eräät asiantuntijat ovat jopa sanoneet, että uusittaessa joko hammaskehä tai startin käynnistysratas, pitäisi samalla aina vaihtaa myös toinen osapuoli.

Muutaman tuhannen käyttötunnin jälkeen on tavallista, että hammaskehältä löytyy selvästi kuluneita kohtia, joissa hampaat ovat lähteneet kulumaan sivulta päin eli siltä puolelta, mistä suunnasta käynnistyshammaspyörä tulee kosketukseen hammaskehän kanssa. Tämä on luonnollista käytössä syntyvää kulumaa.

Kuluneita alueita hammaskehällä on tavallisesti yhtä monta kuin moottorissa on sylintereitä. Tämä johtuu siitä, että moottori pysähtyy sammutettaessa seuraavaksi sytytysvuorossa olevan sylinterin kohdalle puristuksen seisauttaessa koneen pyörimisen.

Kulumisen seurauksena käynnistyshammaspyörän ja starttikehän hampaiden väli kasvaa ennen pitkää niin suureksi, että käynnistyshammaspyörä lähtee pyörimään ennen kuin se on saanut kunnon hammaskosketuksen. Tämä ilmenee metallisena äänenä ja aiheuttaa hampaiden nopeaa kulumista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Hammaskehä saattaa kulua myös muulla tavoin, jos starttimoottoriin tulee kulumista kiihdyttävä vika. Tavallisin syy on käynnistinrattaan ja ankkurin akselin välissä olevan puslalaakerin kuluminen loppuun. Silloin hammaskosketus syntyy lähellä hampaiden kärkeä, mikä ei ole toivottu tilanne. Seurauksena on hammaskehän ja käynnistinrattaan nopea kuluminen. Myös käynnistinmoottorin väärä etäisyys starttikehältä voi johtaa samaan lopputulokseen.

Hammaskehään syntyy noin kymmenen hampaan mittainen kulunut kohta osapuilleen kunkin sylinterin yläkuolokohdan tienoille. Kuluminen keskittyy näihin kohtiin, koska sammutettaessa moottorin pyörintä lakkaa, kun sytytysvuorossa olevan sylinterin puristus syö jäljellä olevan liike-energian.
Hammaskehään syntyy noin kymmenen hampaan mittainen kulunut kohta osapuilleen kunkin sylinterin yläkuolokohdan tienoille. Kuluminen keskittyy näihin kohtiin, koska sammutettaessa moottorin pyörintä lakkaa, kun sytytysvuorossa olevan sylinterin puristus syö jäljellä olevan liike-energian.