Pitäisikö paljon ajavan ajaa sähköautolla vai dieselillä? Autokorjaamoyrittäjä: "Ei ole vaihtoehtoa"
”Korjaamoissa sähköauto-osaamisen kasvattamisessa suurimpana jarruna ja mahdollisuutena on korjaamoyrittäjien sekä asentajien oma kiinnostus ja perehtyminen”, toteaa Kokkolan Autohuolto Oy:n omistajayrittäjä Jesse Haapala.Kokkola
Jesse Haapalan kainalossa Tesla Model 3:n sisätilojen PTC-lämmitysvastus, joita on vaihdettu kohtuullisen paljon. Kuva: Tapio VesterinenMitä erityistaitoja, sertifikaatteja tai työvälineitä tarvitaan sähköautojen korjaamiseen?
Lainsäädäntö laahaa perässä. On vain yksi pakollinen sähköturvallisuuskurssi, kun tehdään korkeajännitteisten sähköautojen kanssa töitä. Toki muitakin koulutuksia on. Sähköautossa on jarrut ja alusta kuten muissakin, mutta akku ja moottori poikkeavat. Akkudiagnostiikassa pitää ymmärtää akun rakenne perustasosta kokonaisuuteen: Mikä on kenno ja moduuli, mitä yksittäisessä kennossa tapahtuu eri tilanteissa ja miten kennon käyttäytyminen näkyy koko akun toiminnassa. Tätä opiskelemme vielä itsekin.
Ovatko parhaat sähköautot samalla tasolla premium-dieseleihin verrattuna?
Sähköautoissa ollaan dieseleitä edellä. Nykyaikainen dieselmoottori on niin monimutkainen, että vikojen löytäminen on vaikeaa: Esimerkiksi EGR-venttiileitä voi olla kolme, ja lisäksi on AdBlue-laitteet ja niihin liittyvät anturit. Anturitekniikassa voi olla yhteensä toista sataa anturia. Sähkömoottoreissa on yksi pyörivä osa ja muutama anturi.
Jos ajaa paljon, kumman ottaisit, dieselin vai sähköauton?
Ei ole mitään vaihtoehtoa. Jos laitat kulut Exceliin, se on sähköauto varmasti.
Mikä on sähköautoissa yleisin haavoittuva osa?
Kuluttajia pelottaa eniten akku, mutta niissä on pitkät takuut, joita on tosin rajoitettu noin 200 000 km:n ajomääriin. Akun väsyminen on pientä. Yleisimpiä ovat kosteuden akulle aiheuttamat ongelmat.
Mitä kosteuden vioittaman akun korjaaminen maksaa?
Akkuja on hyvin erilaisia, mutta esimerkiksi Tesloissa se on 4000–6000 euron väliin yleensä.
Paljonko sähköautolla voi ajaa?
Meilläkin käy Tesloja joilla on ajettu 700 000 km. Erääseen Teslaan korjattiin alkuperäinen akku, jolla oli ajettu 680 000 km.
Jesse Haapala oli myös Koneviestin Konepodin haastattelussa. Kuuntele lisää asiaa sähköautoilusta ja sähköautojen korjaamisesta alta olevasta artikkelista löytyvästä podcastista tai Spotifystä!
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
