Arctic Cat Riot X 8000 ES QS3 146" -moottorikelkka soveltuu reitiltä poistumiseen

Umpilumella Riot on ryhmän ykkönen.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Metsässä umpisella seisten ajo on helppoa, koska ohjauksessa on korkeudensäätö.
Metsässä umpisella seisten ajo on helppoa, koska ohjauksessa on korkeudensäätö. Kuva: Seppo Nykänen
Riotin vaimentimissa on kolmiasentoinen vaimennuksen pikasäätö, jonka pystyy tekemään vaikka hanskat kädessä.
Riotin vaimentimissa on kolmiasentoinen vaimennuksen pikasäätö, jonka pystyy tekemään vaikka hanskat kädessä. Kuva: Seppo Nykänen
Ohjaustangon pystyn asennon takia tanko kääntyy mutkissa kuljettajan syliin.
Ohjaustangon pystyn asennon takia tanko kääntyy mutkissa kuljettajan syliin. Kuva: Seppo Nykänen
Arctic Cat Riot X 8000 ES QS3 146" -kelkat mitat.
Arctic Cat Riot X 8000 ES QS3 146" -kelkat mitat. Kuva: Seppo Nykänen

Kokeilun alkuvaihe meni Riotin osalta pieleen. Kelkka oli saanut osumaa aikaisemmissa koeajotilaisuuksissa ja ohjauskulmat olivat ”metsässä”. Lisäksi tuulilasi oli jäänyt matkan varrelle, mikä myös hankaloitti ajamista. Rukalla kelkka käytettiin huollossa, jossa ohjauskulmat säädettiin oikeiksi ja ajo-ominaisuudet muuttuivat huomattavasti paremmiksi. Kaikkea ei kuitenkaan saatu korjatuksi: keularunko oli nimittäin hieman vääntynyt. Vaurion vaikutusta ajotuntumaan on hankala arvioida.

Riot oli ryhmässä ainoa selkeä crossover-malli, 146 tuuman alusta ja 51 mm harjakorkeus sekä pysty ohjausakseli sopivat paremmin syvänlumen ajoon kuin reitille. Riot kyllä toimii reitilläkin kohtuullisen hyvin, mutta ryhmän muihin kelkkoihin verrattuna sen reittiominaisuudet olivat selvästi heikommat. Toisaalta umpisen pyörityksessä se oli selvä ykkönen.

Reittiajossa kuljettajien yhteinen mielipide oli, että istuin oli liian pehmeä. Ohjaustangossa on korkeussäätö, mutta pystyakselin takia tanko kääntyy syliin mutkissa, mikä haittaa etenkin kookkaampia kuljettajia. Alusta toimii kohtalaisesti, ja pikasäädön ansiosta vaimennusta voi vaihdella tarpeen mukaan. Foxin vaimentimissa on kolmiasentoinen sisäänvaimennuksen säätö. Korkeiden telaharjojen takia on liukurungoissa vakiona raapijajouset, jotka heittävät lunta liukurunkojen voiteluun jäisellä kelillä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Riotin moottorissa on voimaa 160 hv, mikä on hieman vähemmän kuin muissa ryhmän moottoreissa. Moottorin tehoeroa ei reitillä kuitenkaan juuri huomaa. Riot herää hieman korkeammilla kierroksilla kuin 850:set. Kyse on variaattorin säädöistä, joissa on ajateltu enemmän syvän lumen ajoa. Alusta toimii reittiajossa ja kestää patikkoakin tiettyyn määrään asti. Isommassa patissa tulee ongelmia, ja ajo muuttuu levottomaksi.

Kuljettajien arvioissa Riot sai arvion hyvänä umpisen kulkijana, mutta pitkille retkille reitillä Catin mallistosta löytyy paremmin sopivia malleja.

KIITÄMME & MOITIMME

  • Umpihankiominaisuudet
  • Reittiominaisuudet varauksella
  • Pystyohjaus reitillä
  • Pehmeä istuin