
Arctic Cat Riot X 8000 ES QS3 146" -moottorikelkka soveltuu reitiltä poistumiseen





Kokeilun alkuvaihe meni Riotin osalta pieleen. Kelkka oli saanut osumaa aikaisemmissa koeajotilaisuuksissa ja ohjauskulmat olivat ”metsässä”. Lisäksi tuulilasi oli jäänyt matkan varrelle, mikä myös hankaloitti ajamista. Rukalla kelkka käytettiin huollossa, jossa ohjauskulmat säädettiin oikeiksi ja ajo-ominaisuudet muuttuivat huomattavasti paremmiksi. Kaikkea ei kuitenkaan saatu korjatuksi: keularunko oli nimittäin hieman vääntynyt. Vaurion vaikutusta ajotuntumaan on hankala arvioida.
Riot oli ryhmässä ainoa selkeä crossover-malli, 146 tuuman alusta ja 51 mm harjakorkeus sekä pysty ohjausakseli sopivat paremmin syvänlumen ajoon kuin reitille. Riot kyllä toimii reitilläkin kohtuullisen hyvin, mutta ryhmän muihin kelkkoihin verrattuna sen reittiominaisuudet olivat selvästi heikommat. Toisaalta umpisen pyörityksessä se oli selvä ykkönen.
Reittiajossa kuljettajien yhteinen mielipide oli, että istuin oli liian pehmeä. Ohjaustangossa on korkeussäätö, mutta pystyakselin takia tanko kääntyy syliin mutkissa, mikä haittaa etenkin kookkaampia kuljettajia. Alusta toimii kohtalaisesti, ja pikasäädön ansiosta vaimennusta voi vaihdella tarpeen mukaan. Foxin vaimentimissa on kolmiasentoinen sisäänvaimennuksen säätö. Korkeiden telaharjojen takia on liukurungoissa vakiona raapijajouset, jotka heittävät lunta liukurunkojen voiteluun jäisellä kelillä.
Riotin moottorissa on voimaa 160 hv, mikä on hieman vähemmän kuin muissa ryhmän moottoreissa. Moottorin tehoeroa ei reitillä kuitenkaan juuri huomaa. Riot herää hieman korkeammilla kierroksilla kuin 850:set. Kyse on variaattorin säädöistä, joissa on ajateltu enemmän syvän lumen ajoa. Alusta toimii reittiajossa ja kestää patikkoakin tiettyyn määrään asti. Isommassa patissa tulee ongelmia, ja ajo muuttuu levottomaksi.
Kuljettajien arvioissa Riot sai arvion hyvänä umpisen kulkijana, mutta pitkille retkille reitillä Catin mallistosta löytyy paremmin sopivia malleja.
KIITÄMME & MOITIMME
- Umpihankiominaisuudet
- Reittiominaisuudet varauksella
- Pystyohjaus reitillä
- Pehmeä istuin
Osaston luetuimmat
- Neljä robottiruohonleikkuria testissä – nykyiset robottiruohonleikkurit selviävät myös suurempien ja haasteellisempien pihojen ruohonleikkuusta10.1.2019
- Fordilta markkinoille tonniluokan sähköpakettiauto9.5.
- Ajoleikkureiden voimansiirto16.6.2016
- Volvo Laplander C202 on hyötyajoneuvojen aatelia – auto on kehittynyt puolustusvoimain ajoneuvosta harrasteautoksi18.7.2019
- Testissä 7 erilaista ajoleikkuria – nämä seikat ratkaisevat ajettavan ruohonleikkurin valinnassa16.6.2016 Tilaajalle
- Volvo Trucks tuo autoihinsa uusia turvallisuutta, ajettavuutta ja käsiteltävyyttä parantavia ominaisuuksia16.6.
- Vilakoneesta Wille Machines Oy – yhtiö tähyää aktiivisesti vientimarkkinoille Keski-Eurooppaan7.4.