Dalen 2011 -lumilingolla korkeampikin kinos katoaa kerta-ajolla – myös traktorin perävaunuun lumen lastaus sujuu vauhdilla

Kapeat asuntokadut ovat hankalia siivota lumesta. Siivoamista haittaavat liikenne ja erityisesti kadun varteen pysäköidyt autot. Kun paikat ovat oudot, ei lingon kanssa työtä tekevä edes tiedä, mitä valliin on aurattu. Joskus sieltä voi löytyä vaikka reunakivi. Tällaisten tilanteiden varalta Dalen 2011 -linko on varustettu toimivilla varolaitteilla.
Tällä työmaalla lingolla tyhjennetään katuja yhteen kuorma-autoon ja yhteen traktorin perävaunuun. Kuljettaja näkee edessään työmaan, lingon ja kuormaa täyttävän lumisuihkun. Kivistön lingossa vallileikkurit ovat kiinteät, mutta ne saa lisävarusteena myös hydrauliikalla kääntyväksi
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Linkotöissä on Leevi Kivistö. Linko on hankittu jo kaksi vuotta sitten, mutta käyttöä sillä on ollut enemmän vasta tänä talvena. Kuvassa näkyvät kiinnikkeet, joita käytetään, jos linkoa hinataan nostolaitteissa.
Linkotöissä on Leevi Kivistö. Linko on hankittu jo kaksi vuotta sitten, mutta käyttöä sillä on ollut enemmän vasta tänä talvena. Kuvassa näkyvät kiinnikkeet, joita käytetään, jos linkoa hinataan nostolaitteissa. Kuva: Seppo Pentti

Dalenin lingot olivat esillä Mansen Mörinöillä ensimmäistä kertaa Tampereella 2019. Petteri Kivistö Asikkalasta hankki ensimmäisen Suomeen tulleen Dalenin lingon. Sille on ollut käyttöä kohtalaisen vähän ennen tätä talvea. Linko tuli keväällä 2019 hieman liian myöhään, kun lumet olivat jo sulaneet ja viime talvena lunta ei juurikaan satanut. Tänä talvena linkotöitä onkin ollut tavallista enemmän, kun lunta on satanut niin kuin talvella pitääkin.

”Meillä on sopimusperusteisesti hoidettavana teitä Päijät-Hämeen alueella ja aiemminkin käytössä on ollut ruuvilinko. Aiemmassa lingossa ei ollut kuormausominaisuutta ja sen puuttuminen oli monessa paikassa ongelma”, Petteri Kivistö toteaa. Auralla hoidetaan väylät puhtaiksi, mutta esimerkiksi silloilla lunta ei voi pudottaa alla kulkevalle väylälle, jolloin lumikasa jää kaidetta vasten. Risteyksiin kasaantuvista lumista tulee myös näkemäesteitä, joita tieluokitusten ja sopimusehtojen mukaan pitää poistaa. Hoidettavalla tiestöllä on myös useita ongelmapaikkoja, joissa lingolla hoidetaan vallit pois. Vajaa puolet linkotöistä on sellaisia, joissa lingolla pitäisi päästä myös lastaamaan.

”Taajamissa käytännössä kaikkeen linkotyöhön liittyy lastaaminen. Haja-asutusalueella ja isojen teiden varsilla lumelle on sopivaa paikkaa penkoissa ja silloin lumi ohjataan sinne. Se on helpoin ja nopein tapa siivota väylät”, Kivistö muistuttaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pääosa lingon työstä on omaa käyttöä, mutta tänä talvena sillä on tehty tuntilaskutuksella töitä myös muille. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla lastaustyöt tehtiin lingolla, sillä siellä oli tarvetta.

Dalenin linko voidaan kiinnittää traktoriin eteen tai taakse. Nostolaitteiden kiinnikkeet ja ulosoton tapit ovat valmiina molemmissa päissä. Ruuvin järeä akseli on laakeroitu molemmista päistä. Voima välitetään keskeltä vaihteiston kautta. Kiveäkin lingossa on jo käynyt, mutta linko on selvinnyt siitä ilman vaurioista.

Seurasimme työtä työmaalla, jossa lumipenkkoja lastattiin kuljetuskalustoon siirtoa varten. Penkassa lumi on pinnasta kuivaa pakkaslunta, mutta kasan sisältä keskellä vallia on vesimärkää lunta. Se ei sinällään haittaa työtä, mutta vaatii voimaa.

Lastaustyötä tehdään asiakkaalle tuntitaksalla. Työssä on aina välillä taukoja, sillä lunta kuljetti pois vain kaksi ajoneuvoa – kuorma-auto ja traktori–perävaunu-yhdistelmä. Lumenkaatopaikka ei ole kaukana, mutta kippaukseen oli ajoittain ruuhkaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pitkät perinteet linkojen valmistuksessa

Dalen-linkoja valmistava Lid Jarnindustri AS on toiminut perheyhtiönä perustamisestaan, eli vuodesta 1948 lähtien. Alussa pääosassa oli polkupyörän ketjujen valmistus. Vuodesta 1960 lähtien on tehty linkoja, mutta vienti on käynnistynyt vasta muutama vuosi sitten. Yritys valmistaa myös heinäkoneita, hiekoittimia, nostureita ja etukuormaimia.

Yritystä johtaa nyt jo kolmas sukupolvi, ja tuotekehitystä jatketaan linkopuolellakin edelleen.

Dalenin linkoja on testattu myös hydraulikäyttöisenä. Hydrauliikan etuna on esimerkiksi lingon kanssa peruuttaminen, kun lingotaan paikoissa, missä on muutakin irtonaista tavaraa kuin lunta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Dalenin lingoissa on monista muista ruuvilingoista poiketen täysin mekaaninen voimansiirto ilman hihnoja. Voimansiirto on varustettu mekaanisilla jousikuormitteisilla kytkimillä. Suojakytkimet ovat öljykylvyssä, mikä parantaa toimintavarmuutta. Vaihteiston jälkeen on molemmille puolille suojakytkimet ja heittorummulle on omansa. Kun ruuvi osuu kiveen tai muuhun kiinteään, niin jousikuormitteiset haitat laukeavat. Kun ongelma lingosta poistetaan ja akselia pyöräytetään takaisin, niin haitat palaavat paikalleen ja työ voi jatkua.

Dalen 2011 -lumilinko:

  • Paino 1 270 kiloa
  • Mekaaninen voimansiirto, jossa varolaitteet
  • Tehotarve on 70 kW–210 kW
  • Kuormausteho on 1 200 m³ lunta tunnissa
  • Voidaan käytää työkoneen edessä tai takana
  • Soveltuu sekä linkoukseen että lastaukseen
Perävaunun kippi on hieman koholla lastauksen aikana, jolloin lavan etupääkin saadaan aivan täyteen. Ahtailla asuntokaduilla kaikki lumi pitää lastata kuormaan. Vallileikkurin korkeus on riittänyt, vaikka tänä talvena on paikoitellen ollut korkeitakin valleja.
Perävaunun kippi on hieman koholla lastauksen aikana, jolloin lavan etupääkin saadaan aivan täyteen. Ahtailla asuntokaduilla kaikki lumi pitää lastata kuormaan. Vallileikkurin korkeus on riittänyt, vaikka tänä talvena on paikoitellen ollut korkeitakin valleja. Kuva: Seppo Pentti
Punainen linko-osa kiinnitetään soviterunkoon (musta). Isommilta vahingoilta suojaa murtopultti.
Punainen linko-osa kiinnitetään soviterunkoon (musta). Isommilta vahingoilta suojaa murtopultti. Kuva: Seppo Pentti
Valtran N174 Direct on varustettu SmartTouch-kyynärnojalla ja lingolle halutut ohjaustiedot on talletettu traktorin muistiin. Lingon ohjaukset torven kääntö mukaanlukien ovat kyynärnojassa, minkä ansiosta kuljettajan ei tarvitse kurotella.
Valtran N174 Direct on varustettu SmartTouch-kyynärnojalla ja lingolle halutut ohjaustiedot on talletettu traktorin muistiin. Lingon ohjaukset torven kääntö mukaanlukien ovat kyynärnojassa, minkä ansiosta kuljettajan ei tarvitse kurotella. Kuva: Seppo Pentti

Yhdeksän mallia

Linkomalleja on yhdeksän. Valikoimissa on v-mallisia ja ruuvilinkoja. Ruuvilingot on mahdollista kiinnittää työkoneeseen eteen tai taakse. Tyhjennystorvivaihtoehdot ovat normaali- ja lastaustorvelliset lingot.

Dalenin linko on melko raskas. Malli 2011 painaa 1 270 kiloa. Vallisiivillä varusteltuna massa vielä kasvaa ja siivet ovat etäällä nostolaitteista. Työmaalla käytetty nelisylinterinen Valtra kaipaisi ehkä jo hieman etupainoja. Traktorissa ei ollut etukuormainta, sillä sitä ei kaivata ahtailla kaduilla ja tiukoissa mutkissa

Linko on jämäkkä. Molemmille puolille on mahdollista kiinnittää vallileikkurit, jolloin korkeampikin kinos saadaan kitaan kerta-ajolla. Vallileikkurit kasvattavat työleveyttä, jolloin traktorilla ei tarvitse ajaa esimerkiksi aivan parkkeerattuun autoon kiinni, kunhan vallileikkuri viistää auton vierestä. Vallileikkuri on saatavilla myös hydraulisena, jolloin työleveyttä voidaan säätää ohjaamosta 230–277 sentin välillä. Lingossa on voimansiirron suojana murtopultti ja jousikuormitteiset kytkimet.

Dalenin linko on tehty kovaan käyttöön ja kulutukselle alttiit osat ovat kulutusterästä. Kuvan lingossa syöttöruuvin halkaisija on 83 senttiä. Isommissa lingoissa ruuvi on 95-senttinen. Lingolla rikotaan lumi palasiksi ja puhalletaan torvesta, joten voimaa tarvitaan. Dalen 2011 -lingon minimitehotarve on 70 kW ja maksimi 210 kW ja valmistajan mukaan kuormausteho on 1 200 m³ lunta tunnissa.

Lisätietoja: www.agtm.fi

Katso kuvakarusellista kuvasarja siitä, miten lumen lastaus sujuu vauhdilla Dalen 2011 -lingon ja taakseajolaitteella varustetun traktorin yhdistelmällä!