Savon Ammattiopisto tarjoaa koulutusta modernilla otteella - ammattiopistosta valmistuu kuljettajia puutavara- ja maansiirtoautoihin

Savon Ammattiopiston logistiikan koulutusala on merkittävä toimija kuljetuspuolen koulutuksia tarjoavana oppilaitoksena. Opiston valtteina ovat nykyaikainen kalusto, räätälöidyt koulutukset, simulaattorit sekä haasteellinen Neulamäen harjoittelualue.
Maansiirto- ja tienhoitoautot ovat merkittävä osa ammatti-opistojen kalustoa. Arctic Machine on varustanut oppilaitosten tienhoitoautot hydrauliikka- ja ohjainjärjestelmineen.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Hankeasiantuntija Kari Karhunen Savon Ammattiopistosta kertoo, että koulutuksia myös räätälöidään tarpeiden ja koulutettavan taustan mukaan. Nopeiten kortillinen kuljettaja on käynyt koulutuksen lävitse puolessa vuodessa – silloin tarvetta on ollut lähinnä nosturikoulutukselle. Aikuispuolen koulutustarjonta käsittää myös työnjohdon sekä taksikuljetukset.
Hankeasiantuntija Kari Karhunen Savon Ammattiopistosta kertoo, että koulutuksia myös räätälöidään tarpeiden ja koulutettavan taustan mukaan. Nopeiten kortillinen kuljettaja on käynyt koulutuksen lävitse puolessa vuodessa – silloin tarvetta on ollut lähinnä nosturikoulutukselle. Aikuispuolen koulutustarjonta käsittää myös työnjohdon sekä taksikuljetukset. Kuva: Timo Rintakoski

Biotalous ja puun teollinen jalostus ovat voimakkaassa kasvussa. Tämä asettaa suuria haasteita puuraaka-aineiden hankintaketjuille, mutta erityisesti puun maantiekuljetuksiin. Jo nyt vaivaavaan ja yhä kasvavaan kuljettajapulaan sekä alan vaatimusten kiristyessä kasvavaan osaamisvajeeseen on herätty. Vastaus on ammatillinen koulutus, jossa oppilaitosten ja työnantajien yhteistyöllä alalle valmistuu enemmän ja osaamiseltaan valmiimpia puutavara-autonkuljettajia.

Puutavara-autonkuljettajien keski-ikä on yli 55 vuotta, mikä tarkoittaa seuraavien viiden vuoden aikana merkittäviä eläköitymisiä alalta. Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n mukaan tulevaisuudessa tarvitaan noin 250 uutta puutavara-autonkuljettajaa vuodessa, kun koulutusputkesta valmistuu nyt noin 100 kuljettajaa vuodessa. Tehtävää siis riittää.

Tällä hetkellä Savon Ammattiopistossa kuljetusalan perustutkintoa suorittaa noin 140 nuorta opiskelijaa. Näistä erikoistutaan puutavarapuolelle, kun perusteet, ammattipätevyys ja yhdistelmäkortti on suoritettu. Koulutustarjonta laajenee myöhemmin vielä maarakennusalan ammattitutkinnon osiin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Tapahtumassa esiteltiin uusien Volvo FMX- ja FH16-mallien ominaisuuksien tarkoituksenmukaista hyödyntämistä eri ajotehtävissä (kts. seuraava kuva).
Tapahtumassa esiteltiin uusien Volvo FMX- ja FH16-mallien ominaisuuksien tarkoituksenmukaista hyödyntämistä eri ajotehtävissä (kts. seuraava kuva). Kuva: Timo Rintakoski
Sivukameran avulla voidaan tila käyttää optimaalisesti hyväksi ahtaissa paikoissa, joissa ajo menisi helposti vekslailuksi (kts. seuraava kuva)
Sivukameran avulla voidaan tila käyttää optimaalisesti hyväksi ahtaissa paikoissa, joissa ajo menisi helposti vekslailuksi (kts. seuraava kuva) Kuva: Timo Rintakoski
Painonsiirto-ohjelmistolla voidaan ohjata Tridem-akseliston akselimassoja yhdellä napilla (kts. seuraava kuva).
Painonsiirto-ohjelmistolla voidaan ohjata Tridem-akseliston akselimassoja yhdellä napilla (kts. seuraava kuva). Kuva: Timo Rintakoski
Veturin ohjattavuus säilyy vetopidosta kuitenkaan tinkimättä.
Veturin ohjattavuus säilyy vetopidosta kuitenkaan tinkimättä. Kuva: Timo Rintakoski

Yhteistyötapahtumia ja palautetta

Koulutusta on syytä tuoda myös esille, sillä opiskelijat tarvitsevat harjoittelupaikkoja. Yksi tapa on järjestää erilaisia tapahtumia. Savon Ammattiopisto ja Ylä-Savon Ammattiopisto järjestivät yhteistyökumppaneiden kera puutavara-autojen maastoajotapahtuman viime marraskuussa Savon Ammattiopiston harjoittelualueella Kuopion Neulamäessä.

Tapahtumassa esiteltiin ammatillista koulutusta sekä kuljettajakoulutuksessa käytettävää kalustoa. Esillä oli myös ammattiopistojen yhteistyökumppaneiden kalustoa ja tuotteita. Kävijöillä oli mahdollisuus tutustua uutuusmalleihin koeajojen merkeissä Volvon ajokouluttujien opastuksella. Paikalla oli kahden päivän aikana runsaasti alueen kuljetusyrittäjiä sekä muiden sidosryhmien edustajia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Hyville kuljettajille löytyy aina työpaikka, mutta kyllä hekin tarvitsevat alussa sen harjoittelupaikan,” Savon Ammattiopiston hankepäällikkö Arto Kärkkäinen muistuttaa yrittäjiä harjoittelupaikkatarjonnan merkityksestä.

Ammattiopisto tekee tiivistä yhteistyötä metsäyhtiöiden sekä kuljetusyritysten kanssa. Näin saadaan ajanmukainen tieto siitä, minkälaisia vaatimuksia ja tarpeita kentällä käytettävällä kalustolla on.

”Meillä käytössä oleva kalusto on tuoretta ja varusteltu samoin kuin kuljetusyrittäjillä. Näin oppilaamme pääsevät jo koulutuksen kuluessa oppimaan ja työskentelemään vastaavalla kalustolla, kuin millä siten tehdään valmistumisen jälkeen töitä,” Kärkkäinen painottaa.

Jatkossa Keslan sähköohjattuihin nostureihin päivitetään vielä kärkiohjaus, jolloin tarjolla on neljä ohjaustapaa. Näin opiskelija saa ohjaimet haltuun ja tottuu jo koulutuksen aikana erilaisten nosturimallien ohjaamiseen. Kaikki ohjaustavat pitää Kärkkäisen mukaan hallita.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Arto Kärkkäisen mukaan kuormaimet ja kuormaintekniikka ovatkin allalla tärkeä kehityskohde, ja niihin myös urakoitsijat panostavat. ”Tulemme tekemään tutkimuksia ja vertailuja eri ohjausmenetelmien välillä,” hän kertoo.

Timo Ruotsalainen kehuu Savon Ammattiopiston kalustoa. Reilu vuoden ikäinen nelipaikkainen, makuuhytillinen Volvo FH650 8x4 on varustettu nostotelillä. Päälirakenne on Alucarin valmistetta ja puut nostetaan kyytiin ilmastoidulla hytillä varustetulla Keslan 2112ZT Z -nosturilla, jonka kourassa on Tamtronin langaton venymäluiskavaaka. Voitelusta huolehtii Lincolnin keskusvoitelujärjestelmä. Yhdistelmän kantavuus on 34 950 kg.
Timo Ruotsalainen kehuu Savon Ammattiopiston kalustoa. Reilu vuoden ikäinen nelipaikkainen, makuuhytillinen Volvo FH650 8x4 on varustettu nostotelillä. Päälirakenne on Alucarin valmistetta ja puut nostetaan kyytiin ilmastoidulla hytillä varustetulla Keslan 2112ZT Z -nosturilla, jonka kourassa on Tamtronin langaton venymäluiskavaaka. Voitelusta huolehtii Lincolnin keskusvoitelujärjestelmä. Yhdistelmän kantavuus on 34 950 kg. Kuva: Timo Rintakoski

Ammatinvaihtaja

Savon Ammattiopiston kuljetustekniikan noin 390 opiskelijasta 250 on aikuiskoulutuksessa. Yksi heistä on puutavara-autonkuljettajaksi opiskeleva Timo Ruotsalainen. Hänellä on pohjalla liki 30 vuoden kokemus henkilöliikenteen puolelta. Timo tarina on varmasti tuttu näin korona-aikoina. Työt vähenivät merkittävästi viime vuoden keväällä, kun tilausliikenteen kysyntä romahti koronan takia. Edessä oli lomautus.

”Minulla on ollut aina kipinä oppia tämä kuljetuspuoli. Kun sain lomautuspaperin kouraan, ajattelin hyödyntää luppoajan ja lähdin opiskelemaan kuljetusalaa,” Ruotsalainen kertoo.

Hän kehuu koulutusta, sillä ohjelma on henkilökohtaisesti räätälöity, ja siihen sisältyy paljon omakohtaista harjoittelua. Lisäksi nykyaikainen kalusto ja simulaattoreiden käyttö koulutuksen apuna ovat Ruotsalaisen mielestä Ammattiopiston vahvuuksia. Neulamäen alue hänen mukaan todenmukainen ja paikoin hyvin vaativa kohde, jossa pääsee todellisen työn makuun.

”Melkein voisi sanoa, että nosturin käytön opettelu on työläämpää kuin itse ajo,” hän toteaa.