Suzuki Jimny on uudistunut, mutta säilyttänyt aidon maastoauton ominaisuudet ja saanut entistä omaleimaisemman ulkonäön.

Suzukin Suomen maahantuontiohjelma kattaa vain nelivetoisia malleja. Niistä pisimmän perinteen kantajana on uudistunut Jimny, joka esiteltiin Koneviestin numerossa 17/2018. Talven lumimyräköiden keskellä Koneviestillä oli mahdollisuus kokeilla Jimnyä sen omimmissa ympäristöissään.
Siinä missä citymaastureiden kuljettajat siirtyvät jalkapatikointiin, Jimnyn omistaja jatkaa vielä autolla. Jimny on automarkkinoilla outolintu – pieni perinteisesti toteutettu maastoauto, joka ei kaihda kaupunkiajoakaan.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Moottoritila on selkeä ja yllättävän avara. Öljynpinnan mittatikku on hyvällä paikalla, myös lasinpesunestesäiliö on helposti täytettävissä. Turboton 1,462 litran iskutilavuuden moottori oli positiivinen yllätys – käytettävyydeltään se tekee autosta helpon ajettavan.
Moottoritila on selkeä ja yllättävän avara. Öljynpinnan mittatikku on hyvällä paikalla, myös lasinpesunestesäiliö on helposti täytettävissä. Turboton 1,462 litran iskutilavuuden moottori oli positiivinen yllätys – käytettävyydeltään se tekee autosta helpon ajettavan. Kuva: Tommi Hakala
Tuulilasi on jopa huvittavan pysty ja pienikokoinen, etenkin pyyhkijät ovat todella lyhyet, mikä tekee ajamistunnelmasta retroa. Kattorakenne on perinteinen tippalistallinen versio, eli tavaratelineelle on portaattomasti sijoituspaikkoja. Tuulilasin edessä oleva ilmanottoaukko kaipaisi suojan, nyt talvikelillä tuulilasilta valuva vesi jäädyttää aukon umpeen.
Tuulilasi on jopa huvittavan pysty ja pienikokoinen, etenkin pyyhkijät ovat todella lyhyet, mikä tekee ajamistunnelmasta retroa. Kattorakenne on perinteinen tippalistallinen versio, eli tavaratelineelle on portaattomasti sijoituspaikkoja. Tuulilasin edessä oleva ilmanottoaukko kaipaisi suojan, nyt talvikelillä tuulilasilta valuva vesi jäädyttää aukon umpeen. Kuva: Tommi Hakala
Brittiläisissä takseissa mitoituksena on ollut autoon sopiminen silinterihattu päässä – Jimnyssä sopii 189 senttinen kuljettajan paikalle istumaan, vaikka metsurinkypärä olisi päässä. Ajoasento on ”maastomikroautomainen”, hieman takakeno.
Brittiläisissä takseissa mitoituksena on ollut autoon sopiminen silinterihattu päässä – Jimnyssä sopii 189 senttinen kuljettajan paikalle istumaan, vaikka metsurinkypärä olisi päässä. Ajoasento on ”maastomikroautomainen”, hieman takakeno. Kuva: Tommi Hakala
Polkimet on sijoitettu väljästi, leveillä työkengilläkin ajaminen käy luontevasti.
Polkimet on sijoitettu väljästi, leveillä työkengilläkin ajaminen käy luontevasti. Kuva: Tommi Hakala
Jimnyyn sopii neljä 190 senttistä henkilöä, hartiatasollakin on hyvin tilaa – ovet  ja takasivuseinät ovat todella ohueksi muotoillut. Takaselkänojan saa kaadettua kahdessa osassa, jolloin takapenkkiläisen viereen saa sijoitettua tavaroita.
Jimnyyn sopii neljä 190 senttistä henkilöä, hartiatasollakin on hyvin tilaa – ovet ja takasivuseinät ovat todella ohueksi muotoillut. Takaselkänojan saa kaadettua kahdessa osassa, jolloin takapenkkiläisen viereen saa sijoitettua tavaroita. Kuva: Tommi Hakala
Metsurikäytössä tavaratilaan sopii hyvin varusteita vaikka kahdelle, kunhan takapenkin selkänojan kaataa vaakasuoraan. Bensiinikanisterille kannattaa hankkia tiivis kannellinen kuljetuslaatikko, siitäkin syystä, ettei takasivuikkunoita ei voi avata tuuletusasentoon. Tavaratilan pohjalle on saatavissa merkkikohtainen kaukalo ja etupenkkien taakse metallinen verkkoväliseinä, jotka ovat suositeltavia varusteita.
Metsurikäytössä tavaratilaan sopii hyvin varusteita vaikka kahdelle, kunhan takapenkin selkänojan kaataa vaakasuoraan. Bensiinikanisterille kannattaa hankkia tiivis kannellinen kuljetuslaatikko, siitäkin syystä, ettei takasivuikkunoita ei voi avata tuuletusasentoon. Tavaratilan pohjalle on saatavissa merkkikohtainen kaukalo ja etupenkkien taakse metallinen verkkoväliseinä, jotka ovat suositeltavia varusteita. Kuva: Tommi Hakala
Raivaussahan kanssa yksin liikkuessakin paras vaihtoehto on kattotelineen hankinta ja sahan sitominen sinne.
Raivaussahan kanssa yksin liikkuessakin paras vaihtoehto on kattotelineen hankinta ja sahan sitominen sinne. Kuva: Tommi Hakala

Suomessa ja yleisesti Euroopassa maastoautojen markkinat ovat olleet rajussa murroksessa. ”Kaupunkimaasturit” ovat vallanneet paikkaa jopa tavallisilta henkilöautomalleilta. Samalla perinteiset rungolliset maastoautot ovat lähes kadonneet markkinoilta, Mitsubishi Pajeron valmistuskin on loppunut. Mutta Suzukin ”miniatyyrimaastoauto” Jimny on edelleen vahva tekijä eri markkina-alueilla. Suosio on helppo ymmärtää tämän kokeilun perusteella – Jimny tarjoaa erilaisen autoilukokemuksen ja käytettävyyttä omaan jäljittelemättömään tyyliinsä.

Pieni päältä, kompakti sisältä

Jimnyn uudistuksen kohdalla valmistaja suurensi vain vähän ulkomittoja. Se tarkoittaa edelleen myös sitä, ettei 3,64 metrin pituiseen ja 1,64 metrin levyiseen autoon voida saada tila-automaisia sisätiloja. Mutta sisätilojen järjestelyissä on tehty ratkaisuja, jotta vähäinenkin tila on tullut matkustajien käytettäväksi. Ovien ja takaseinien ohuuden ansiosta leveyssuunnassa on yllättävästi tilaa, eikä autossa tarvitse istua hartiat eri kohdissa – kuten harteikkaat metsurit joutuivat aikoinaan tekemään Saab 96:ssa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Myös takapenkillä matkustaa kohtuullisen mukavasti kaksi henkeä. Monikäyttöisyyttä lisää takapenkin selkänojan kaksiosaisuus. Tavaratila on sen verran lyhyt, ettei metsämallin lyhyt raivaussaha sovi takaosaan – kattoteline onkin erittäin suositeltava lisävaruste. Enemmän tavaraa kuljettavalle tarpeellisia varusteita ovat kaadettujen takapenkin selkänojien päälle asetettava suojakaukalo ja etupenkkien taakse asennettava verkkoväliseinä, nämä saa alkuperäisinä lisävarusteina.

Suurin yllätys oli autoon nousemisen helppous, vaikka kyseessä on aidosti korkeamaavarainen maasturi. Helmakotelon muotoilussa on jätetty kynnys kokonaan pois, minkä ansiosta jalan saa livautettua helposti pienen ohjauspyörän alitse. Myös polkimien sijainti on niin edessä, että kankeakin turvasaapas mahtuu kääntymään ohjauspylvään alla.

Kuljetuskapasiteetin nosto perävaunulla vaatii Jimnyssä käytännössä jarrullisen perävaunun hankkimista, tällöin on sallitun perävaunun kokonaispaino 1 300 kiloa. Jarruttoman vaunun maksimipaino on vain 350 kiloa.

Pysty tuulilasi ja korkeat sivulasit tarjoavat hyvän näkyvyyden niin sivuteiden liittymissä kuin taajama-ajossakin. Lisäksi neliön muotoiset sivupeilit antavat hyvän näkyvyyden auton taakse ja viereen.
Pysty tuulilasi ja korkeat sivulasit tarjoavat hyvän näkyvyyden niin sivuteiden liittymissä kuin taajama-ajossakin. Lisäksi neliön muotoiset sivupeilit antavat hyvän näkyvyyden auton taakse ja viereen. Kuva: Tommi Hakala
Kokeiluauton varustetaso oli GLX, johon sisältyy nahkainen ohjauspyörä, suuri kosketusnäyttö ja automaattinen ilmastointi. Perusversiossakin on jo erittäin kattava varustelu, joka sisältää BT-yhteydellisen HF-toiminnon ja useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä.
Kokeiluauton varustetaso oli GLX, johon sisältyy nahkainen ohjauspyörä, suuri kosketusnäyttö ja automaattinen ilmastointi. Perusversiossakin on jo erittäin kattava varustelu, joka sisältää BT-yhteydellisen HF-toiminnon ja useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Kuva: Tommi Hakala
Ikkunannostimien kytkimet ovat sijoitettu hieman piiloon keskikonsooliin. 12 V pistorasian lisäksi autossa on myös USB-liitäntä.
Ikkunannostimien kytkimet ovat sijoitettu hieman piiloon keskikonsooliin. 12 V pistorasian lisäksi autossa on myös USB-liitäntä. Kuva: Tommi Hakala

Miellyttävä voimalinja

Uudistuksen yhteydessä Jimnyn moottori suureni kooltaan 1,5 litraiseksi ja maksimiteho nousi 75 kW:n lukemaan (ennen 65 kW). Moottori on edelleen, ja nykytrendeistä poiketen, turboton versio. Siitä johtuen sen käyttöominaisuudet ovat hyvin ”dieselmäiset” ja moottori vastaa kaasupolkimen painallukseen nikottelematta. Vääntömomentista kertova käyrä onkin lähes vaakasuora, teho nousee erittäin tasaisesti kierrosluvun nousun tahdissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vaihteiston ja perävälityksen yhdistelmä on erittäin tiheäksi välitetty, lisäksi vaihteiston vitosvaihde on suoravälitteinen. Vitosta pystyy käyttämää taajama-ajossa jo 50 km/h nopeudesta alkaen. Maksiminopeus on moottorin huutaessa täysillä vain 145 km/h. Alennusvaihteistolla autolla voi ryömiä todella hiljaa, aivan tyhjäkäynnillä edeten, alamäissä voi kytkeä lisäksi alamäkihidastimen päälle ja auto jarruttaakin omatoimisesti.

Käytännössä miellyttävin maksimiajonopeus on 80 km/h. Moottorissa silloin kierroksia hieman yli 2 500 r-min. 100 km/h nopeudessa moottorin kierrokset nousevat jo yli 3 000 r-min, mikä nostaa selvästi melutasoa – etenkin neliveto päällä voimansiirron jurina häiritsee. 80 km/h nopeudessa kytkettyä nelivetoa ei edes havaitse. Nelivedon voi kytkeä vauhdissa päälle ja pois alle 100 km/h nopeudessa.

Moottorin ja vaihteiston yhdistelmä toimii loistavasti yhteen. Se näkyi myös kulutuslukemissa, jotka mitattiin ilman polttoainekäyttöisen esilämmittimen vaikutusta. Sen vaikutus sekoittaa varsin paljon auton omaa kulutusmittarin toimintaa.

Suurin kulutus, 7,55 litraa, mitattiin takavedolla tasaisessa 100 km/h maantieajossa. 80 km/h nopeus

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

(sisältäen muutaman 60 km/h -pätkän) pudotti kulutuksen lukemaan 6,48 litraan, siitä huolimatta, että neliveto oli kytkettynä. Suuri yllätys oli taajama-ajon (keskinopeus 35 km/h)kulutus neliveto päällä – polttoainetta kului vain 6,12 litraa! Huipputuloksen perusteena on moottorin sitkeys ja tiheät vaihteiston välitykset, auto kulkee ja kiihtyy matalilla kierroksilla kuin sukkasillaan.

Jimnyssä on edelleen jäykkä etuakseli ja kierrejouset. Ratkaisu on jämerä ja sietää koviakin iskuja. Jarrusatula on maastoajoa ajatellen sijoitettu korkeimpaan kohtaan, jolloin jarrupalojen väliin ei jumiudu kiviä. Kokeiluautoon oli asennettu nastattomat 205/75-R15 -koon talvirenkaat. Lyhytakseliväliseen ja kevyehköön autoon voisi suositella pyöreämpiolkaisia ja kapeampia renkaita, ne rauhoittaisivat auton käytöstä uraisilla teillä.
Jimnyssä on edelleen jäykkä etuakseli ja kierrejouset. Ratkaisu on jämerä ja sietää koviakin iskuja. Jarrusatula on maastoajoa ajatellen sijoitettu korkeimpaan kohtaan, jolloin jarrupalojen väliin ei jumiudu kiviä. Kokeiluautoon oli asennettu nastattomat 205/75-R15 -koon talvirenkaat. Lyhytakseliväliseen ja kevyehköön autoon voisi suositella pyöreämpiolkaisia ja kapeampia renkaita, ne rauhoittaisivat auton käytöstä uraisilla teillä. Kuva: Tommi Hakala
Kierrejouset ja jäykät akselit sallivat kohtuullisen suureen ristiriipuntaan ajamisen. Mutta tilannetta on syytä välttää, sillä luistonestoon perustuva vedonhallinta ei ole toiminnaltaan paras mahdollinen maastoajoon. Tieajossa ajonhallintajärjestelmä toimii hyvin ja riittävän ajoissa – mutta ei poista kaikkia lyhyen akselivälin aiheuttamia yllätysliikkeitä, sillä iskunvaimennus on hieman liian kova ja auto pompottaa helposti.
Kierrejouset ja jäykät akselit sallivat kohtuullisen suureen ristiriipuntaan ajamisen. Mutta tilannetta on syytä välttää, sillä luistonestoon perustuva vedonhallinta ei ole toiminnaltaan paras mahdollinen maastoajoon. Tieajossa ajonhallintajärjestelmä toimii hyvin ja riittävän ajoissa – mutta ei poista kaikkia lyhyen akselivälin aiheuttamia yllätysliikkeitä, sillä iskunvaimennus on hieman liian kova ja auto pompottaa helposti. Kuva: Tommi Hakala
Ajaminen ahtaissa paikoissa käy Jimnyllä vaivatta: kaikki auton kulmat havaitsee kuljettaja paikalta ja pystysuorista kylkilinjoista tietää missä pyörät kulkevat. Peilitkin jäävät lähes renkaiden ulkolaitojen tasalle.
Ajaminen ahtaissa paikoissa käy Jimnyllä vaivatta: kaikki auton kulmat havaitsee kuljettaja paikalta ja pystysuorista kylkilinjoista tietää missä pyörät kulkevat. Peilitkin jäävät lähes renkaiden ulkolaitojen tasalle. Kuva: Tommi Hakala
Kun lunta reilun puolen renkaan syvyydeltä, se alkaa pakkautua akselin ja korin väliin.
Kun lunta reilun puolen renkaan syvyydeltä, se alkaa pakkautua akselin ja korin väliin. Kuva: Tommi Hakala
Kevyen auton pito loppuu, kun akselistot jäävät lumen kannatukselle, mutta silti Jimny kulkee huomattavasti paremmin lumessa kuin erillisjousitetulla etuakselilla varustetut autot.
Kevyen auton pito loppuu, kun akselistot jäävät lumen kannatukselle, mutta silti Jimny kulkee huomattavasti paremmin lumessa kuin erillisjousitetulla etuakselilla varustetut autot. Kuva: Tommi Hakala
Jimnyn ketteryys on riittävä – ahtaallakin kääntöpaikalla pienellä peruutuksella auton saa käännettyä tulosuuntaan. Raideleveyttä on sen verran, että uraisella tiellä Jimny kulkee normaalien henkilöautojen jäljissä.
Jimnyn ketteryys on riittävä – ahtaallakin kääntöpaikalla pienellä peruutuksella auton saa käännettyä tulosuuntaan. Raideleveyttä on sen verran, että uraisella tiellä Jimny kulkee normaalien henkilöautojen jäljissä. Kuva: Tommi Hakala
Suzuki Jimnyn mitat.
Suzuki Jimnyn mitat. Kuva: Jukka-Pekka Lindbäck

Maasto-ominaisuudet riittävät peruskäyttäjälle

Jos unohdetaan puhtaasti maastoajoharrastus, vakiovarusteinen Jimny riittää sivutieltä syvemmällekin metsään siirtymiseen. Ylityksiä edessä tai takana ei käytännössä ole, ja suorat akselit säilyttävät korin kallisteluista huolimatta maavaran vakiona. Kulmikkaan korin nurkat näkyvät hyvin kuljettajan paikalle, ja mattamustat muoviosat kriittisimmissä korin kohdissa eivät naarmuista hätkähdä.

Kierrejousien joustovarat riittävät pitkälle pitämään renkaat maassa, mutta rajansa tulee tietyssä vaiheessa vastaan – lukittavaa tasauspyörästön lukkoa ei ole kummallakaan akselilla ja luistonestolla toimiva vedontasaus vaatii hieman rynnivää etenemistä. ”Kyllä Jimnyllä monta hirveä metsästä on vedetty”, oli edellisen sukupolven Jimnyn omistaneen kommentti maastokelpoisuudesta.

Talvella niin kauan kuin lumen syvyys on alle puolet renkaan korkeudesta, kulkee auto varsin helposti – eli viikon auraamaton mökkitie ei pilaa viikonlopun viettoa. Talvikäytössä lämmityslaitteen teho riitti pitämään lasit kirkkaina, kunhan kytki automaattiasennon pois päältä.

Hurjat varusteet

Vaikka kokeiluyksilö oli paremmin varusteltu GLX-versio, on jo GL-perusversiokin uskomattoman varusteltu. Vakionopeussäätimen lisäksi molempien versioiden varustelussa on esimerkiksi liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja kaista/törmäyksenestoavustin (jotka saa myös kytkettyä pois). Myös sivuturvatyynyt/verhot kuuluvat varustukseen, sekä takapenkin yhteydessä ovat ISOFIX-lastenistuimen kiinnityspisteet.

GLX on varustettu normaalin radion sijaan suurella kosketusnäytöllä ja navigointijärjestelmällä. Myös kevytmetallivanteet kuuluvat sen varustukseen. GLX-malliin kuuluvat myös led-ajovalot, joiden valokuvio ja -teho todettiin käytännössä hyviksi – pyöreät perinneumpiot ovat edelleen toimiva ratkaisu.

Koko tuntuu ajettavuudessa

Otsikon mikroautovertaus tuli useamman kerran mieleen kokeilun aikana, ei pelkästään hieman takakenoisen ajoasennon vuoksi. Nimittäin kevyt (1 135 kg), lyhytakselivälinen ja kuitenkin suhteessa leveän raideleveyden auto on varsin vikuri pideltävä huonoilla teillä. Etenkin urainen ja lumipolanteinen tie sai kuljettajan valppaaksi, niin äkäisiä neliveto päälläkin auton liikkeet olivat. Kun sivusuuntaista liukumista oli rauhoittamassa hiemankin auraamatonta lunta, auto kulki kuin kiskoilla.

Taajama-ajossa tuli hyvin ilmi vikuroinnin osasyy: pintakova jousitus tekee autosta levottoman epätasaisuuksissa. Osansa vikuroinnissa oli todennäköisesti myös kokeiluauton talvirenkailla, sillä 205 mm leveät ja teräväolkaiset nastattomat talvirenkaat ovat uraherkät. Muutoin Jimny on kuin kotonaan taajamissa ja kaupungeissa, ketteryys ja näkyvyys ovat kaupunkipyörityksessä etu.

Vain tarpeeseen

Kokeilun perusteella Jimnystä jäi kuva, että auto vetoaa lujasti tiettyihin käyttäjäryhmiin. Auto sopii hyvin maaseutuajoon, mutta liukkailla keleillä sivuteillä ajo vaatii rutkasti tottumusta. Kaupunkiajossa Jimny pärjää siinä missä tavalliset pikkuautot, ja varsinkaan pysäköinnissä talvikelillä ei sille ole voittajaa – lumivallit ovat vain hidaste, ja parkkipaikka löytyy aina.

Yksi hidaste Jimnyn myyntiponnisteluille on hinta. Kokeilun GLX-version hinta on lähes 29 000 euroa, edullisin GL-versiokin maksaa 24 990 euroa. Jimnyn ostamiseen siis pitää olla hyvät syyt – ja niitä ilmeisesti lienee monella, koska ensimmäiset myyntierät vietiin käsistä, lisää tulee vasta helmi–maaliskuussa 2020. …

Lue myös Suzuki Jimnyn esittelyjuttu KV 17/2018!