
Amarokissa nyt enemmän voimalinjavalikoimaa ja varustelua – ensimmäinen Fordin ja Volkswagenin yhteistyömalli pohjautuu uudistuvaan Ford Rangeriin

Volkswagen Hyötyautot on esitellyt uuden sukupolven Volkswagen Amarokista. Uusi pick-up on suunniteltu ja kehitetty Saksassa ja Australiassa, ja se tullaan valmistamaan Etelä-Afrikassa, Silvertonissa. Uutuus on Fordin ja Volkswagenin hyötyautojen ensimmäinen yhteistyömalli ja pohjautuu uudistuvaan Ford Rangeriin.
Uusi Volkswagen Amarok tarjoaa kattavan varustevalikoiman, yli 20 uutta kuljettajaa avustavaa järjestelmää, online-palveluita, jatkuvan nelivedon ja aikaisempaa laajemman voimalinjavalikoiman. Suomessa Amarok on saatavilla vain neliovisena (DoubleCab) versiona. Varusteluversioita tulee myynnin aloituksessa saataville kolme: Life sekä huippuversiot PanAmericana ja Aventura.
Suomessa tulee saataville kaksi dieselmoottoria, joko neli- tai kuusisylinterisenä eli 2,0 tai 3,0 -litraisena versiona. Suomen moottorivalikoimassa ennakkomyyntivaiheessa on nelisylinterinen 2,0 TDI biturbo-dieselmoottori 151 kW (204 hv) sekä 3,0-litrainen V6-dieselmoottori 177 kW (241 hv). Molemmat moottoriversiot ovat varustettu uudella 10-vaihteisella automaattivaihteistolla, joka korvaa vanhan 8-vaihteisen automaattivaihteiston. Vetotapana on aina jatkuva neliveto.
Uusi Amarok on 5,350 mm pitkä, eli 96 mm pitempi kuin edeltäjämallinsa. Sen akseliväli on 3,270 mm (+173 mm), mikä tuo lisätilaa sisälle. Amarokin kantavuus on nyt maksimissaan 1,2 tonnia ja perävaunumassa 3,5 tonnia. Kahluusyvyys 800 mm (aikaisemmin 500 mm) on edeltäjäänsä merkittävästi parempi.
Yksi uuden Amarokin kohokohdista on auton takaosa, sen tavaratila ja lava yhdessä takaluukun kanssa. Uudet ovaalinmuotoiset pyöräkotelot korostavat auton voimakasta ilmettä viemättä tilaa. Kuten edellisessäkin sukupolvessa Amarokin neliovisessa versiossa lavalle mahtuu hyvin yksi eurolava sivusuunnassa.
Digitaalinen ohjaamo
Ohjaamon kohokohtia ovat uudet hallintalaitteet, digitaalinen ohjaamo ja tablettimainen pystysuorassa oleva infotainment-järjestelmä. Digitaalisen mittariston koko on malliversiosta riippuen joko 8, 10 tai 12 tuumaa ja kosketusnäytöllisen infotainment-järjestelmän joko 10 tai 12 tuumaa.
Volkswagen Hyötyautot käyttää nyt myös digitaalisten toimintojen ja ergonomisesti sijoiteltujen toimintopainikkeiden sekä kiertokytkimien yhdistelmää. Amarokin tärkeimmät toiminnot löytyvät nyt ohjaamon keskeltä, ja niitä voidaan käyttää joko painamalla tai kääntämällä toimintopainiketta.
Toimintopainikkeet ja kiertokytkimet sijaitsevat infotainment-järjestelmän alapuolella ja ne ovat saaneet uudenlaisen pinnan ja alumiinisen ulkonäön. Saataville tulee myös mm. eksklusiivinen Harman Kardon -äänijärjestelmä, joka on vakiona PanAmericana ja Aventura -malleissa, ja useita istuin-, kojelaudan ja ovipaneeleiden verhoiluvaihtoehtoja. Saatavilla on myös mukavuusistuimet 10-suuntaisilla sähkösäädöillä. Uudessa Amarokissa on myös kuusi ajoprofiilia ja enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuin ennen – yli 30 järjestelmää, joista 20 on täysin uusia.
Suomen osalta uuden Amarokin hinnat julkaistaan ja ennakkomyynti alkaa rajatulla mallistolla aivan kuluvan vuoden lopulla. Autoja saadaan maahan loppukeväästä 2023.

Osaston luetuimmat
- Järeällä yksitorvisella lingolla lumi lentää pitkälle ja penkoista pääsee eroon – sujuva linkous vaatii kuitenkin traktorilta tehoja
- Kokeilussa ollut Arctic Machine 3000 FMD -aura soveltui runsaslumisten teiden ja väylien putsaukseen – aura heitti lunta hyvin jo kahdenkympin tuntivauhdissa
- Vertailimme yksitorvisia lumilinkoja – linkoja testattiin kiinteistöhuollon lumiurakoinnissa
- Video: Juha Altti on kehittänyt varsin poikkeuksellisen aura-ratkaisun, joka soveltuu useisiin eri laitteisiin – katso kuinka aura toimii käytännössä
- Lumilinkovertailu 2022: Wieskan lumilinko tarjoaa urakointiin järkiratkaisuja
- Fordilta markkinoille tonniluokan sähköpakettiauto
- Fordin sähköpakettiautomallisto laajenee – E-Transit Custom markkinoille vuonna 2024