Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Soratien pientareelle muodostunut palle estää veden virtauksen ojiin – reunapalteet poistettavat tien kunnostuksen yhteydessä

Asfalttiteiden reunapalteita poistetaan tasaisin väliajoin, jotta vaaratilanteita aiheuttavat vesilammikot saadaan pois. Sorateillä palteet aiheuttavat tien rakenteelle ongelmia, sillä vesi jää seisomaan tielle ja tunkeutuu rakenteisiin – jolloin roudan aiheuttamat vauriot lisääntyvät.
Monella soratiellä ja jopa päällystetyllä tiellä tien heikkenemistä edistävät tien reunapalteet. Niiden poistolla saadaan tienpinnan vesi liikkumaan sivusuunnassa suoraan ojaan. Lanauksen yhteydessä olisikin aina syytä poistaa myös palteet.
Monella soratiellä ja jopa päällystetyllä tiellä tien heikkenemistä edistävät tien reunapalteet. Niiden poistolla saadaan tienpinnan vesi liikkumaan sivusuunnassa suoraan ojaan. Lanauksen yhteydessä olisikin aina syytä poistaa myös palteet. Kuva: Tommi Hakala

Suomessa vuosittaista hoitoa vaativat murskeesta rakennetut soratiet muodostavat lähes koko yksityistieverkon. Tienhoidon toteutus lankeaa siten yksityisten tienhoitokuntien tehtäväksi. Jos tienpidossa ei huomioida muita hoitotoimenpiteitä kuin peruslanaus, pintamurskeen lisäys ja talviset auraukset, voi yksi ongelmakohta jäädä pimentoon – ja se on reunapalteet.

Jos reunapalteiden poistamiseen ei kiinnitetä riittävästi huomiota tienpinnan kunnostuksissa, syntyy palletta lähes huomaamatta. Ja lopulta palle on jo niin kovettunut ja suuri, että tarvitaan ojien pientereiden käsittely kaivukoneella tai tiekarhulla. Palletta muodostaa liikenteen aiheuttaman tienpinnan irtomateriaalin kasaantumisen lisäksi myös puiden lehdet.

Kelirikkoaikaan edelliskesänä muodostunut palle ohjaa keväällä tien lumipolanteen sulamisvedet tien suunnassa soliseviksi puroiksi. Kun tähän yhdistetään liikenteen aiheuttama veden edestakainen virtaus, syöpyy tien ohut kulutuspinta puhki. Samalla luodaan loistavat olosuhteen kevätroudan pahenemiselle, kun sulamisvedet imeytyvät rikkoutuneen pinnan läpi tierunkoon. Onneksi nykyisin lanoihin saa kunnollisia ja säädettäviä palleteriä, joilla saadaan kertalanauksella muodostettua toimiva soratie – irtomurske siirretään takaisin tielle tai lehtimassa maatumaan ojaan.

Lanauksen yhteydessä palle voidaan auran jatkeella poistaa samalla kuin varsinainen terä irrottaa kulutuskerrosta tien tasoittamiseen. Jatketta voidaan säätää reilusti alaviistoon, jolloin koko penkka voidaan siirtää ojaan.
Lanauksen yhteydessä palle voidaan auran jatkeella poistaa samalla kuin varsinainen terä irrottaa kulutuskerrosta tien tasoittamiseen. Jatketta voidaan säätää reilusti alaviistoon, jolloin koko penkka voidaan siirtää ojaan. Kuva: Tommi Hakala
Kuvan kohdassa tien kulutuspintaa tuli esille lähes metri, kun reunapalle poistettiin. Pienikin palle kerää lehtiä ja luo otolliset kasvuolot heinälle, joka taas muodostaa lisää multaa.  Kun tien koko pinta on näkyvissä, liikkujatkin hyödyntävät tietä helpommin koko leveydeltään ja tien kuormitus tasoittuu.
Kuvan kohdassa tien kulutuspintaa tuli esille lähes metri, kun reunapalle poistettiin. Pienikin palle kerää lehtiä ja luo otolliset kasvuolot heinälle, joka taas muodostaa lisää multaa. Kun tien koko pinta on näkyvissä, liikkujatkin hyödyntävät tietä helpommin koko leveydeltään ja tien kuormitus tasoittuu. Kuva: Tommi Hakala