Tarve-esineitä konesavotoille - Koneosapalvelu Aliranta Oy 40 vuotta

Harvassa ovat metsäkoneyrittäjät, jotka eivät tiedä sanayhdistelmää Koneosapalvelu. Harvassa ovat myös ne metsäkoneyrittäjät, joita yrityksen perustajana mukana ollut Toivo Aliranta ei tunne. Valmistajista riippumattomalle varuste- ja osavalmistajalle on ollut aina tarvetta.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Yhdet tärkeimmistä kunnostettavista ja uustuotantoa olevista komponenteista ovat metsäkoneiden keskinivelet. Joitakin malleja valmistetaan alusta asti, kuitenkin alkuperäisiä malleja vahvemmista materiaaleista. Vaihto-osana myytävät nivelet täytehitsataan ja koneistetaan uutta vastaavaksi.
Yhdet tärkeimmistä kunnostettavista ja uustuotantoa olevista komponenteista ovat metsäkoneiden keskinivelet. Joitakin malleja valmistetaan alusta asti, kuitenkin alkuperäisiä malleja vahvemmista materiaaleista. Vaihto-osana myytävät nivelet täytehitsataan ja koneistetaan uutta vastaavaksi.
Metsäkoneiden kehityksen alkuaikojen rattaiden rutinasta sai alkunsa Koneosapalvelu. Alkuaikojen koneista muistuttaa Vilppulan toimipisteen oven viereinen toteemipaalu, joka on koottu liian kestäviksi osoittautuneista Volvo 969 -metsäkoneen telin rattaista.
Metsäkoneiden kehityksen alkuaikojen rattaiden rutinasta sai alkunsa Koneosapalvelu. Alkuaikojen koneista muistuttaa Vilppulan toimipisteen oven viereinen toteemipaalu, joka on koottu liian kestäviksi osoittautuneista Volvo 969 -metsäkoneen telin rattaista.
Kaivukoneisiin tarkoitettuun Vahva KC42 E9 -kahmariin on tarjolla irroitettavat purkuleuat. ”Näitä kaivureiden kahmareita menee yllättävän paljon, jopa neljäsosa tuotannosta”, toteaa toinen Koneosapalvelun perustajista, Toivo Aliranta.
Kaivukoneisiin tarkoitettuun Vahva KC42 E9 -kahmariin on tarjolla irroitettavat purkuleuat. ”Näitä kaivureiden kahmareita menee yllättävän paljon, jopa neljäsosa tuotannosta”, toteaa toinen Koneosapalvelun perustajista, Toivo Aliranta.
Automaattiset koneistuskeskukset työstävät erilaisia voimansiirron ja hydrauliikan komponentteja, kuten kuvan hydrauliikkasylinterin osia ja tasauspyörästön päätykappaleita. Mutta manuaalisorvaukselle on runsaasti tarvetta, yksittäisiä osia ei ole järkevää ohjelmoida koneisiin.
Automaattiset koneistuskeskukset työstävät erilaisia voimansiirron ja hydrauliikan komponentteja, kuten kuvan hydrauliikkasylinterin osia ja tasauspyörästön päätykappaleita. Mutta manuaalisorvaukselle on runsaasti tarvetta, yksittäisiä osia ei ole järkevää ohjelmoida koneisiin.
Koneyrittäjille on tarjolla laajalla skaalalla tarvikkeita, aina nostovälineistä lähtien. Hydrauliikan osalta yhteistyötä tehdään esimerkiksi Parkerin kanssa. Tarjolla on lisäksi kunnostettuja hydrauliikan komponentteja. Myös erikoistyökaluja ja mittausvälineitä löytyy hyllystä.
Koneyrittäjille on tarjolla laajalla skaalalla tarvikkeita, aina nostovälineistä lähtien. Hydrauliikan osalta yhteistyötä tehdään esimerkiksi Parkerin kanssa. Tarjolla on lisäksi kunnostettuja hydrauliikan komponentteja. Myös erikoistyökaluja ja mittausvälineitä löytyy hyllystä.
Aikaisemman Kopa-yleistelan lisäksi on tulossa mallistoon myös pehmeille alueille suunnattu erikoistela. Testikäyttövaiheessa oleva tela perustuu kaivukoneen telalappuihin. Uusi tela tullaan esittelemään syksyn FinnMetko 2016 -näyttelyssä. Koneviesti tutustuu teloihin tarkemman jutun myötä.
Aikaisemman Kopa-yleistelan lisäksi on tulossa mallistoon myös pehmeille alueille suunnattu erikoistela. Testikäyttövaiheessa oleva tela perustuu kaivukoneen telalappuihin. Uusi tela tullaan esittelemään syksyn FinnMetko 2016 -näyttelyssä. Koneviesti tutustuu teloihin tarkemman jutun myötä.
Etualan kaksi Loglift-nosturia ovat vaihtokunnostettuja malleja. Niitä on tarjolla vaihtoehdoksi kuormatraktorinostureille vaadittavan kymmenvuotiskatsastuksen tilalle. Myös uusia Logliftin seuraajan, Meseran, nostureita on tarjolla.
Etualan kaksi Loglift-nosturia ovat vaihtokunnostettuja malleja. Niitä on tarjolla vaihtoehdoksi kuormatraktorinostureille vaadittavan kymmenvuotiskatsastuksen tilalle. Myös uusia Logliftin seuraajan, Meseran, nostureita on tarjolla.
Vahva-kahmareiden mallisto on uusiutumassa C-sarjaan. Uusi mallisto on symmetrisellä rakenteella, eli sylinteri on kiinnitetty molempiin leukoihin. Leukojen ja rungon reiät koneistetaan aarporalla, jolloin reiät ovat täysin samassa linjassa.
Vahva-kahmareiden mallisto on uusiutumassa C-sarjaan. Uusi mallisto on symmetrisellä rakenteella, eli sylinteri on kiinnitetty molempiin leukoihin. Leukojen ja rungon reiät koneistetaan aarporalla, jolloin reiät ovat täysin samassa linjassa.
Koneosapalvelu on metsäkonenostureiden hammaslääkäri. Lähes kaikkiin metsänostureihin on tarjolla uusia, käytettyjä ja uudelleen rakennettuja kääntölaitteen pylväitä. Nosturien osien kunnostus ruokkii myös vaihtonosturivalmistusta.
Koneosapalvelu on metsäkonenostureiden hammaslääkäri. Lähes kaikkiin metsänostureihin on tarjolla uusia, käytettyjä ja uudelleen rakennettuja kääntölaitteen pylväitä. Nosturien osien kunnostus ruokkii myös vaihtonosturivalmistusta.
Koneosapalvelu on metsäkonenostureiden hammaslääkäri. Lähes kaikkiin metsänostureihin on tarjolla uusia, käytettyjä ja uudelleen rakennettuja kääntölaitteen pylväitä. Nosturien osien kunnostus ruokkii myös vaihtonosturivalmistusta.
Koneosapalvelu on metsäkonenostureiden hammaslääkäri. Lähes kaikkiin metsänostureihin on tarjolla uusia, käytettyjä ja uudelleen rakennettuja kääntölaitteen pylväitä. Nosturien osien kunnostus ruokkii myös vaihtonosturivalmistusta.

Koneosapalvelu on harvinainen yhdistelmä konepajatoimintaa ja tarvikkeiden myyntiä – yhdistettynä metsäkoneiden purkutoimintaan. Niitä tuotteita, joita ei tarvikkeena löydy, on valmistettu tai valmistutettu itse. Varaosien osalta suuri osuus on myös kohtuuhintaisilla vaihto-osilla.

Nostureiden puomistoja, kääntölaitteita ja runko-ohjauksen keskiniveliä on kunnostettu vuosien saatossa satoja. Purkutoiminnalla on siinä suuri osa, se ruokkii vaihto-osakunnostusta. Esimerkiksi voimansiirron komponenttien runko-osien totaaliset hajoamiset vaativat uusia perusosia kunnostuksen tarpeisiin.

Vilppulasta maailmalle

Koneyhtymä veljekset Aliranta syntyi 1976 Pohjois-Pirkanmaalle Vilppulaan, Eino ja Toivo Alirannan metsäkoneyritystoiminnan oheen. Moottorisahalla ja alkuaikojen metsäkoneilla urakointi laajeni harvestereiden käytön myötä jopa Saksaan asti. Aikakauden koneiden kestävyyden ongelmat ja varaosien saatavuuden ongelmat saivat veljekset aloittamaan myös omatoimisen osien korjauksen, sekä uusien osien valmistuksen. Vähitellen kestävämpien osien valmistuksen maineen kiiriessä metsäkoneyrittäminen jäi pois ja Vilppulaan rakennettiin tilat huoltokorjaamolle ja koneistukselle. Purkutoiminta oli heti alussa myös mukana kuviossa ja se jatkuu vielä nykyisinkin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

80-luvulla toiminta laajeni koko maan kattavaksi, kun Suomen eri kolkkiin perustettiin kolme myyntipistettä. 90-luvulla toiminta siirtyi osakeyhtiömuotoiseksi. Kun Eino Aliranta kuoli 1999, jäi yritystoiminta Toivo (Topi) Alirannan vastuulle. Hänen poikansa Mika toimii nykyisin Koneosapalvelun myyntijohtajana. 2011 yritys siirtyi osaksi Outokummun Metalli -konsernia.

Omat tuotteet myös mukaan

Koneosapalvelussa aloitettiin 80- luvulla puutavarakourien ja myös maataloustraktoreihin tarkoitetun KOPA 3000 -puutavara- kuormaimen valmistus. Vähitellen nosturivalmistus jäi pois ja Vahva-puutavarakourat jäivät jäljelle. Kourista on viimeisten vuosien aikana kehitetty järeämpi ja kaivukoneisiin tarkoitettu mallisto. Kaivukoneiden tarpeisiin valmistetaan ja markkinoidaan mekaanista Vahva Forti 200 -kauhanpyörittäjää ja -kallistajaa. KOPA-nimellä valmistetaan teloja, tuotannossa vuodesta 2002 olleen yleistelan rinnalle ollaan syksyllä tuomassa erikoistelaa pehmeisiin olosuhteisiin. Testitelat ovat olleet talven käytössä urakoitsijoilla, joiden kokemusten perusteella kehitystyötä on jatkettu. Lopulliset versiot tullaan esittelemään FinnMetko 2016 -näyttelyssä.

Kahmareiden valmistus on siirtynyt nyt Koneosapalvelun nykyisen omistajan, Outokummun Metalli Oy:n tiloihin. Vaihto-osi- en kunnostuksessa tarvittavat ko- neistukset tapahtuvat osin auto- maattiohjatuilla koneistuskeskuk- silla, mutta manuaaliohjatuilla sorveilla on vahva osa työsken- telyssä. Vaihto-osien kunnostus tapahtuu Vilppulassa, ja telat valmistetaan alihankintana Suomessa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Nosturikunnostusta katsastuksen vaihtoehdoksi

Vaihto-osien kunnostuksessa ovat olleet mukana alusta asti myös puutavarakuormaimet. Niihin on valmistettu uusia puomiston osia ja kunnostettu asiakkaan omia komponentteja. Esimerkiksi kovaan rasitukseen joutuvat kääntölaitteiston osat ovat tärkeä osa tarjontaa. Myös erikoisempia ja arvokkaimpia hydraulisylinterimalleja on kunnostettuina versioina. Kuormatraktoreiden nostureiden tultua nosturikatsastusten alaisuuteen, ovat myös nosturien vuosikatsastukset ja kymmenvuotistarkistukset otettu tarjolle. Kalliin, nosturin purkamisen vaativan kymmenvuotistarkistuksen vaihtoehdoksi on tarjolla myös vaihtonostureita, eli asiakas saa välittömästi jatkaa työskentelyään, vain nosturin vaihtamalla.

Laajalla skaalalla tietotaitoa

Nykyisellään Koneosapalvelu on laajentanut toimintaansa myös teollisuushydrauliikan huolto- ja asennuspalveluihin. Myös vientimarkkinat Venäjälle ja Eurooppaan ovat tärkeässä osassa. 10,9 miljoonan euron liikevaihdon syntymisestä vastaavat 51 työntekijät ja innovatiivinen asennoituminen ongelmien ratkaisuun on kaiken pohjana.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Koneosapalvelu Oy on esimerkki siitä, mihin omiin kykyihin ja taitoihin – sekä markkinoiden syvälliseen tuntemiseen perustuva tietotaito voi yrittäjyydessä johtaa. Ilman metsäkoneiden teknistä tietämystä, sekä taloudellisten näkökohtien ymmärtämistä ei kyseinen yritys olisi voinut laajentua ja siirtyä markkinoiden tarpeiden ohjaamaan nykyiseen toimenkuvaansa.

Koneosa-palvelu Oy

4 toimipistettä

51 työntekijää

Liikevaihto 10,9 miljoonaa euroa

Viennin osuus 20 %