Kalustolle käyttöä - Talvitiepäivät 7.–8.2., Lahti

Talvitiepäivät 2018 järjestettiin Lahden Messukeskuksessa. Teeman mukaisesti talvisisissa olosuhteissa järjestetyssä tapahtumassa esiteltiin laitteistoa työnäytöksissä ja visioitiin tulevaa asiantuntijaseminaarissa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Lundberg 8240 on ruotsalaisvalmistajan uusimpia malleja. Hydrauliikan tuotoksi ilmoitetaan peräti 290 litraa minuutissa ja huippunopeudeksi 50 km/h. Työnäytöksessä keulalla oli vielä prototyyppiasteella oleva Orrliden-hydraulilinko. Lundberg oli kokeilussamme, juttu ilmestyy Koneviestin numerossa 5/2018.
Lundberg 8240 on ruotsalaisvalmistajan uusimpia malleja. Hydrauliikan tuotoksi ilmoitetaan peräti 290 litraa minuutissa ja huippunopeudeksi 50 km/h. Työnäytöksessä keulalla oli vielä prototyyppiasteella oleva Orrliden-hydraulilinko. Lundberg oli kokeilussamme, juttu ilmestyy Koneviestin numerossa 5/2018.
Wille 1500 De-Icer on liuoslevitin, joka suhteuttaa annosmäärän automaattisesti ajonopeuteen. Työleveys on 2,5–5 metriä, levitystä voidaan kohdistaa keskialueen lisäksi myös molemmille sivuille. Täsmälevitykseen voi lisävarusteena hankkia 15 metrisen käsiletkukelan. Wille-mallistosta laite soveltuu käytettäväksi 665- ja 885-koneisiin.
Wille 1500 De-Icer on liuoslevitin, joka suhteuttaa annosmäärän automaattisesti ajonopeuteen. Työleveys on 2,5–5 metriä, levitystä voidaan kohdistaa keskialueen lisäksi myös molemmille sivuille. Täsmälevitykseen voi lisävarusteena hankkia 15 metrisen käsiletkukelan. Wille-mallistosta laite soveltuu käytettäväksi 665- ja 885-koneisiin.
Kire-Combi 12 -monitoimivaunua voidaan käyttää normaalin kärryn tapaan myös eteenpäin kippaavana hiekoittimena, jolloin sirotin asennetaan kärryn etuosaan. Kippaussuunnan vaihtaminen onnistuu vikkelästi niveltappien paikka vaihtamalla. Kärryn kantavuus on 15 tonnia ja tilavuus 7 kuutiota.
Kire-Combi 12 -monitoimivaunua voidaan käyttää normaalin kärryn tapaan myös eteenpäin kippaavana hiekoittimena, jolloin sirotin asennetaan kärryn etuosaan. Kippaussuunnan vaihtaminen onnistuu vikkelästi niveltappien paikka vaihtamalla. Kärryn kantavuus on 15 tonnia ja tilavuus 7 kuutiota.
JCB:n Fastrackilla ei kunnossapito jää ainakaan nopeudesta kiinni. 4220-mallin maksimitehoksi ilmoitetaan 175 kilowattia ja huippu- nopeudeksi 60 km/h. Peruskoneen paino on reilut 7,5 tonnia. Portaattoman vaihteiston kuusi eri toimintatilaa mahdollistaa sopivan ajonopeuden kaikkiin työtilanteisiin.
JCB:n Fastrackilla ei kunnossapito jää ainakaan nopeudesta kiinni. 4220-mallin maksimitehoksi ilmoitetaan 175 kilowattia ja huippu- nopeudeksi 60 km/h. Peruskoneen paino on reilut 7,5 tonnia. Portaattoman vaihteiston kuusi eri toimintatilaa mahdollistaa sopivan ajonopeuden kaikkiin työtilanteisiin.
Omalla voimanlähteellä toimiva Slagkraft W10 -vesakkoleikkuri on tarkoitettu käytettäväksi yli 10 tonnin pyöräkuormaimissa. Voimanlähteenä toimii 74,5 kilowattinen Cat C4.4. Ulottuvuutta saavutetaan yli 7,3 metriä, suurin työleveys on 1,7 metriä. Eri käyttötarkoituksiin on useita eri leikkuupäitä. Maahantuojana toimii Grutech Oy.
Omalla voimanlähteellä toimiva Slagkraft W10 -vesakkoleikkuri on tarkoitettu käytettäväksi yli 10 tonnin pyöräkuormaimissa. Voimanlähteenä toimii 74,5 kilowattinen Cat C4.4. Ulottuvuutta saavutetaan yli 7,3 metriä, suurin työleveys on 1,7 metriä. Eri käyttötarkoituksiin on useita eri leikkuupäitä. Maahantuojana toimii Grutech Oy.
Kaivurikuormain taipuu myös talviseen kunnossapitoon. Lännen 8800K:n keulalla on Pomen V-Tech-nivelaura, ja kaivulaitteessa saman yrityksen hiekoituskauha. Pomen hiekoituskauhojen tilavuudet ovat 300–3 500 litraa. Kaivulaitteeseen yhdistetyllä hiekoittimella portaiden eduksetkin voi hiekoittaa ilman koneen vekslaamista.
Kaivurikuormain taipuu myös talviseen kunnossapitoon. Lännen 8800K:n keulalla on Pomen V-Tech-nivelaura, ja kaivulaitteessa saman yrityksen hiekoituskauha. Pomen hiekoituskauhojen tilavuudet ovat 300–3 500 litraa. Kaivulaitteeseen yhdistetyllä hiekoittimella portaiden eduksetkin voi hiekoittaa ilman koneen vekslaamista.
Tiekarhu ei onneksi ole kuollut sukupuuttoon, ongelma lienee tilaajien puutteessa. Ilahduttavasti kotimaassa löytyy osaamista myös tällä saralla. Veeksmasin Rg  286:n työpaino on n. 19 tonnia. Moottorivaihtoehtoina on Volvo Penta tai Cummins, jälkimmäinen edustaa EU-joustomääräysten ansioista vielä 3B-päästötasoa. Kuusipyörävetoisen koneen suurin ajonopeus on 50 km/h.
Tiekarhu ei onneksi ole kuollut sukupuuttoon, ongelma lienee tilaajien puutteessa. Ilahduttavasti kotimaassa löytyy osaamista myös tällä saralla. Veeksmasin Rg 286:n työpaino on n. 19 tonnia. Moottorivaihtoehtoina on Volvo Penta tai Cummins, jälkimmäinen edustaa EU-joustomääräysten ansioista vielä 3B-päästötasoa. Kuusipyörävetoisen koneen suurin ajonopeus on 50 km/h.
Jäätyvä tihku ja muu loska peittää näkyvyyden nopeasti. Lämmitettävä lasinpyyhin tuo kuitenkin asiaan helpotusta. Sulax-pyyhkimiä on saatavan useita pituuksia 12- ja 24 V -järjestelmiin. Toiminta perustuu kahteen sähkövastuslankaan. Asennussarjaan kuuluu myös merkkivalollinen katkaisin.
Jäätyvä tihku ja muu loska peittää näkyvyyden nopeasti. Lämmitettävä lasinpyyhin tuo kuitenkin asiaan helpotusta. Sulax-pyyhkimiä on saatavan useita pituuksia 12- ja 24 V -järjestelmiin. Toiminta perustuu kahteen sähkövastuslankaan. Asennussarjaan kuuluu myös merkkivalollinen katkaisin.
Veljekset Hassinen Oy, eli Havel osti muutamia kuukausia sitten Pultek Ky:n liiketoiminnan, jonka myötä Havel on tuonut markkinoille kierrätetyistä kuorma-autojen renkaista valmistettuja tuotteita. Nyt esillä oli lumiauran kumiteriä, jotka ovat hiljaisia ja kestäviä. Sovelluksen kerrotaan olevan optimaalinen mm. betonimyllyn sekoituslapojen suojaksi.
Veljekset Hassinen Oy, eli Havel osti muutamia kuukausia sitten Pultek Ky:n liiketoiminnan, jonka myötä Havel on tuonut markkinoille kierrätetyistä kuorma-autojen renkaista valmistettuja tuotteita. Nyt esillä oli lumiauran kumiteriä, jotka ovat hiljaisia ja kestäviä. Sovelluksen kerrotaan olevan optimaalinen mm. betonimyllyn sekoituslapojen suojaksi.
Talvi aiheuttaa omat haasteensa myös raideliikenteelle. Monipuolinen Unimog soveltuu putsauksen lisäksi myös vaunujen siirtelyyn, sillä perävaunukuorma voi olla jopa 1 000 tonnia. Erilaisten lisälaitteiden avulla hoituu myös esim. pusikoiden raivaus tai ilmajohtojen huolto. Radalle nousemiseen riittää viiden metrin tasainen osuus.
Talvi aiheuttaa omat haasteensa myös raideliikenteelle. Monipuolinen Unimog soveltuu putsauksen lisäksi myös vaunujen siirtelyyn, sillä perävaunukuorma voi olla jopa 1 000 tonnia. Erilaisten lisälaitteiden avulla hoituu myös esim. pusikoiden raivaus tai ilmajohtojen huolto. Radalle nousemiseen riittää viiden metrin tasainen osuus.
Meirenin TRN-sarjan takalana on varustettu sivusiirrolla, jonka ansiosta laitteella onnistuu myös lumipenkkojen leikkaaminen tai sivuaurana käyttö. Sivuliikkeen laajuus on jopa 1 090 mm. Terien leveys on 3 050 mm tai 3 355 mm. Lisävarusteena on saatavana myös painatussylinteri.
Meirenin TRN-sarjan takalana on varustettu sivusiirrolla, jonka ansiosta laitteella onnistuu myös lumipenkkojen leikkaaminen tai sivuaurana käyttö. Sivuliikkeen laajuus on jopa 1 090 mm. Terien leveys on 3 050 mm tai 3 355 mm. Lisävarusteena on saatavana myös painatussylinteri.
Arne Stara Oy esitteli RUD-lumiketjuja. Ketjun koko on 8 mm ja nastan 9 mm. Rengaskoot välillä 11-24.5 – 420/65 R20.
Arne Stara Oy esitteli RUD-lumiketjuja. Ketjun koko on 8 mm ja nastan 9 mm. Rengaskoot välillä 11-24.5 – 420/65 R20.
Hapa 350 maxi -lanan työleveys on 3 500 mm ja paino 750 kiloa. Lisävarusteena on saatavana mm. lisäsiipi. Kaikkiaan malleja on kahdeksan, joista puolet on kiinteärunkoisia ja puolet hydraulisesti 32 astetta puolelleen kääntyviä. Aurauskulma on 290 astetta.
Hapa 350 maxi -lanan työleveys on 3 500 mm ja paino 750 kiloa. Lisävarusteena on saatavana mm. lisäsiipi. Kaikkiaan malleja on kahdeksan, joista puolet on kiinteärunkoisia ja puolet hydraulisesti 32 astetta puolelleen kääntyviä. Aurauskulma on 290 astetta.
Italialainen Mazzoni valmistaa painepesureita laajalla skaalalla. Suurimmat kuumavesipesurit ovat teholtaan 200 bar ja 25 l/min tai 200 bar ja 30 l/min. Valikoimissa on myös kiinteästi asennettavia malleja kylmä- tai kuumavesiversioina. Maahantuoja Jarmika Oy.
Italialainen Mazzoni valmistaa painepesureita laajalla skaalalla. Suurimmat kuumavesipesurit ovat teholtaan 200 bar ja 25 l/min tai 200 bar ja 30 l/min. Valikoimissa on myös kiinteästi asennettavia malleja kylmä- tai kuumavesiversioina. Maahantuoja Jarmika Oy.
Kramerilla on erittäin vahva markkina-asema alle 10 tonnin pyöräkuormaimissa. Työnäytöksessä esiteltiin 8115-malliin kiinnitettyä Soukkion kaksiosaisella telalla varustettua hiekoitinta, jonka tilavuus kaksi kuutiota. Hiekoitus onnistuu 1 060 mm leveydeltä (oikea tai vasen puoli) tai täydeltä 2 120 mm leveydeltä.
Kramerilla on erittäin vahva markkina-asema alle 10 tonnin pyöräkuormaimissa. Työnäytöksessä esiteltiin 8115-malliin kiinnitettyä Soukkion kaksiosaisella telalla varustettua hiekoitinta, jonka tilavuus kaksi kuutiota. Hiekoitus onnistuu 1 060 mm leveydeltä (oikea tai vasen puoli) tai täydeltä 2 120 mm leveydeltä.

Kuluvat talvi on tarjonnut työnsarkaa urakoitsijoille kautta maan. Suomen Tieyhdistyksen järjestämät Talvitiepäivät osuikin oikeaan saumaan, sillä edellisvuosina työnäytöksiä on jouduttu järjestämään jopa tykkilumen turvin. Tällä kertaa lumesta ei ollut Lahdessakaan puutetta, vaan näytteilleasettajat saivat esitellä tuotteitaan käytännön lumiolosuhteissa. Mukana oli monenlaista kunnossapitokalustoa aura-autoista traktoreihin ja niiden lisälaitteisiin.

Talvitiepäivien aikana järjestettiin perinteiseen tapaan myös asiantuntiaseminaari, jossa useat kunnossapidon ammattilaiset esitelmöivät eri aihealueista. Esillä oli esim. kunnossapidon digitalisaatio, jonka myötä tiestöstä voidaan kerätä ajantasaista kuntotietoa. Vuoden talvihoidon urakoitsija -tunnustuspalkinto ojennettiin Kuljetus Töppönen Oy:lle ja Tie- ja katukunnossapidon -tunnustuspalkinto Liikenneviraston Heikki Lappalaiselle.

Suomen Tieyhdistys otti kantaa myös tiestön rahoitukseen. ”Nykyinen rahoitus ja tapa toimia ei riitä Suomen tiestön pitämiseen kunnossa”, totesi yhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen .

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Seuraavalla hallituskaudella tiestön rahoitusta pitäisi lisätä 200 miljoonalla eurolla. Jo pelkästään 100 miljoonaa euroa pitäisi käyttää korjausvelan vähentämiseen ja toisella 100 miljoonalla eurolla varmistettaisiin nykyisen verkon pysyminen kunnossa. Tämä tekisi noin 40 euroa vuodessa suomalaista kohden. Uskoisin, että moni olisi valmis tähän, jos tiestö voitaisiin pitää sillä kunnossa”, toteaa Raitanen.