EM-Pulling onnellisesti takana

Härmä Pulling pääsi likimain tavoitteeseensa, kun lähes 20 000 katsojaa seurasi kaksipäiväistä EM-kisaa. Edelliset Suomessa järjestetyt EM-kisat ajettiin Alahärmän vetoradalla, mutta niin muuttuu maailma, että tämän vuoden kisat ajettiinkin samalla radalla, mutta Kauhavalla.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
1. Melko lailla vaatimattomasti osa ulkomaalaisista Härmän kisoissa majoittui.
1. Melko lailla vaatimattomasti osa ulkomaalaisista Härmän kisoissa majoittui.
2. Herlevin Pekka väsyi kalliisiin täydellisiin turbojen hankintoihin USA:sta ja teetti työkalut varaosien tekoon. Nyt ainoastaan vioittuneet siivikot voidaan vaihtaa ja kustannus jää murto-osaan. Hyvin näytti ainakin turbot pelaavan. Eli osataan sitä Suomessa metallista muutakin tehdä kuin muuripatoja.
2. Herlevin Pekka väsyi kalliisiin täydellisiin turbojen hankintoihin USA:sta ja teetti työkalut varaosien tekoon. Nyt ainoastaan vioittuneet siivikot voidaan vaihtaa ja kustannus jää murto-osaan. Hyvin näytti ainakin turbot pelaavan. Eli osataan sitä Suomessa metallista muutakin tehdä kuin muuripatoja.
3. Another Grave Diggerin kytkin odottaa tarkastajien asiantuntevia silmiä.
3. Another Grave Diggerin kytkin odottaa tarkastajien asiantuntevia silmiä.
4. Tero tyylilleen uskollisena. Jos ei päästä pitkälle, niin yleisölle tarjotaan jotain muuta katsottavaa.
4. Tero tyylilleen uskollisena. Jos ei päästä pitkälle, niin yleisölle tarjotaan jotain muuta katsottavaa.
5. Pientä painetta pukkasi Jari Hietasen ajaman traktorin venttiilikoppaan lähtöä edeltävänä iltana. Mutta kun on hitsari paikalla, niin homma on hanskassa. Syy venttiilikopan poksahtamiseen ei ollut tiimillä ihan kirkkaasti vielä selvillä.
5. Pientä painetta pukkasi Jari Hietasen ajaman traktorin venttiilikoppaan lähtöä edeltävänä iltana. Mutta kun on hitsari paikalla, niin homma on hanskassa. Syy venttiilikopan poksahtamiseen ei ollut tiimillä ihan kirkkaasti vielä selvillä.
6. Muutama diskaus kisassa tuli, kun traktori meni koskettamaan reunaviivaa.
6. Muutama diskaus kisassa tuli, kun traktori meni koskettamaan reunaviivaa.
Ei riittänyt Doriksen ja Johannan yhteistyö palkintokorokkeelle tällä kertaa.
Ei riittänyt Doriksen ja Johannan yhteistyö palkintokorokkeelle tällä kertaa.

Radan kunnostus meni enemmän kuin veitsen terälle, sillä edellisten viikkojen aikana vettä tuli tasaiseen tahtiin. Vielä perjantai-iltana lähtöpää näytti surulliselle. Mutta eteläpohjalaisella asenteella rata saatiin ajoissa kuntoon. Ja kaiken päälle erinomaisen pitävään ja tasaiseen kuntoon. Koko kisan aikana rataan ei tullut silmin havaittavia painumia tai pehmeämpiä paikkoja.

Yleisölle palvelua

Härmän kisojen tulostaulu oli veret seisauttava kokemus. Metrit ja sentit vilistivät selkeälukuisessa taulussa vedon aikana. Kun vaunu pysähtyi, yleisö tiesi samalla hetkellä vedon pituuden. Samaisesta taulusta näki loistavasti myös vedon ja ennen kaikkea lähdön uusintana. Tämä jos mikä on yleisön palvelua.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kisan käsiohjelma oli mukavaa luettavaa, koska sitä ei oltu painettu ”hyvissä ajoin”. Kaikki sivuilla olevat koneet tosiaankin ilmestyivät myös viivalle eikä sarakkeisiin tarvinnut itse lisäillä jälki-ilmoittautuneita.

Mutta yksi iso miinus käsiohjelmassa oli. Tuskin olisi ollut ylivoimaista kirjoittaa itse kustakin luokasta lyhyt kuvaus sääntöineen ja rajoituksineen. Nyt yleisön seassa kävi jatkuva keskustelu mikähän mahtaa olla vaikkapa two wheeler -luokan paino- ja pituussäännöt. Myös sallittujen polttoaineiden ympärillä oli epätietoisuutta. Kisojen kuuluttajat olivat notkealeukaisia ja puheliaita poikia, mutta kovin jämerään teknisen tiedon jakamiseen he eivät kuitenkaan kyenneet.

Nähtävää riitti

Harvinaista herkkua saatiin kokea kisat päättäneessä modified 4500 luokassa, kun kaksi parasta vetäjää kiskaisivat sentilleen saman tuloksen. Hollantilaiset Intertechno Lambada ja Whispering Giant vetivät uusintakierroksen, millä Intertechno Lambada kiskaisi seitsemän metrin kaulan Kuiskaavaan Jättiläiseen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Toinen erikoisuus nähtiin modified 950 -luokassa eli minipullereissa. Euroopan mestaruuspysti luovutettiin pois Euroopasta, amerikkalaiselle Phil Fairbanksille. Hän oli kisaamassa Original Rat Poisonilla kuluneen kesän Euroopan vetoradoilla Lambada tiimin vieraana. Vuonna 2010 Lambadan tiimi puolestaan vietti USA:ssa useamman kuukauden. Tuliaisina edelliskesän jenkkireissulta hollantilaisilla oli Amerikan kovimman luokan kakkostila.

Suomalaismenestys kisassa jäi kovin vaisuksi, mutta suomalaisosallistujia onneksi nähtiin viidessä luokassa. Ainostaan two wheeler ja super stock -luokat jäivät vaille suomalaisväriä.

Kovimmat odotukset olivat luonnollisesti pro stock -luokassa Herlevin perheellä. Neljästä Valtrasta huolimatta palkintokorokkeelle ei ollut asiaa. Parhaiten onnistui Matti Herlevi Countdownillaan sijoittuen viidenneksi. Pro stock -luokka oli äärimmäisen tasainen ja Countdownilla olisi ollut matkaa pronssille vain metri ja viisi senttiä.

Suomalainen pullinghenki elää

Mineissä Kotilaisen Tommi oli totutusti suomalaisten ykkönen. Another Grave Diggerin tiimiltä oli jäänyt kytkimen kuvat kotiin ja niinpä kytkin piti purkaa yksiin kappaleisiin tarkastajien silmäiltäväksi. Pienillä huomautuksilla koneen sai lyödä kasaan ja kisa saattoi alkaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Raskaammassa 2,5 ja 3,5 -tonnisten modifiedissa Tero Äyräväisen Helmi Orvokki yritti bensiinin voimalla panna vastaan metanolihirmuille. Jo ennalta oli arvattavissa, ettei bensiinin puhti riitä kovin pitkälle. Teron mukaan Helmi Orvokin asianmukainen muuttaminen metanolikoneeksi vie helposti 20 tuhatta euroa. Muutaman kotimaan kisan takia siihen tuskin kannattaa ryhtyä. Mutta mene ja tiedä Porvoon miehestä, hänellä kun yllätyksiä on riittänyt.

Mukava väriläiskä oli myös Jarno Koskelaisen Devils Powerin esiintyminen. Vaikka koneen sijoittumisen saattoi arvata jo lähtölistan perusteella, Koskelainen osoitti oikeaa suomalaista pulling henkeä piiskaamalla paholaisen voimaa kahdessa raskaassa modified-luokassa.

Tractor Pullingin Euroopan mestaruuskisojen päätteeksi arvottiin Valtra A93 HiTech -traktori. Arpojahan tämän traktorin voittamiseksi oli myynnissä Valtran varaosapisteiden lisäksi useissa kotimaisissa vetokisoissa kesän mittaan. Onnetar suosi pyhäntäläistä urakoitsijaa Pentti Vähätiittoa. n

Nostoarvonnassa onnettarena toimi EM-kisaemäntä Noora Hautakangas. Arvonnan oikeellisuutta varmisti virallisena valvojana Armi Vaara Seinäjoen maistraatista. Härmä Pulling ry kiittää kaikkia arvontaan osallistuneita ja toivottaa runsain mitoin onnea kaikille voittajille.

 

Arvonta on suoritettu Poliisihallinnolta saadun luvan nro 2020/2011/1275 mukaisesti Tractor Pullingin EM-kisoissa Kauhavan Alahärmässä 4.9.2011. Voittojen luovutuksesta on sovittu erikseen voittajien kanssa

 

Avaa artikkelin PDF