Bauman näyttelyannissa oli mukana työlaitteita ja uutta tekniikkaa – sähköistyminen tuo dataa tarjolle, mutta sen tulkitsemisessa on parantamisen varaa

Jättimäinen Bauma-näyttely tarjoaa nähtävää moneen tarpeeseen. Raportin toisessa osassa jatketaan uutuuksien esittelyä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Bauma 2022:

  • Maailman suurin rakennusalan näyttely, järjestetään joka kolmas vuosi
  • Vierailijoita 495 000, näytteilleasettajia 3200
  • Pinta-ala n. 61,4 ha, josta halleissa 20 ha
  • Suomalaisia näytteilleasettajia oli 60 kpl

Bauma-näyttely saatiin järjestettyä hieman alkuperäisestä aikataulusta viivästyneenä. Patoutunutta näyttelyintoa oli selvästi ilmassa, vaikka osa merkittävistä toimijoista jättääkin tapahtuman väliin. Suomalaisille yrittäjille Bauma on tärkeä tapahtuma tuotteiden esittelyn sekä kontaktien luomisen kannalta.

Jo useita vuosia esillä ollut rakennusalan sähköistyminen iski messuvieraan silmille toden teolla, sillä akkukäyttöisiä laitteita oli esillä lähes joka osastolla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita pelkästään sähkökoneita, vaan digitalisaatio hiipii yllättävänkin useisiin tuoteryhmiin. Koneiden toimintaa voidaan seurata yhä tarkemmin – myös säädettävyys eri käyttötarkoituksiin lisääntyy.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Sähköistymisen patojen murruttua esille nousee toinen kysymys – osataanko kaikkia ominaisuuksia hyödyntää riittävällä tavalla. Dataa on tarjolla, mutta sen tulkitsemisessa saattaa olla vielä parantamisen varaa. Koneen valintaperusteet täytyy harkita tarkkaan – akkukone ei välttämättä ole järkevin valinta, sillä myös dieseltekniikka kehittyy. Ehkäpä datan analysointiin annetaan ratkaisuja vuonna 2025, jolloin Bauma-näyttely järjestetään seuraavan kerran.

Esillä oli myös hieman traktorikalustoa. Itävaltalainen Syn Trac valmistaa erikoistraktoreja erityisesti vuoristo-olosuhteisiin, mutta laitteita käytetään myös monissa muissa perinteisissä kohteissa. Nelipyöräohjatun traktorin moottorina toimii 420 hevosvoimainen Cat. Ajonopeus voidaan valita kolmesta vaihtoehdosta, joista järeimmällä kiidetään 80 kilometriä tunnissa. Työpaino on 11 500 kiloa.
Esillä oli myös hieman traktorikalustoa. Itävaltalainen Syn Trac valmistaa erikoistraktoreja erityisesti vuoristo-olosuhteisiin, mutta laitteita käytetään myös monissa muissa perinteisissä kohteissa. Nelipyöräohjatun traktorin moottorina toimii 420 hevosvoimainen Cat. Ajonopeus voidaan valita kolmesta vaihtoehdosta, joista järeimmällä kiidetään 80 kilometriä tunnissa. Työpaino on 11 500 kiloa.  Kuva: Arto Turpeinen
Bobcat esitteli hieman suuremman akkukaivinkoneen aiemmin valikoimassa olleen 1200 kiloisen koneen seuraksi. E19E:n työpaino on reilut 1900 kiloa. Käsiteltävyyden luvataan olevan erinomaisella tasolla. Puomivaihtoehtoja on useita eri tarkoituksiin. Vaikka akkukoneissa huoltokohteita onkin dieselversioita vähemmän, niin Bobcatissa konepeitto on mahdollista kääntää kauttaaltaan täysin sivulle.
Bobcat esitteli hieman suuremman akkukaivinkoneen aiemmin valikoimassa olleen 1200 kiloisen koneen seuraksi. E19E:n työpaino on reilut 1900 kiloa. Käsiteltävyyden luvataan olevan erinomaisella tasolla. Puomivaihtoehtoja on useita eri tarkoituksiin. Vaikka akkukoneissa huoltokohteita onkin dieselversioita vähemmän, niin Bobcatissa konepeitto on mahdollista kääntää kauttaaltaan täysin sivulle.  Kuva: Arto Turpeinen
Wacker Neuson laajentaa valikoimaansa sähkökuormaimella. WL20e:n työpaino on 2350 kiloa. Siirtonopeudeksi ilmoitetaan 15 km/h. Sopivissa olosuhteissa ja käytöllä AGM-akun virran kerrotaan riittävän enintään viiden tunnin työskentelyyn. Valmistajan mukaan koneen elinkaarikustannukset ovat jopa 41 % pienemmät kuin dieselversiossa. Koneessa on kaksi hydraulipumppua – toinen puomistolle ja toinen ajolle. Saatavana on lisähydrauliikka myös takaosaan.
Wacker Neuson laajentaa valikoimaansa sähkökuormaimella. WL20e:n työpaino on 2350 kiloa. Siirtonopeudeksi ilmoitetaan 15 km/h. Sopivissa olosuhteissa ja käytöllä AGM-akun virran kerrotaan riittävän enintään viiden tunnin työskentelyyn. Valmistajan mukaan koneen elinkaarikustannukset ovat jopa 41 % pienemmät kuin dieselversiossa. Koneessa on kaksi hydraulipumppua – toinen puomistolle ja toinen ajolle. Saatavana on lisähydrauliikka myös takaosaan.  Kuva: Arto Turpeinen
Hidromek päivittää kaivinkonemallistoaan. H4-mallisarjaan on siirtymässä myös HMK 140 LC, jonka työpaino on noin 15 tonnia. Moottori on 73-kilowattinen Isuzu. Uutuuteen on lisätty monenlaista teknologiaa, kuten ympärillä liikkuvien esteiden tunnistusjärjestelmä. Lisäksi koneeseen on mahdollista asettaa sähköiset ”aidat”, jotka estävät esim. liian syvään kaivamisen. Baumassa konetta esiteltiin myös kauko-ohjattuna versiona.
Hidromek päivittää kaivinkonemallistoaan. H4-mallisarjaan on siirtymässä myös HMK 140 LC, jonka työpaino on noin 15 tonnia. Moottori on 73-kilowattinen Isuzu. Uutuuteen on lisätty monenlaista teknologiaa, kuten ympärillä liikkuvien esteiden tunnistusjärjestelmä. Lisäksi koneeseen on mahdollista asettaa sähköiset ”aidat”, jotka estävät esim. liian syvään kaivamisen. Baumassa konetta esiteltiin myös kauko-ohjattuna versiona.  Kuva: Arto Turpeinen
Sunward esitteli erästä näyttelyn suurimmista akkukaivinkoneista. SWE240FED:n akun kerrotaan riittävän kuuden tunnin työskentelyyn. Latausajaksi ilmoitetaan ainoastaan 1,5 tuntia. Työpaino on noin 23 tonnia. Valmistajan mukaan kone on jo päässyt tositoimiin Tiibetiläisellä tietyömaalla, jossa erittäin korkea ilmanala on aiheuttanut ongelmia polttomoottoreiden toiminnassa. Kauko-ohjauksen myötä konetta on hyödynnetty myös tunneleiden rakentamisessa.
Sunward esitteli erästä näyttelyn suurimmista akkukaivinkoneista. SWE240FED:n akun kerrotaan riittävän kuuden tunnin työskentelyyn. Latausajaksi ilmoitetaan ainoastaan 1,5 tuntia. Työpaino on noin 23 tonnia. Valmistajan mukaan kone on jo päässyt tositoimiin Tiibetiläisellä tietyömaalla, jossa erittäin korkea ilmanala on aiheuttanut ongelmia polttomoottoreiden toiminnassa. Kauko-ohjauksen myötä konetta on hyödynnetty myös tunneleiden rakentamisessa.  Kuva: Arto Turpeinen
Sumitomo on tehnyt pitkää yhteistyötä CNH Industrialin kanssa, mutta nyt japanilaisyritys pyrkii Euroopan markkinoille myös omalla brändillään. Yhtiön edustajan mukaan myyntiverkostoa pyritään rakentamaan hiljalleen. Kaivinkoneiden lisäksi Sumitomo valmistaa myös asfaltinlevittimiä, joita myydäänkin ympäri maailmana. SH220:n työpaino on noin 23 tonnia. Moottori ovat Isuzun valmistamia.
Sumitomo on tehnyt pitkää yhteistyötä CNH Industrialin kanssa, mutta nyt japanilaisyritys pyrkii Euroopan markkinoille myös omalla brändillään. Yhtiön edustajan mukaan myyntiverkostoa pyritään rakentamaan hiljalleen. Kaivinkoneiden lisäksi Sumitomo valmistaa myös asfaltinlevittimiä, joita myydäänkin ympäri maailmana. SH220:n työpaino on noin 23 tonnia. Moottori ovat Isuzun valmistamia.  Kuva: Arto Turpeinen
Weycorin noin 14 tonnia painava AR66 -pyöräkuormain painaa noin 14 tonnia. Nyt saatavilla on myös 50 km/h kulkeva versio. Moottori on 160-kilowattinen Deutz TCD 6.1. Ohjaamon mainitaan olevan erittäin hiljainen ja tilava. ECO-työasento laskee moottorinkierrosnopeutta 350:llä, minkä luvataan laskevan polttoaineenkulutusta jopa 20 % voiman kuitenkaan vähentymättä. Lisäksi tehtaalta on saatavana suoraan laajempi valikoima renkaita eri työkohteisiin.
Weycorin noin 14 tonnia painava AR66 -pyöräkuormain painaa noin 14 tonnia. Nyt saatavilla on myös 50 km/h kulkeva versio. Moottori on 160-kilowattinen Deutz TCD 6.1. Ohjaamon mainitaan olevan erittäin hiljainen ja tilava. ECO-työasento laskee moottorinkierrosnopeutta 350:llä, minkä luvataan laskevan polttoaineenkulutusta jopa 20 % voiman kuitenkaan vähentymättä. Lisäksi tehtaalta on saatavana suoraan laajempi valikoima renkaita eri työkohteisiin.  Kuva: Arto Turpeinen
Eurocomach, jota tällä hetkellä myydään Suomessa nimellä ECM, laajentaa akkukoneidensa tarjontaa hieman aiempaa suuremmalla akkukaivinkoneella. 25X:n työpaino on ohjaamolla varustettuna 2290 kiloa ja tehoa on 23 kilowattia. CNH Industrialin ostettua italialaismerkin tämäkin uutuus on tulevaisuudessa todennäköisesti saatavana myös Case-merkkisenä. Pienemmän 15X:n esittely on luettavissa Koneviestin numerosta 6/2022.
Eurocomach, jota tällä hetkellä myydään Suomessa nimellä ECM, laajentaa akkukoneidensa tarjontaa hieman aiempaa suuremmalla akkukaivinkoneella. 25X:n työpaino on ohjaamolla varustettuna 2290 kiloa ja tehoa on 23 kilowattia. CNH Industrialin ostettua italialaismerkin tämäkin uutuus on tulevaisuudessa todennäköisesti saatavana myös Case-merkkisenä. Pienemmän 15X:n esittely on luettavissa Koneviestin numerosta 6/2022.  Kuva: Arto Turpeinen
Rototilt on julkaissut kaivinkoneisiin omat ohjauskahvansa. Näiden lisäksi esiteltiin hydrauliikaltaan uudistettu kallistuvien kauhanpyörittäjien sarja. Kahvoja on testattu ergonomian varmistamiseksi useiden erikokoisten kuljettajien toimesta. Valmistajan mukaan uusien kahvojen avulla myös peruskoneen ominaisuuksia saadaan paremmin hyödynnettyä. Selkeimmät muutokset ovat patentoitu kulman säätö ja kämmentuki.
Rototilt on julkaissut kaivinkoneisiin omat ohjauskahvansa. Näiden lisäksi esiteltiin hydrauliikaltaan uudistettu kallistuvien kauhanpyörittäjien sarja. Kahvoja on testattu ergonomian varmistamiseksi useiden erikokoisten kuljettajien toimesta. Valmistajan mukaan uusien kahvojen avulla myös peruskoneen ominaisuuksia saadaan paremmin hyödynnettyä. Selkeimmät muutokset ovat patentoitu kulman säätö ja kämmentuki.  Kuva: Arto Turpeinen

Koneista saatavaa dataa on tarjolla yhä enemmän, mutta tiedon hyödyntämisessä on vielä opittavaa

Messujen tärkeimpiä autoalan uutisia oli eittämättä tsekkiläisen Tatran saapuminen Suomeen virallisen maahantuojan kautta. Maahantuojaksi tullee DAFista tuttu Nordic Truckcenter. Tatralla ja DAFilla on jo muutoinkin vahvat siteet, sillä Tatra on valmistanut runkoratkaisuja DAFin toimittamiin erikoisautoihin. Tatroissa käytetään samoja Packarin moottoreita kuin DAFissa.
Messujen tärkeimpiä autoalan uutisia oli eittämättä tsekkiläisen Tatran saapuminen Suomeen virallisen maahantuojan kautta. Maahantuojaksi tullee DAFista tuttu Nordic Truckcenter. Tatralla ja DAFilla on jo muutoinkin vahvat siteet, sillä Tatra on valmistanut runkoratkaisuja DAFin toimittamiin erikoisautoihin. Tatroissa käytetään samoja Packarin moottoreita kuin DAFissa. Kuva: Timo Rintakoski
Mercedes-Benzin kuorma-autotuotannosta noin 20 prosenttia on maansiirtoautoja. Siksi myös tämän segmentin sähköistäminen on tärkeässä roolissa hiilineutraaliustavoitteiden vuoksi. Esillä oli maansiirtoon tarkoitettu eActros LongHaul -veturin prototyyppi. Voimanlähteenä käytetään litium-rautafosfaattiakkua ja toimintasäde on noin 500 kilometriä. Tuotantovalmiina mallin luvattiin olevan vuonna 2024.
Mercedes-Benzin kuorma-autotuotannosta noin 20 prosenttia on maansiirtoautoja. Siksi myös tämän segmentin sähköistäminen on tärkeässä roolissa hiilineutraaliustavoitteiden vuoksi. Esillä oli maansiirtoon tarkoitettu eActros LongHaul -veturin prototyyppi. Voimanlähteenä käytetään litium-rautafosfaattiakkua ja toimintasäde on noin 500 kilometriä. Tuotantovalmiina mallin luvattiin olevan vuonna 2024.
Leguan Lifts esitteli suurimman, etenkin ulkotöihin ja maasto-olosuhteisiin tarkoitetun, Leguan 225:n. Parannuksina mm. nopeampi puomiston hydrauliikka, korkeampi (22,5 m) työskentelykorkeus ja 11,2 metriin kasvanut sivu-ulottuma. Nostimen kaikki hydrauliikkaletkut ja komponentit on koteloitu uuden puomirakenteen sisälle. Tukijaloissa on automaattitasaus.
Leguan Lifts esitteli suurimman, etenkin ulkotöihin ja maasto-olosuhteisiin tarkoitetun, Leguan 225:n. Parannuksina mm. nopeampi puomiston hydrauliikka, korkeampi (22,5 m) työskentelykorkeus ja 11,2 metriin kasvanut sivu-ulottuma. Nostimen kaikki hydrauliikkaletkut ja komponentit on koteloitu uuden puomirakenteen sisälle. Tukijaloissa on automaattitasaus.  Kuva: Timo Rintakoski
Mikrohybridit ovat tuttuja automaailmasta, mutta nyt niitä alkaa tulla myös työkonepuolelle. Periaatteena on, että sähköisen generaattorin avulla voidaan antaa tarvittaessa lisäpotkua, jolloin itse dieselmoottori voidaan pitää pienempänä. Konseptiasteella olevassa Kubotan SVL75 liukuohjatussa on 55,4 kW tehoinen diesel, jonka kumppanina on 10 kW sähkögeneraattori ja 48 V akku.
Mikrohybridit ovat tuttuja automaailmasta, mutta nyt niitä alkaa tulla myös työkonepuolelle. Periaatteena on, että sähköisen generaattorin avulla voidaan antaa tarvittaessa lisäpotkua, jolloin itse dieselmoottori voidaan pitää pienempänä. Konseptiasteella olevassa Kubotan SVL75 liukuohjatussa on 55,4 kW tehoinen diesel, jonka kumppanina on 10 kW sähkögeneraattori ja 48 V akku. Kuva: Timo Rintakoski
Yanmarin täyssähköinen SV17e on vielä prototyyppiasteella, mutta kaupallistaminen on sangen lähellä. Tässä 1,87 tonnin tela-alustaisessa on 12,3 kW jatkuvan tehon antava sähkömoottori. Akkupaketin nettokapasiteetti on 19 kWh. Latausvaihtoehtoja on kaksi: 3,3 kW tehoinen vakiolataus ja optiona hankittava 7,7 kW pikalaturi. Latausaika 20 % –80 % on joko 3,5 tai 1,5 tuntia.
Yanmarin täyssähköinen SV17e on vielä prototyyppiasteella, mutta kaupallistaminen on sangen lähellä. Tässä 1,87 tonnin tela-alustaisessa on 12,3 kW jatkuvan tehon antava sähkömoottori. Akkupaketin nettokapasiteetti on 19 kWh. Latausvaihtoehtoja on kaksi: 3,3 kW tehoinen vakiolataus ja optiona hankittava 7,7 kW pikalaturi. Latausaika 20 % –80 % on joko 3,5 tai 1,5 tuntia. Kuva: Timo Rintakoski
Scania esitteli uuden sukupolven 12,7-litraisen DC13-teollisuusmoottorin. Siinä on parannettu pakokaasujärjestelmää, alennettu kitkaa sekä kasvatettu ahtimen tehokkuutta. Kulutus on pudonnut 7 % ja teho on kasvanut 11 %. Vääntöä on 21 % aiempaa enemmän. Tehoa on nyt mallista riippuen  368–450 kW. Polttoaineena voi käyttää kaikkia biodieseleitä ja HVO:ta.
Scania esitteli uuden sukupolven 12,7-litraisen DC13-teollisuusmoottorin. Siinä on parannettu pakokaasujärjestelmää, alennettu kitkaa sekä kasvatettu ahtimen tehokkuutta. Kulutus on pudonnut 7 % ja teho on kasvanut 11 %. Vääntöä on 21 % aiempaa enemmän. Tehoa on nyt mallista riippuen 368–450 kW. Polttoaineena voi käyttää kaikkia biodieseleitä ja HVO:ta. Kuva: Timo Rintakoski