Euroopan ISOBUS-Plugfest 2017 - Yhteensopivuutta selvittämässä

Vuoden 2017 toinen ISOBUS-Plugfest-testausviikko pidettiin Saksassa Stuttgartissa lokakuussa. Tilaisuudessa kokeillaan käytännössä, kuinka eri valmistajien laitteistot toimivat keskenään ISOBUS-väylän avulla.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
ISOBUS-komponenttien ristiintestauksessa periaatteena on, että yleisnäytöt olivat paikallaan olevissa testausasemissa, joissa työkoneen ohjaimet, traktorin ohjaimet, apuohjaimet ja maatilan tiedonhallintaohjelmistot kiersivät ennalta suunnitellun aikataulun mukaisesti. Paikallaan olevia testausasemia oli yhteensä 45 ja testattavia kiertäviä komponentteja 85 kappaletta. Aikataulu oli tiivis, eri laitekombinaatioiden testaukseen oli käytettävissä aikaa vain 30 minuuttia.
ISOBUS-komponenttien ristiintestauksessa periaatteena on, että yleisnäytöt olivat paikallaan olevissa testausasemissa, joissa työkoneen ohjaimet, traktorin ohjaimet, apuohjaimet ja maatilan tiedonhallintaohjelmistot kiersivät ennalta suunnitellun aikataulun mukaisesti. Paikallaan olevia testausasemia oli yhteensä 45 ja testattavia kiertäviä komponentteja 85 kappaletta. Aikataulu oli tiivis, eri laitekombinaatioiden testaukseen oli käytettävissä aikaa vain 30 minuuttia.
Epecin testaustapahtuma AGCO:n Fendt-traktoriterminaaliasemalta Herbert Schindele (oik) kanssa. Juha Horttana ja Piia Vedenjuoksu testasivat Epecin ISOBUS-ratkaisua keskittyen pääosin tehtäväohjaimen toiminnallisuuksiin ISOBUS-työkoneessa. Tehtävänohjaimen avulla työkonetta voidaan ohjata täsmäviljelytehtävän mukaisesti. Testattavana työkoneena Epecillä oli ruiskun ohjaus, jonka yhteensopivuutta testattiin yhteensä 20 eri terminaalin kanssa erinomaisin tuloksin.
Epecin testaustapahtuma AGCO:n Fendt-traktoriterminaaliasemalta Herbert Schindele (oik) kanssa. Juha Horttana ja Piia Vedenjuoksu testasivat Epecin ISOBUS-ratkaisua keskittyen pääosin tehtäväohjaimen toiminnallisuuksiin ISOBUS-työkoneessa. Tehtävänohjaimen avulla työkonetta voidaan ohjata täsmäviljelytehtävän mukaisesti. Testattavana työkoneena Epecillä oli ruiskun ohjaus, jonka yhteensopivuutta testattiin yhteensä 20 eri terminaalin kanssa erinomaisin tuloksin.
Valtran Jussi Kaarlonen (ylhäällä oik) ja Pasi Nuutinmäki (ylhäällä vas) testaavat traktorin ISOBUS-ohjaimen uusia ominaisuuksia, joiden avulla traktori pystyy lähettämään työkirjanpitoon tarpeellisia tietoja. Näitä tietoja on mahdollista käyttää yhteensopivissa maatilan viljelysuunnitteluohjelmistossa. Valtran ohjainta testaavat ISOBUS Test Centerin (ITC) testausasemalla Tobias Muller (edessä oik) ja Sven Mindrup (edessä vas). Raimo Linkolehto (ylhäällä kesk) seuraa testaustapahtumaa.
Valtran Jussi Kaarlonen (ylhäällä oik) ja Pasi Nuutinmäki (ylhäällä vas) testaavat traktorin ISOBUS-ohjaimen uusia ominaisuuksia, joiden avulla traktori pystyy lähettämään työkirjanpitoon tarpeellisia tietoja. Näitä tietoja on mahdollista käyttää yhteensopivissa maatilan viljelysuunnitteluohjelmistossa. Valtran ohjainta testaavat ISOBUS Test Centerin (ITC) testausasemalla Tobias Muller (edessä oik) ja Sven Mindrup (edessä vas). Raimo Linkolehto (ylhäällä kesk) seuraa testaustapahtumaa.

ISOBUS on käytännössä kauppanimi ISO 11783 -standardin mukaiselle tiedonsiirtojärjestelmälle. AEF – the Agricultural Industry Electronics Foundation ( www.aef-online.org) on säätiö, joka edistää ISOBUS-järjestelmien yhteensopivuutta.

Kokouksia ja standardisointia

AEF järjestää yleensä kaksi kertaa vuodessa Plugfest-tapahtuman, jossa eri valmistajien ISOBUS-laitteita testataan keskenään. Vuoden 2017 toinen Plugfest pidettiin Stuttgartissa lokakuussa. Tapahtuman yhteydessä pidettiin myös standardisointikokouksia, joissa käsiteltiin eri standardiosien tämän hetkistä tilannetta. Suurimmat tulevat muutokset koskevat ISOBUS-näyttöjen standardia. Standardin seuraava versio määrittää isomman näytön käytön ja paremmat toiminnallisuudet.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Standardi tulee muuttumaan myös traktorin ja työkoneen välisen kahdensuuntaisen kommunikoinnin takia: työkone ohjaa traktorin resursseja, esimerkiksi pyytämällä automaattisesti hydrauliikan tuottoa työkoneen vaatimiin toimintoihin (Tractor Implement Management, TIM).

Työryhmissä pohdittiin myös nykyisen CAN-pohjaisen tiedonsiirron rinnalle nopeampaa tiedonsiirtoväylää, joka perustuisi mahdollisesti Ethernet-teknologiaan.

Tällä hetkellä AEF:n tärkein tavoite on parantaa virallisen automatisoidun yhteensopivuustestin (Conformance-testi) laatua. Tähtäimessä on myös standardisoitu tiedonsiirto traktori–työkoneyhdistelmän ja maatilan tiedonhallintaohjelmistojen välillä pilviteknologian avulla (Extended FMIS Data Interface, EFDI).

Komponentit testissä

ISOBUS-komponenttien ristiintestaus tapahtui kolmen työpäivän aikana. Periaate oli, että yleisnäytöt olivat paikallaan olevissa testausasemissa, joissa työkoneen ohjaimet, traktorin ohjaimet, apuohjaimet ja maatilan tiedonhallintaohjelmistot kiersivät ennalta suunnitellun aikataulun mukaisesti.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Suomesta Valtran lisäksi mukana oli esimerkiksi Epec, joka valmistaa ohjausjärjestelmätuotteita sekä tarjoaa sovellusratkaisuja erilaisiin liikkuviin työkoneisiin. Epecin ISOBUS-työkoneohjainratkaisu tukee ISOBUS-näyttöä (UT), tehtäväohjainta (TC), traktorin ohjainta (T-ECU) sekä diagnostiikkaa. Epecin ohjainyksikkö toimii työkoneen älynä, joka ohjaa työkoneen toimintaa sekä kommunikoi muiden ISOBUS-laitteiden kanssa.

Viralliset testit virallisilta keskuksilta

ITC (ISOBUS Test Center) on yksi AEF:n virallinen testikeskus, joka toteuttaa virallisia ISOBUS Conformance-testauksia. Conformance-testin läpäisseet komponentit saavat oikeuden käyttää ISOBUS-yhteensopivuuden osoittavaa tarraa ja komponenttien tiedot viedään AEF:n ylläpitämään tietokantaan ( www.aef-isobus-database.org).

Tietokannan avulla käyttäjät voivat tarkastaa millä laitteilla on yhteisiä ISOBUS-toiminnallisuuksia. Esimerkiksi Valtran N-, T- ja S-sarjan traktorit ja C1000-terminaali ovat läpäiseet viralliset yhteensopivuustestit ja ne on siten merkitty myös AEF:n tietokantaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jussi Kaarlonen Valtralta rohkaiseekin viljelijöitä hyödyntämään tietokantaa traktorin ja työkoneiden hankinnassa ja muistuttaa, että markkinoilla on myös ”ISOBUS”-koneita, jotka eivät ole tietokannassa. Yleensä valmistaja on tehnyt näille omat testinsä, mutta virallinen AEF:n Conformance-testi on tekemättä.

”Todennäköisesti nämäkin koneet toimivat moitteetta yhteen virallisesti testattujen koneiden kanssa, mutta lopullinen varmuus saataisiin vain läpäisemällä AEF:n testi”, Kaarlonen kertoo.

Ohjelmisto Amerikasta

Conformance-testauksen vaatiman ohjelmiston ja ylläpidon AEF:lle tuottaa amerikkalainen CertTech. CertTech:n Gregg Rupp vastaa ohjelmistokehityksestä ja testauksen vaatimasta käytännön koulutuksesta. Luken asiantuntija Raimo Linkolehto tekee tiivistä yhteistyötä hänen kanssaan.

Linkolehto vastaa Suomessa myös Luken ISOBUS-laboratorion toiminnasta Suomessa, johon on sijoitettu myös Conformance-testauksen vaatima ohjelmisto.

Yhteistyötä Suomessa

Kotimaisten konevalmistajien muodostama Suomen Maatalous automaatio ry (AAF) on AEF:n jäsen. Yhdistyksen tavoitteena on mahdollistaa jäsentensä välinen yhteistyö automaatioon ja ISOBUS-järjestelmiin liittyen. Yhdistyksen, Luken ja Aalto-yliopiston yhteistyö on koettu tehokkaaksi tavaksi vaikuttaa alan kansainväliseen standardisointiin ja AEF:n toimintaan.