Agco Reman, traktorin voimansiirtojen tehdaskunnostusta - Kiertotalous kunniaan

Valtran vaihteistoja ja voimansiirron komponentteja on ollut mahdollista hankkia tehdaskunnostettuna vuodesta 2012. Nyt kunnostustoiminta on muuttanut tehtaalta uusiin toimitiloihin Hirvaskankaalle.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Vaihteistot kunnostetaan Hirvaskankaalla sarjatuotannon tavoin: osat etenevät linjastossa, tarvittavat erikoistyökalut ovat vasemmalla ja osat oikealla.
Vaihteistot kunnostetaan Hirvaskankaalla sarjatuotannon tavoin: osat etenevät linjastossa, tarvittavat erikoistyökalut ovat vasemmalla ja osat oikealla.
Kun vaihteistot saapuvat kuljetusliikkeen kyydillä Hirvaskankaalle, ne pestään ensin huolellisesti. Sen jälkeen vaihteisto puretaan, jolloin myös viat käyvät ilmi.
Kun vaihteistot saapuvat kuljetusliikkeen kyydillä Hirvaskankaalle, ne pestään ensin huolellisesti. Sen jälkeen vaihteisto puretaan, jolloin myös viat käyvät ilmi.
Tämän pöydän ääressä kunnostetaan kaikki pakkasuunnanvaihtimet, joita kulki Reman-ohjelman läpi viime vuonna noin 200 kappaletta.
Tämän pöydän ääressä kunnostetaan kaikki pakkasuunnanvaihtimet, joita kulki Reman-ohjelman läpi viime vuonna noin 200 kappaletta.
Tehdaskunnostettujen osien uusia osia edullisempi hinta perustuu esimerkiksi vaihteistojen kalleimpien osien, kuten kuorien ja murikka-akseleiden uudelleenkäyttämiseen. Valmistuskustannukset ovat uusiin osiin verrattuna huomattavasti pienemmät.
Tehdaskunnostettujen osien uusia osia edullisempi hinta perustuu esimerkiksi vaihteistojen kalleimpien osien, kuten kuorien ja murikka-akseleiden uudelleenkäyttämiseen. Valmistuskustannukset ovat uusiin osiin verrattuna huomattavasti pienemmät.
Valtran huoltopalveluiden markkinointipäällikkö Jari Luoma-aho on ollut vahvasti mukana tehdaskunnostusohjelman kehitystyössä alusta saakka.
Valtran huoltopalveluiden markkinointipäällikkö Jari Luoma-aho on ollut vahvasti mukana tehdaskunnostusohjelman kehitystyössä alusta saakka.
Kunnostusohjelman läpikäynyt vaihteisto näyttää valmistuttuaan uudelta, vaihteisto on maalattu aikakauden mukaisella alkuperäisvärillä. Hirvaskankaalta vaihteistot lähtevät Suolahden keskusvaraosavarastoon.
Kunnostusohjelman läpikäynyt vaihteisto näyttää valmistuttuaan uudelta, vaihteisto on maalattu aikakauden mukaisella alkuperäisvärillä. Hirvaskankaalta vaihteistot lähtevät Suolahden keskusvaraosavarastoon.

Valtra lanseerasi tehdaskunnostuksenakin tunnetun voimansiirtokomponenttien uudelleenvalmistusohjelman (Remanufacturing = Reman) vuonna 2012.

Reilun viiden vuoden ajan voimansiirtoja ja niiden osia kunnostettiin Valtralla Suolahden tehtaan yhteydessä. Toiminnan laajentuessa tilat kävivät ahtaiksi, ratkaisuksi tilanteeseen löytyi Hirvaskankaalla tyhjillään oleva Spektri-kauppakeskus. Samaan paikkaan oli jo aiemmin siirtynyt Valtran koulutustoimintaa.

Muutostyöt 720 neliön vuokratiloissa valmistuivat toukokuussa 2018.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Agco Reman

Vaikka Hirvaskankaalla korjataan vain Valtran osia, on toiminta virallisesti Agco Reman -brändin alla. Omia toimipisteitä Agcolla on Suolahden lisäksi Fendtin tehtaalla Marktoberdorfissa, jossa kunnostetaan Vario-vaihteistoja sekä Linnavuoressa Agco Powerin moottoritehtaalla. Linnavuoresta on saatavilla niin tehdaskunnostettuja puolimoottoreita, 3/4-moottoreita kuin kokonaisia moottoreita ja ruiskutuslaitteitakin.

Agcon Reman-ohjelmaan kuuluu myös yhteistyökumppanin tiloissa toimiva, Ranskassa Massey Fergusonin osia kunnostava toimipiste. Lisäksi Agco tarjoaa kaikkiin merkkeihinsä tehdaskunnostettuja startteja, latureita ynnä muita osia, jotka kunnostetaan alkuperäisten alihankkijoiden tehtailla.

Toiminta perustuu vaihtoperiaatteeseen. Kun asiakas ostaa esimerkiksi tehdaskunnostetun vaihteiston, vanha vaihteisto palautuu Agcolle ja se kunnostetaan. Hirvaskankaalla kunnostetaan vaihteistojen lisäksi pakkasuunnanvaihtimia sekä pikavaihteistoja.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kunnostus uusimmilla osilla

Vaihteistot kunnostetaan aina viimeisimpien ohjeiden mukaan ja päivitetyillä osilla. Kunnostukseen tulevat vaihteistot pestään, puretaan osiin ja kootaan mahdollisuuksien mukaan vanhoja, tarkastettuja komponentteja hyödyntäen. Erillistä vikadiagnoosia hajonneesta palautettavasta vaihteistosta ei tarvitse huoltomiehen tai asiakkaan tehdä, sillä vika tulee joka tapauksessa ilmi, kun vaihteisto puretaan osiin.

Käyttökelpoiset osat todetaan sopivilla menetelmillä mittaamalla, lisäksi käytössä on työntekijöiden vuosikymmenten kokemus eri tehtävistä Valtran voimansiirtotehtaalta. Neljä viidestä asentajasta on työskennellyt vaihteistotehtaalla yli 20 vuoden ajan.

Kuluvat osat, kuten laakerit, tiivisteet ja pikavaihteiden kitkamateriaalit vaihdetaan aina uusiin. ”Esimerkiksi vaihteiston kotelon valmistamiseen kuluu huomattava määrä energiaa. Kunnostuksessa pystymme hyödyntämään noin 90 % meille palautuvista voimansiirron kuorista”, kunnostustoiminnasta vastaava Valtran huoltopalveluiden markkinointipäällikkö Jari Luoma-aho kertoo.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Hirvaskangas on luonteva paikka toimipisteelle. Niin vaihteistojen suunnittelu, tuotekehitys kuin valmistuskin tapahtuu lähes vieressä tehtaalla ja lisäksi seinän takana on Valtran huollon koulutuskeskus, mikä mahdollistaa jatkuvan kanssakäymisen myös huollon ammattilaistemme kanssa”, vakuuttaa Luoma-aho.

Korvaava komponentti suoraan varastosta

Tehdaskunnostetut komponentit voidaan tilata suoraan Valtran varaosajärjestelmän kautta. Mikäli valtuutettu Valtra-huolto suorittaa asennustyön, saadaan kunnostettujen osien vuoden takuun lisäksi myös asennustyölle vuoden takuu.

”Yleensä huoltomies toteaa asiakkaan traktorin tilanteen ja päättää toimenpiteistä yhdessä asiakkaan kanssa. Voimansiirron rikkoutuessa on usein järkevämpää, nopeampaa ja edullisempaakin vaihtaa koko vaihteisto kunnostettuun, kun alkaa tuntitöinä korjaamaan rikkoutunutta yksittäistä osaa”, Luoma-aho laskeskelee.

Kunnostettua osaa tilatessa on ilmoitettava traktorin runkonumero ja vaihteiston tunnistenumero, jotta kunnostettu osa on varmasti sopiva. Luoma-ahon mukaan asiakkaalle voidaan toimittaa myös esimerkiksi 50 km/h vaihteisto 40 km/h traktoriin, mutta siinä tapauksessa katsastus- ja rekisteröintiasioiden hoitaminen on asiakkaan ja asentajan vastuulla.

Kun kunnostettu komponentti tilataan, se lähtee yleensä Suolahden varaosavarastolta seuraavaksi päiväksi Valtra-huoltopisteeseen. Tilauksen yhteydessä huoltoyrittäjältä veloitetaan panttimaksu, joka on 50 % osan hinnasta. Huollon päätettäväksi jää, veloitetaanko panttimaksu asiakkaalta asti.

Laskun eräpäivään on yleensä sen verran aikaa, että ripeästi toimiessa rikkoutunut vaihteisto palautuu Agcolle, jonka jälkeen panttimaksu raukeaa ennen kuin sitä tarvitsee välttämättä edes maksaa.

”Kunnostuksia tehdään varastotilanteen mukaan. Kunnostukseen tulevasta vaihteistosta ei välttämättä tehdä samanlaista, kuin se on ennen ollut. Kunnostuksen läpi käyvälle vaihteistolle annetaan joka tapauksessa uusi sarjanumero, jotta kyseisen yksilön tiedot löytyvät tarvittaessa myöhemminkin”, Luoma-aho kertoo.

Kunnostuksen läpi on kulkenut jo 120 erityyppistä vaihteistoa, joten kaikkia vaihteistoja löytyy suoraan varastosta aina perinteisemmistä vaihtoehdoista tuoreempiin portaattomiin voimansiirtoihin. Varaston hallintaa helpottaa se seikka, että tehdaskunnostetut vaihteistot on varustettu aina ajovoimanotolla, vaikka sitä ei olisi alun perin kohdetraktorissa ollut.

Selvästi uutta edullisempi

Tehdaskunnostettu osa sisältää aina rahtimaksut molempiin suuntiin. Hinnaltaan tehdaskunnostettu vaihteisto on noin 40 % vastaavaa uutta vaihteistoa edullisempi. Pikavaihteistot ja pakkasuunnanvaihtimet maksavat noin 30 % vähemmän kuin uudet.

Esimerkiksi Mezzo-sarjan Valmetin perusvaihteiston hinta tehdaskunnostettuna on 6 500 euroa ilman arvonlisäveroa. Uusi vastaava vaihteisto maksaa verottomana noin 11 tuhatta euroa.

”Kun korvaavan osan hinta on tarkasti tiedossa ja nopeasti saatavilla, on huollon helpompi laskea tarkka kustannusarvio asiakkaalle remontista”, Luoma-aho kertoo. Kunnostetun vaihteiston kustannuksia alentaa merkittävästi se, että yleensä vaihteistojen kalleimmat osat, kuten kuoret ja murikka-akselit voidaan hyödyntää palautuneista rikkoutuneista vaihteistoista.

Toiminta laajenee jatkuvasti

Reman-toiminta laajenee myös Valtran osalta jatkuvasti. ”Viime vuonna tehdaskunnostimme noin 300 kokonaista vaihteistoa, 200 pikavaihteistoa ja 200 suunnanvaihtajaa”, Luoma-aho arvioi. ”Suomeen kunnostetuista osista menee noin 35 %, mutta ulkomaiden osuus on jatkuvasti kasvamassa. Osia menee eniten niihin maihin, jossa Valtra-kantaa on runsaasti, kuten Ranskaan, Saksaan ja Englantiin”, hän jatkaa.

Tehdaskunnostustoiminta laajenee 30–40 prosentin vuosivauhtia. Tehdaskunnostusvaihtoehto on suosittu erityisesti Baltian maissa ja Puolaankin kunnostettuja osia toimitetaan yhä enemmän.

”Esimerkiksi Baltian maissa huoltomiehille vaihteistojen korjaaminen ei ole jokapäiväistä työtä. Siitä syystä tehdaskunnostetun vaihteiston vaihtaminen kokonaisuutena on usein helpompaa kuin erikoisosaamista ja -työkaluja vaativan monimutkaisen remontin toteuttaminen”, Luoma-aho kertoo.

Tehdaskunnostettu voimansiirron komponentti on harkinnan arvoinen vaihtoehto haaverin sattuessa. Yksittäisen komponentin vaihtaminen ei takaa sitä, että viereinen osa kestää vuosikausia, eikä voimansiirtoa tarvitse avata heti uudestaan.