Ford Ranger Raptorista entistä suorituskykyisempi

Myös Ranger Raptor uudistuu merkittävästi Rangerin neljännen mallisukupolven lanseerauksen myötä. Tarjolle tulee esimerkiksi 3-litrainen V6 Ecoboost -moottori.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ford Performancen kehittämä täysin uusi Ranger Raptor on ensimmäinen neljännen sukupolven malli, joka saapuu Eurooppaan. Hinnat julkaistaan kevään aikana ja Raptor V6 Ecoboost -mallien tuotanto alkaa kesällä Thaimaan tehtailla. Ensimmäiset autot saadaan Suomeen alkusyksyyn paikkeilla. Mallisto laajenee vuoden 2023 puolella, jolloin tarjolle tulevat mm. dieselmoottorilla varustetut mallit.

Täysin uusi Ranger Raptor tulee siis ensin saataville 3-litraisella V6 Ecoboost -moottorilla varustettuna. Tehoa se tarjoaa 288 hv ja 491 Nm:n vääntömomentin. V6-kaksoisturbomoottorissa on tiivistetty grafiittirautainen sylinterilohko. Materiaali on noin 75 prosenttia vahvempi ja jopa 75 prosenttia jäykempi kuin perinteisissä sylinterilohkoissa käytetty rauta. Moottorissa on myös viiveenestojärjestelmä, joka pitää turbot pyörimässä enintään kolmen sekunnin ajan, kun kuljettaja on nostanut kaasupolkimen. Tämän ansiosta auto kiihtyy nopeammin kuljettajan painaessa kaasua uudestaan. Lisäksi moottori on ohjelmoitu yksilöllisellä turboahtimen tehostusprofiililla jokaiselle 10-vaihteisen automaattivaihteiston vaihteelle. Elektronisesti ohjattu aktiivinen pakokaasujärjestelmä vahvistaa suorituskykyä neljällä valittavalla asetuksella ja vaikuttaa myös pakoääneen.

Ajotiloja on kaikkiaan seitsemän niin maastoon kuin maanteille. Raptorissa on myös Trail Control -niminen järjestelmä, joka on ikään kuin maastoajon vakionopeudensäädin. Kuljettaja valitsee asetetun nopeuden alle 32 km/h nopeudella, ja auto hallitsee kiihdytystä ja jarrutusta kuljettaja keskittyessä ohjaamaan vaikeassa maastossa.

Suorituskykyisempi jousitus

Ranger Raptorin jousitus on suunniteltu uudelleen. Esimerkiksi uudet alumiiniset etupään ylä- ja alatukivarret, pitkät etu- ja takapään joustovarat sekä Watts link -takajousitus on suunniteltu nimenomaan suurempia maastonopeuksia varten. Myös runkoa sekä joitain komponentteja on vahvistettu.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ranger Raptorissa on uudet, sähkösäätöiset FOX 2,5” Live Valve -iskunvaimentimet, joissa käytetään Teflon-infuusioöljyllä, joka vähentää kitkaa noin 50 prosenttia aiempaan verrattuna. Iskunvaimentimissa on Bottom-Out Control -ominaisuus joka parantaa vaimennusvoimaa viimeisen 25 prosentin aikana. Tällä vältetään pohjaamisesta aiheutuvat vauriot.

Alustasuojaus on vakiomallin Rangeria tuhdimpi. Kriittisiä kohtia, kuten moottoria, jakolaatikkoa, jäähdytintä, ohjausjärjestelmää ja etupyörän poikittaispalkkia suojaa 2,3 mm vahvuinen erikoislujasta teräksestä valmistettu suojalevy. Edessä ja takana on valmiiksi asennettu vetokoukut.

Ranger Raptorissa on ensimmäistä kertaa jatkuva nelivetojärjestelmä, jossa on täysin uusi elektronisesti ohjattu ja tarvittaessa käyttöönotettava kaksinopeuksinen jakovaihteisto. Edessä ja takana akseleissa on tasauspyörästön lukot.

Uusi ilme

Levenevät pyöränkaaret ja C-muotoiset ajovalot korostavat auton leveyttä, kun taas vahva erillinen puskuri lisää näyttävyyttä. ledmatriisi-ajovalot on varustettu päiväajovaloilla. Valojärjestelmässä on lisäksi ennakoivat kaarrevalot, häikäisemättömät kaukovalot ja automaattinen dynaaminen tasonsäätö.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Leveät lokasuojat kattavat 17-tuumaiset alumiinivanteet, joissa on vain Raptoriin saatavat all-terrain-renkaat. Sivun tuuletusaukot ja valualumiiniset sivuaskelmat parantavat auton ulkonäköä ja toiminnallisuutta. Takapuskurissa on integroitu askelma ja korkealle sijoitettu vetokoukku.

Ohjaamossa on täysin uudet istuimet, jotka tarjoavat aiempaa enemmän tukea ja mukavuutta. Sisätilojen ilmettä korostavat kojetaulun, verhoilun ja istuinten oranssin väriset yksityiskohdat ja tunnelmavalaistus. Urheilullista tunnelmaa täydentää nahkainen lämmitettävä ohjauspyörä ja valetusta magnesiumista valmistetut vaihdevivut.

Ohjaamossa on uusinta digitekniikkaa, kuten 12,4” digitaalimittaristo ja keskelle sijoitettu 12-tuumainen kosketusnäyttö, jossa on Fordin uuden sukupolven tietoviihdejärjestelmä, joka puolestaan tarjoaa langattoman Apple- ja Android-puhelimien yhteensopivuuden ilman lisäkustannuksia. Mallin varusteisiin kuuluu myös kymmenen kaiutinta sisältävä B&O-audiojärjestelmä.

Lue lisää