Moottoreiden päästötasoissa epäselvyyksiä myös rakennuskonealalla – Hino myöntää vääristellyt tiedot

Päästömääräyksien kiertäminen on aiheuttanut autojen suhteen lukuisia suurta julkisuutta saaneita uutisia. Nyt ilmiö on havaittu myös rakennuskonepuolella, sillä Hinon moottoreissa on ilmennyt merkkejä päästötietojen vääristelystä.
Kuvituskuva.
Kuvituskuva.  Kuva: Tapio Vesterinen
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Autoteollisuudessa esiintyneet päästömääräyksien rikkominen on levinnyt myös rakennuskoneisiin. Moottorivalmistaja Hino, joka on Toyotan tytäryhtiö, on avoimesti myöntänyt vääristelleensä suurimpien voimanlähteidensä päästötasoja. Rikkomus koskee kymmeniätuhansia moottoreita.

Tämän myötä joidenkin rakennuskonemallien myynti on keskeytetty ja jo myytyjen suhteen odotetaan korjaustoimenpiteitä. Koneviestin tietojen mukaan asiaan on vaikuttanut EGR-venttiilien virheellinen toiminta, jonka myötä kokonaispäästöt ovat jääneet liian korkeiksi. Lisäksi myös SCR-järjestelmän suodattimissa on ollut virheitä.

Asia on kuitenkin ratkeamassa, sillä uudet päästömääräystodistukset on jo toimitettu sertifiointia varten. Pientä viivästystä on kuitenkin tiedossa, sillä osa koneista odottaa Euroopassa jatkokuljetusta.

Vaikka rakennuskoneiden päästötasoja Suomessa harvemmin erikseen testataan, niin tulevaisuudessa tämä todennäköisesti yleistyy. Usein urakkasopimuksissa edellytetään tietyn päästötason koneita, joten väärän tason kone on sopimusrikkomus, mikä voi johtaa jopa työmaalta poistamiseen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Esimerkiksi SCR-järjestelmän ohittaminen voi olla houkuttelevaa, mutta tämä kostautuu viimeistään konetta vaihdettaessa. Yhä kasvavassa määrin vaihdokkia tarjotessa asiakkaan täytyy taata päästölaitteiden toimivan alkuperäisellä tavalla. Esim. SCR-järjestelmän uusiminen voi maksaa jopa 15 000 euroa, mikä huomioidaan vaihdokin hinnassa.