
Opelilta ladattava polttokennoinen Vivaro-e-sähköpakettiauto – kolmen minuutin tankkauksella yli 400 kilometrin kantama


Uusi Vivaro-e Vetyauto on plug-in polttokennoinen sähköajoneuvo (FCEV) perustuen olemassa olevaan täyssähköiseen Opel Vivaro-e:hen. Vetyauton periaate on yksinkertainen: polttokenno tuottaa vedystä ja ilmasta sähköä sähkömoottorin käyttämiseksi. Tämän reaktion päästö on vain puhdasta vettä. Mielenkiintoiseksi uutuuden tekee Vivaro-e Vetyautoon liitetty ladattava ajoakku, jolloin pelkästään sähköllä voi ajaa 50 kilometriä. Sähköakku mahdollistaa huipputehon sitä tarvittaessa ja huolehtii polttokennon toimimisesta optimaalisessa käyttöolosuhteessa.
”Päämiehemme Stellantisin maailmanlaajuinen vetyautojen kehityskeskus sijaitsee Opelin kotikaupungissa Rüsselsheimissa ja meillä on jo yli 20 vuoden kokemus polttokennoteknologioista. Tällä hetkellä vetyautoilukeskustelu käy vilkkaana useissa Euroopan maissa ja lisääntyy varmasti myös Suomessa hiilineutraalisuustavoitteen määränpään lähestyessä. Tulevaisuuden fossiilivapaisiin polttoaineisiin perustuvassa energiajärjestelmissä vety onkin varmasti yksi mielenkiintoisimmista keskustelunaiheista,” Opel Suomen maajohtaja Tomi Mäkinen toteaa.
Kolmen minuutin tankkaus
Vivaro-e Vetuauton polttokennojärjestelmä on integroitu konepellin alla olevaan vetomoottoriin. Täyssähkökäyttöjärjestelmän akut on korvattu kolmella 700 baarin vetysäiliöllä. Hiilikuitusylinterit voidaan täyttää vain kolmessa minuutissa ja kantama on yli 400 km. Vetysäiliöiden sijoittelun ansiosta Vivaro-e Vetyauton runkoon ei ole tarvinnut tehdä muutoksia, jolloin tavaratila säilyy samana kuin muissa Opel Vivaro -malleissa 5,3–6,1 m3. Opel tarjoaa Vivaro-e Vetyautoa perusmallisena tai pitkänä, jolloin autojen mitat ovat 4,95 m – 5,30 m.
Opel Vivaro-e Vetyauton 45 kW:n polttokenno tuottaa tarpeeksi tehoa jatkuvaan maantieajoon ja etuistuimien alla oleva 10,5 kWh:n litiumioniakku tarjoaa dynaamisen huipputehon esimerkiksi käynnistyksen yhteydessä ja voimakkaan kiihdytyksen aikana. Koska akku kattaa virran tarpeen näissä tilanteissa, polttokenno voi toimia optimaalisissa käyttöolosuhteissa. Akku mahdollistaa myös regeneratiivisen jarrutuksen.
Opel Special Vehicles (OSV) on aloittanut Vivaro-e Vetyauton valmistuksen rajoitetusti Saksassa ja ensimmäiset asiakastilaukset toimitetaan jo loppuvuoden aikana Saksaan ja Ranskaan.
Vastaavan mallinen ratkaisu on tulossa myös emoyhtiön Stellantisin sisarmerkeiltä Peugeotilta ja Citroenilta ensi vuoden aikana.
Osaston luetuimmat
- LH-Osa Turun Konekeskukselle
- Fiat, Alfa-Romeo ja Jeep saavat Suomessa uuden isännän
- Joskinille kolme maahantuojaa – tavoitteena pääsy lähemmäksi ammattilaista
- Echon moottorisahauutuudet saatu Koneviestin kokeiluun
- Uusi fosforiasetus voimaan – lannoituksen säätelyn kattavuus paranee
- Energiapuukaupassa hinnat nousussa 2022 – halvempaa latvusmassaa ostettiin enemmän kuin karsittua rankaa
- Jonsered-tuotteet jäävät pois markkinoilta tänä ja ensi vuonna