Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Kian lanseeraus lähestyy – korealaismerkin ensimmäisestä sähköpakettiautosta tarkempia tietoja

    Sähköinen PV5-hyötyajoneuvo on ensimmäinen Kian Platform Beyond Vehicle (PBV) -liiketoimintastrategian mukainen tuotantomalli. PV5 tulee tarjolle kolmena eri korimallina: Passenger, Cargo ja Chassis Cab
    Korealaismerkin ensimmäinen sähköpakettiauto saapuu Suomeen arviolta tulevan loka-marraskuun tienoilla. Auto on 4 695 mm pitkä, 1 895 mm leveä ja 1 905 mm korkea. Akseliväli on 2 995 mm.
    Korealaismerkin ensimmäinen sähköpakettiauto saapuu Suomeen arviolta tulevan loka-marraskuun tienoilla. Auto on 4 695 mm pitkä, 1 895 mm leveä ja 1 905 mm korkea. Akseliväli on 2 995 mm.  Kuva: Valmistaja

    PV5 on rakennettu yhtiön Electric-Global Modular Platform for Service (E-GMP.S) -alustalle, joka on pelkästään PBV:lle omistettu alusta. Se perustuu konsernin sähköautojen E-GMP-alustan vahvuuksiin ja keskittyy erityisesti PBV-liiketoiminta-asiakkaiden tarpeisiin. Uuden alustan keskiössä on integroitu modulaarinen arkkitehtuuri (IMA), joka standardoi olennaiset komponentit, kuten akut ja moottorit. Tämä lähestymistapa virtaviivaistaa ajoneuvojen kehittämistä, vähentää kustannuksia ja parantaa lopulta kilpailukykyä markkinoilla.

    E-GMP.S-alustassa hyödynnetään rullalautakonseptia, joka mahdollistaa erilaisten ylärunkomallien integroimisen tasaiselle alustalle. Tämä antaa Kialle mahdollisuuden kehittää monenlaisia PBV-ajoneuvoja, jotka palvelevat eri segmenttejä. Lisäksi Kia on kehittänyt Flexible Body System -järjestelmän, joka mahdollistaa korin osien modulaarisen kokoonpanon palapelin kokoamisen tapaan.

    Kaikki Kia PV5:n malliversiot saavat voimansa joko 51,5 kWh:n tai 71,2 kWh:n NCM-akulla. Lisäksi PV5 Cargossa on tarjolla 43,3 kWh:n LFP-akku. Uusi PV5 on varustettu 120 kW sähkömoottorilla, joka tuottaa 250 Nm vääntömomentin. Kun PV5 Passenger on varustettu 71,2 kWh:n akulla, sen toimintasäde on noin 400 km. Kia PV5 tarjoaa nopean latausajan (10–80 %) 30 minuutissa.

    PV5 omaa 7 tuuman mittaristonäytön, 12,9 tuuman navigointinäytön sekä Digital Key 2.0 -tekniikan (NFC+BLE+UWB), joka parantaa ajoneuvon käyttöä. Android Automotive OS -pohjainen IVI (In-Vehicle Infotainment) -järjestelmä ja laaja sovellustarjonta mahdollistavat yrityskohtaisten sovellusten käytön. Auton OTA (Over-the-Air) -päivitykset ja Vehicle-to-Load (V2L) -ominaisuus taas laajentavat entisestään hyötyajoneuvojen käyttäjien arvostamaa monipuolisuutta.

    Kia PV5 ohjaamoilmettä hallitsee 12,9 tuuman navigointinäyttö, 7 tuuman mittaristonäyttö sekä epäsymmetrinen ohjauspyörä.
    Kia PV5 ohjaamoilmettä hallitsee 12,9 tuuman navigointinäyttö, 7 tuuman mittaristonäyttö sekä epäsymmetrinen ohjauspyörä.  Kuva: Valmistaja

    Laaja mallivalikoima

    PV5 Cargo tarjoaa kolme erilaista versiota: Standard, Long ja High-roof. Standard- ja Long -versiot on suunniteltu tyypilliseen kaksipaikkaiseen matkustajajärjestelyyn. Optiona kolmen istuimen järjestely. High Roof Standard -rakenne sisältää lisäksi ylimääräisen kattokonsolin. High-Roof-version kahden istuimen järjestelyssä on myös Walk-Through-ominaisuus, jossa on korkeussäädettävä matkustajan istuin, joka helpottaa pääsyä kuormatilaan. Tarjolla on enimmillään 5 165 litraa kuormatilaa.

    PV5 Cargon kuormatila on varustettu monipuolisilla, kuorman hallintaa helpottavilla ominaisuuksilla. Esimerkiksi L-ura-asennusjärjestelmä voidaan asentaa koko kuormatilaan, kaksi riviä kuormatilan kummallakin puolella, kaksi riviä kattoverhoilua pitkin ja yksi rivi väliseinään. Urissa on liukuvat kiinnitysrenkaat, jotka voidaan sijoittaa eri paikkoihin kuljetettavan kuorman mukaan. Cargo-mallissa on 423 mm:n matala tavaratilan askelkorkeus.

    Kuormatilassa sijaitseva V2L-toiminnallisuus tarjoaa virransaannin, kun taas integroidut tiedonkeruu- ja analysointiominaisuudet lisäävät tuottavuutta. Tietojen keruuseen perustuva lähestymistapa mahdollistaa ennakoivan huollon, vähentää korjauskustannuksia sekä minimoi auton huollosta johtuvat seisoma-ajat.

    PV5 Chassis Cab -alusta on kehitetty tukemaan monenlaisia​​ muunnoskokoonpanoja. PV5 Cargon etuosaa hyö dyntää alusta toimitetaan ilman pää lirakennetta. Takana on valmiina litteä rakenne, jossa on sivutö rmä yssuoja akulle ja lisä kiinnikkeet kuorman rungon asennuksia varten (kansi, laatikko jne.), jotka mahdollistavat maksimaalisen mukauttamisen.

    Kolmantena tarjolle tulee henkilökuljetuksiin tarkoitettu PV5 Passenger, joka on varustettu viimeisimmillä mukavuusominaisuuksilla. Näihin kuuluvat mm. tilava sisätila ja tavaratila, ylösnostettava takaluukku sekä kokoontaitettavat istuimet.

    PV5 Passengerin sisätilat perustuvat kolmiriviseen istuinkokoonpanoon, joka tarjoaa lukuisia käyttömahdollisuuksia. Esimerkiksi sen 2-3-0-asettelussa ensimmäistä ja toista riviä käytetään istuimina, ja kolmatta riviä hyödynnetään tilavana matkatavaratilana, jota täydentävät alin tavaratila ja sivusäilytyslokerot. 1–2-3 istuinjärjestelyssä kuljettajan oikealla puolella oleva tila voi toimia monisäilytys- ja matkatavaratilana.

    Koko PBV-liiketoimintansa kehittämisen ajan Kia on tehnyt yhteistyötä suurten hyötyajoneuvoja käyttävien kumppaneidensa kanssa varmistaakseen, että PV5 on mahdollisimman soveltuva erilaisiin käyttötarkoituksiin. Tästä esimerkkinä Kia neuvottelee parhaillaan PV5 Passengerin toimittamisesta Uberille erilaisissa istuinkokoonpanoissa.

    Lisäksi erilaisia PV5 muunnosmalleja on tulossa saataville sekä suoraan Kian että kumppanuuksien kautta. Muunnosmalleja ovat esimerkiksi PV5 Crew, jossa on erilaisia​​ lastin kiinnitysvaihtoehtoja sekä PV5 Wheelchair Accessible Vehicle (WAV), jonka ominaisuudet on optimoitu liikuntavammaisten matkustajien ja ajajien ehdoilla. Lisä ksi saataville tulevat Drop Side-, Box Van- ja Freezer Box -malliversiot. Suunnitelmissa on myö s laajentaa muunnosvalikoimaa sisä ltä mää n matkailuautot sekä erilaiset premium-vaihtoehdot yksityisasiakkaille.

    ”Kia PV5-malliston tuotanto alkaa loppukesällä Koreassa. Euroopan myynti alkaa vuoden toisella puoliskolla. Suomeen ensimmäisiä autoja on tämänhetkisen arvion mukaan tulossa loka-marraskuun tietämillä,” Kian maahantuojan Astara Auto Finland Oy:n viestintäpäällikkö Mikko Autio kertoo aikatauluista. Muunnosmallien tuotanto alkaa vuoden 2026 puolella.

    Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje