Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Ford Transit Connect uudistuu – saatavana myös nelivetona sekä ladattavana hybridiversiona

    Täysin uuden Ford Transit Connectin saa jatkossa myös ladattavan hybridinä. Malli tulee saataville myös nelivetoisena.
    Ford Transit Connect tulee saataville ladattavan hybridinä, jolla sähköisen toimintamatkan luvataan olevan parhaimmillaan reilu 100 kilometriä. Tarjolla on myös dieselversiot sekä neliveto.
    Ford Transit Connect tulee saataville ladattavan hybridinä, jolla sähköisen toimintamatkan luvataan olevan parhaimmillaan reilu 100 kilometriä. Tarjolla on myös dieselversiot sekä neliveto. Kuva: Valmistaja

    Nyt esiteltävä Transit Connect on Fordin kompaktin pakettiauton kolmas sukupolvi. Se on osa Fordin kompaktien pakettiautojen mallistoa, johon kuuluvat myös täysin uusi Transit Courier ja tuleva täyssähköinen E-Transit Courier.

    Täysin uutena voimansiirtovaihtoehtona Transit Connectiin on nyt saatavana ensimmäistä kertaa ladattava hybridi. Hybridijärjestelmä yhdistää 1,5-litraisen EcoBoost-bensiinimoottorin suurjänniteakkuun ja sähkömoottoriin ja tuottaa tehoa 150 hv ja vääntöä 350 Nm kuusivaihteisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston kautta. Mallin maksimikantavuus on 770 kg, ja maksimivetopaino 1 400 kg. Transit Connect ladattavan hybridin sähköinen toimintamatka on parhaimmillaan 110 km.

    Akkua voi tarvittaessa ladata 50 kW DC-pikalaturilla tai vaihtoehtoisesti sen voi ladata täyteen 11 kW vaihtovirtalaturilla työvuorojen välillä. Kolme ajotilaa auttaa optimoimaan energian käytön:

    • EV Now, jolloin käytössä on ainoastaan sähkömoottori
    • EV Auto, joka käyttää sekä sähkö- että bensiinimoottoria vastatakseen parhaalla mahdollisella tavalla ajo-olosuhteisiin
    • EV Later, joka säästää sähkövoimaa myöhempää käyttöä varten – hyödyllinen esimerkiksi moottoriteillä ennen saapumista kaupunkiin

    Myös diesel nelivedolla

    Transit Connect -mallistossa on saatavana ladattavan hybridin lisäksi myös 2,0 litran EcoBlue-turbodieselmoottori 102 hv ja 122 hv tehoisena. Uusi nelivetojärjestelmä on saatavana dieselmalliin, jossa on 122 hevosvoiman moottori ja kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Saman moottorin saa myös yhdistettynä seitsemänvaihteiseen kaksoiskytkinautomaattivaihteistoon. Pienempitehoisen 102 hv dieselmallin saa ainoastaan etuvetoisena kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla.

    Pakettiauto on saatavana kahdella akselivälillä. Pakettiautomallin kuormatilan uuden muotoilun ansiosta mallissa on suurempi lastauskapasiteetti. Lyhyessä mallissa 3,1 m3 ja pitkässä mallissa 3,7 m3. Maksimikantavuus on 820 kg vetopainon ollessa suurimmillaan 1 500 kg.

    Uudistettu digitaalinen ohjaamo

    Koko mallistossa on vakiona digitaalinen mittaristo, jossa on räätälöitävä päänäyttö tärkeimmille tiedoille. Mittaristo, kojelaudan keskellä sijaitseva 10-tuumainen värikosketusnäyttö ja saatavilla oleva Connected Navigation -järjestelmä luovat digitaalisen ohjaamon. Pakettiin kuuluu langaton Apple CarPlay- ja Android Auto -sovellusten näytön peilaus. Limited ja Active -malleissa on lisäksi älylaitteiden langaton lataus. Myös suurempien laitteiden, kuten kannettavien tietokoneiden tai työkalujen, lataaminen liikkeellä ollessa on helppoa, sillä ohjaamon USB-C-portit tarjoavat 45 wattia tehoa.

    Digitaalinen mittaristo ja 10” värikosketusnäyttö hallitsevat ohjaamon ilmettä.
    Digitaalinen mittaristo ja 10” värikosketusnäyttö hallitsevat ohjaamon ilmettä. Kuva: Valmistaja

    Transit Connectin vakiovarusteisiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin kuuluvat törmäyksenestoavustin automaattisella hätäjarrutuksella ja törmäysvaroituksella, törmäyksenväistöavustin ja risteysavustin, jotka auttavat estämään tai lieventämään törmäyksiä muiden tienkäyttäjien kanssa. Korkeammin varustelluissa malleissa on vakiona takakamera ja kuolleen kulman varoitusjärjestelmä risteävän liikenteen varoituksella. Exit Warning -järjestelmä puolestaan voi auttaa estämään oven avaamisesta aiheutuvia onnettomuuksia.

    Transit Connectin tuotanto alkaa keväällä 2024, ja ensimmäisten dieselmallien toimitukset on aikataulutettu tämän vuoden kesälle. Transit Connect ladattavan hybridin (PHEV) tuotanto alkaa vuoden lopulla, ja neliveto- ja Kombi-mallien tuotanto vuoden 2025 alkupuolella.

    Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje