Fordilta markkinoille tonniluokan sähköpakettiauto
E-Transit Custom on Ford Pron toinen täyssähköinen hyötyajoneuvomalli aiemmin julkaistun E-Transitin jälkeen, mikä on ensimmäinen neljästä täyssähköisestä mallista, jonka Ford Pro esittelee vuoteen 2024 mennessä.
Paljoa valmistaja ei vielä paljasta teknisistä ominaisuuksista, mutta auton suunnittelussa on otettu alusta alkaen huomioon, että se toimii saumattomasti Ford Pro -ekosysteemin tuottavuutta parantavien ja yrityksille lisäarvoa tuovien ratkaisujen kanssa. Ford Pro -palveluihin kuuluvat ohjelmistot, lataus, huollot ja rahoitus kätevästi yhden alustan kautta.
E-Transit Customin arvioitu toimintamatka on enimmillään 380 kilometriä ja lataus onnistuu nopealla DC-latauksella. Malliin luvataan lisäksi täysi vetokyky. E-Transit Customissa vakiona olevan FordPass Connect -modeemin ansiosta liitettävyyspalvelut ovat aina käytettävissä. Malliin on muun muassa saatavana valinnaisvarusteinen ProPower Onboard -järjestelmä, jonka avulla autosta saa otettua virtaa työkaluille, valoille ja muille laitteille. Täysin uusi E-Transit Custom on mittasuhteiltaan tasapainoinen ja koko keulan poikki kulkeva LED-valaistus korostaa sen uutta, itsevarmaa luonnetta.
Suuret investoinnit sähköauto- ja akkuvalmistukseen
Ford ilmoitti aikaisemmin tänä vuonna, että yhtiö tuo Euroopan markkinoinoille E-Transitin lisäksi neljä uutta täyssähköistä hyötyajoneuvomallia vuoteen 2024 mennessä. Mallit ovat Transit Custom ja Transit Courier -pakettiautot ja Tourneo Custom ja Tourneo Courier -tila-autot.
Kaikki Transit Custom -mallit valmistetaan Turkin Kocaelissa Ford Otosanin tehtaalla, jonka muutostöihin on investoitu kaksi miljardia dollaria. Lisäksi Ford, SK On Co. Ltd. ja Koç Holding allekirjoittivat äskettäin yhteisymmärryspöytäkirjan akkuja valmistavan yhteisyrityksen perustamisesta. Akkuvalmistus on tarkoitus aloittaa vuosikymmenen puolivälissä vuotuisen kapasiteetin ollessa 30 – 45 Gigawattituntia.
Täyssähköisen E-Transit Customin tuotanto käynnistyy vuoden 2023 toisella vuosipuoliskolla. Tarkemmat tuotetiedot julkaistaan tämän vuoden syyskuussa.
Osaston luetuimmat
- Matti Holmin suunnittelemalla Mörvelö-linjatyökonella on hurja kulkukyky karussakin maastossa – nostimen ulottuma apupuomistolla jopa yli 30 metriä
- Vety on tulevaisuuden polttoaine – parhaasta tavasta hyödyntää vetyä polttoaineena on kilpailemassa kolme eri tekniikkaa
- Suomalaista Winha Automatic -maastomoottoripyörää kehitettiin alun perin puolustusvoimien käyttöön – enduropyörän matka jäi kuitenkin lyhyeksi
- Suomessa suunniteltu Skick on moottorilla varustettu potkukelkka – menopeli sopii ympärivuotiseen käyttöön
- Urakkatason Vermeer-kantojyrsimellä piha-alueen kannot hakkeeksi — työ on perinteisiin sarvimallin jyrsimiin verrattuna helppoa
- Ladattava akkuruohonleikkuri osottautui kokeilussa mainioksi avarien alueiden leikkuriksi — Milwaukeen leikkuujäljestä ja tehokkuudesta ei löytynyt moitittavaa
- Työkäyttöön suunniteltu Can-Am Outlander HD7 osoittautui vankaksi ja vakaaksi ajokiksi – lisävarustevalikoimassa on runsaasti valinnanvaraa