Daimler Truck listautuu Frankfurtin pörssiin – tuotekehityksen pääpaino sähköistymisessä

Daimler Truck on listautunut itsenäisenä yhtiönä Frankfurtin pörssiin. Emoyhtiön jakautuminen tarkoittaa myös sen nimen muuttumista: Daimlerin nimi on jatkossa Mercedes-Benz ja se keskittyy henkilöautoliiketoimintaan.
Daimler AG jakautuu kahdeksi itsenäiseksi yhtiöksi ja raskaan kaluston valmistaja Daimler Truck on listautunut Frankfurtin pörssiin. Muutoksista huolimatta tuotemerkki myös raskaalla puolella on edelleen Mercedes-Benz.
Daimler AG jakautuu kahdeksi itsenäiseksi yhtiöksi ja raskaan kaluston valmistaja Daimler Truck on listautunut Frankfurtin pörssiin. Muutoksista huolimatta tuotemerkki myös raskaalla puolella on edelleen Mercedes-Benz. Kuva: Valmistaja
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Seuraava askel on listautuminen pörssin arvokkaimpien yhtiöiden muodostamaan DAX-indeksiin. Tämän on tarkoitus toteutua vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen aikana.

”Daimler Truckilla on kunnianhimoiset tavoitteet: olemme sitoutuneet parempaan kannattavuuteen ja aiomme jatkaa täydellä vauhdilla ollaksemme ykköspaikalla nollapäästöisten ajoneuvojen valmistuksessa”, Daimler Truckin pääjohtaja Martin Daum kuvaa.

Maailman suurimpana hyötyajoneuvovalmistaja Daimler Truck on sitoutunut parantamaan suorituskykyään ja kannattavuuttaan jokaisella toiminta-alueellaan. Tavoitteena on yli 10 prosentin voittomarginaali vuoteen 2025 mennessä, mikäli automarkkinat ja -kysyntä kehittyvät odotetun vahvasti. Jo tänä vuonna liikevoitto yltää 6–8 prosentin tasolle, puolijohdepulasta huolimatta, ja hyvän vireen odotetaan jatkuvan myös vuonna 2022.

Samalla yhtiö tarkastelee kriittisesti kaikkia omia toimintojaan. Vuonna 2019 esitetty tavoite kiinteiden kulujen vähentämisestä 15 prosentilla on toteutumassa jo 2023 eli kaksi vuotta suunniteltua aikaisemmin. Yhtiön tavoitteena on jatkossa jakaa 40 prosenttia voitoista osinkoina omille osakkeenomistajilleen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Sähköistyminen keskiössä, polttomoottorit yhteistyöllä

Tutkimuksessa ja tuotekehityksessä yhtiö panostaa määrätietoisesti sähköistymiseen. Suurin osa panostuksista suunnataan 0-päästöisiin ajoneuvoihin (ZEV) vuoteen 2025 mennessä. Yhtiö tutkii kahta kehityslinjaa: akkukäyttöisiä sähköajoneuvoja (BEV) sekä vetypolttokennokäyttöisiä sähköautoja (FCEV). Vastaavasti polttomoottorien tuotekehitys supistuu edelleen, ja yhteistoimintaa muiden valmistajien kanssa tiivistetään tällä sektorilla. Keskiraskaissa polttomoottoreissa Daimler Truck tekee jo yhteistyötä Cumminsin kanssa, ja seuraavaksi vastaavaa yhteistyömallia haetaan raskaimpien polttomoottorien kehityksessä ja valmistuksessa. Yhteistyötä tarvitaan myös tulevien päästömääräyksien toteuttamiseksi.

Daimler Truckin ja Shellin tavoitteena on 150 vetytankkausaseman verkosto ja 5000 vetykäyttöisen raskaan ajoneuvon kanta vuoteen 2030 mennessä. Isossa-Britanniassa yhtiö edistää raskaan liikenteen vetykäyttöä BP:n sekä Ranskassa ja Benelux-maissa energiayhtiö Totalin kanssa.

Lue lisää