
Ford Pron sähköinen pakettiautomallisto laajenee E-Transit Courierilla

Täysin uusi E-Transit Courier laajentaa Ford Pron sähköistettyjen ja liitettyjen pakettiautojen valikoimaa. Malli on integroitu Ford Pron ohjelmistoalustaan ja yhdistettyihin palveluihin, jotka tehostavat yritysten toimintaa entisestään. E-Transit Courier on suunniteltu kokonaan uudelleen mallin suuremman ja entistä monikäyttöisemmän tavaratilan ympärille.
E-Transit Courierin täysin uusi korirakenne mahdollistaa suuremman kuormauskapasiteetin sekä leveys-, korkeus- että pituussuunnassa. Takapyörien pyöränkaarien välinen leveys on 1 220 mm, joten kompaktiin pakettiautoon mahtuu ensimmäistä kertaa kaksi eurolavaa. Kokonaisrahtitilavuus on nyt 2,9 m³, mikä on 25 prosenttia enemmän kuin edeltävässä mallissa. Tätä voi lisätä vielä entisestään käyttämällä uutta väliseinän läpilastausluukkua, jonka ansiosta autossa voi kuljettaa esimerkiksi yli 2 600 mm pitkiä esineitä. Täyssähköisen mallin maksimikantavuus on 700 kg ja maksimivetopaino 750 kg.
Käytettävyyttä kohentavat sisäratkaisut
E-Transit Courierin ohjaamossa on haettu käyttänöllisiä ja tilaa tuovia ratkaisuja. Vakiovarustukseen kuuluva ”Squircle"-muotoinen ohjauspyörä lisää jalkatilaa ja parantaa näkyvyyttä. Lisäksi ohjauspylvääseen asennettu vaihteenvalitsin, käynnistyspainike ja sähkötoiminen käsijarru lisäävät käytettävissä olevaa säilytystilaa.
Digitaalinen mittaristopaneeli sisältää 12 tuuman digitaalisen mittariston ja 12 tuuman keskikosketusnäytön, jossa on Fordin uusin SYNC 4 -järjestelmä. Mallissa on myös vakiona langaton Android Auto- ja Apple CarPlay -yhteensopivuus. Luokassaan ainutlaatuinen Office Pack sisältää taitettavan tasaisen työtason ja valaistuksen, joiden ansiosta kannettavan tietokoneen käyttäminen, paperityöt tai taukojen pitäminen ovat ohjaamossa helpompaa ja mukavampaa.
Valinnainen turvavarustepaketti sisältää mukautuvan vakionopeudensäätimen kaistanpitoavustimella ja Stop & Go -toiminnolla, kuolleen kulman valvontajärjestelmän risteävän liikenteen varoituksella, risteysavustimen ja peruutusjarrutusavustimen. Jokaisessa E-Transit Courierissa on vakiona sisäänrakennettu modeemi, joka mahdollistaa liitettävyystoiminnot ja langattomat ohjelmistopäivitykset. Varusteena on saatavilla myös Connected Navigation -järjestelmä, mikä tuottaa päivityksiä liikenteestä, pysäköinnistä, latauksesta ja paikallisista vaaratilanteista.

Autossa on 11 kW tehoinen vaihtovirtalataus, jonka arvioidaan lataavan akun täyteen 5,7 tunnissa. Ajoneuvossa on myös DC-pikalatausmahdollisuus, ja akku ottaa virtaa vastaan enimmillään 100 kW teholla. E-Transit Courierin asiakkaat saavat lisäksi vuoden ilmaisen pääsyn Blue Oval Charge Network -latausverkostoon, johon kuuluu Euroopassa 500 000 julkista laturia vuoteen 2024 mennessä.
Täysin uusi E-Transit Courier esitellään julkisesti ensimmäisen kerran Isossa-Britanniassa Birminghamin hyötyajoneuvonäyttelyssä 18.–20. huhtikuuta. Täyssähköisen mallin tuotanto alkaa myöhemmin vuonna 2024. Bensiini- ja dieselmallien tuotanto alkaa jo tänä vuonna ja mallit ovat tilattavissa kesällä 2023. Transit Courierin dieselmalli on Suomen ensiesittelyssä Jyväskylän Kuljetusmessuilla 25.–27. toukokuuta.
Osaston luetuimmat
- Löydä Koneviesti-mies – voit voittaa 500 euron arvoisen lahjakortin
- Kone- ja polttoainevarkaudet jatkuva riesa Ruotsissa
- Avant Murinoilla järjestettiin ensimmäiset Avantilla ajon SM-kilpailut – ylöjärveläiset ottivat kaksoisvoiton
- Puolustusvoimien käytöstä poistettua materiaalia huutokaupattiin Tampereen Kalkussa − eniten kiinnostusta herättivät Mercedes-Benzin MB-Trac 1600T ja Volkswagenin neliveto LT 45D
- Sanyn maarakennuskoneiden maahantuonti on toistaiseksi loppunut
- Komatsu Forestin Maxifleet Precision -järjestelmä käyttää uutta paikannustekniikkaa ja parantaa tarkkuuden sentteissä mitattavaksi
- Komatsu Forest esittelee kahdeksanpyöräisen version järeimmästä harvesterimallista – Komatsu 951XC on suunnattu järeiden metsien hakkuisiin