
Metakan perävaunut Seppo Kuisma Oy:n valmistukseen ja myyntiin
Seppo Kuisma Oy on ostanut liiketoimintakaupalla Metakan perävaunujen valmistusoikeudet.
Metaka Okra 2012 -näyttelyssä. Yritys on toteuttanut asiakkaiden tilauksesta erikoisia ratkaisuja. Kyseinen neliakselinen vaunu myytiin aikoinaan viljansiirtoon. Kuvituskuva. Kuva: Heikki HärkönenMetaka-tuotemerkki ja perävaunujen valmistus ovat siirtyneet Seppo Kuisma Oy:n omistukseen. Liiketoimintakauppa tehtiin 1.12.2025, ja sopimus astui voimaan välittömästi. Jatkossa Juhani Rekola toimii teknisenä tukena Seppo Kuisma Oy:lle ja asiakkaille. Rekola osallistuu myös myyntiin ja jatkaa osavalmistusta vaunuihin.
Metakan vaunut tunnetaan lujasta rakenteestaan ja yksityiskohdiltaan harkittuina. Korkeussäädettävä hydraulinen akselisto on osoittautunut käytännön olosuhteissa erityisen hyödylliseksi ja toimivaksi. Juhani Rekola on kehittänyt Metakan vaunukonseptia yli 20 vuoden ajan, kuunnellen asiakkaiden kokemuksia, tarpeita ja palautetta. ”Mallisto säilynee pääosin samanlaisena. Kehitystä on tehty vuosien varrella, ja rakenteet on todettu toimiviksi”, Seppo Kuisma toteaa.
Rekolalla on parhaillaan kaksi perävaunua rakenteilla, ja niiden valmistuksen yhteydessä osaamista siirretään Seppo Kuisma Oy:lle. Yhteistyö ja joustava toimintatapa mahdollistavat kattavan perehtymisen tuotantomenetelmiin ja samalla osaamisen siirtymisen. Tärkeä osa valmistusta ovat jigit, joiden avulla vaunut voidaan valmistaa mittatarkasti. Nämä siirtyvät osana kauppaa Seppo Kuisma Oy:lle, mikä helpottaa osaltaan tuotannon siirtoa ja laadun varmistamista.
Seppo Kuisma Oy:lle siirretään pian myös käytetty koukkulavavaunu, jotta valmiiseen vaunuun ja sen toimintaan on mahdollista perehtyä paikan päällä Salossa.
Yksi osa valmistusta ovat jigit, joiden avulla vaunut voidaan valmistaa mittatarkasti.
Metakan vaunujen myynti alkaa heti, mutta siirtymäaikana myös Juhani Rekola jatkaa vaunujen myyntiä ja toimii teknisenä avustajana.
Saloon siirretään nyt yksi käytetty alusta, josta vaunun rakenteisiin pääsee tutustumaan.
”Mallisto säilynee pääosin samanlaisena. Kehitystä on tehty vuosien varrella ja rakenteet on todettu toimiviksi”, Seppo Kuisma toteaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


