Peugeotin hyötyajoneuvomallisto laajenee nelivedolla – saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Peugeotin hyötyajoneuvomallisto laajenee nyt täysin uusilla nelivetoversioilla. Uuden nelivetotekniikan on toteuttanut perinteikäs nelivetoisten hyötyajoneuvojen erikoisosaaja Dangel.
Ranskalainen Dangel toteuttaa Peugeotin nelivetojärjestelmät. Autot ovat ammattikäyttöön tarkoitettuja. Niissä on vakiona mm. 90 mm alustan korotus sekä alustan lisäsuojapanssarit. Uuden auton toimitusaika on tilauksesta noin 5–6 kuukautta. Ensimmäisenä tarjolle tulevat uudet Partnerit. Kuva: Timo RintakoskiUusi 4WD by Dangel-nelivetotekniikka tarjoaa ratkaisun niin diesel- kuin täyssähkökäyttöisiin hyötyajoneuvoihin ja useisiin eri kokoluokkiin. Nelivetomallien myynti alkaa ensiksi Peugeot Partnerin diesel- ja sähköversioilla.
4WD by Dangel -nelivetotekniikka perustuu taka-akselilla sijaitsevaan sähkömoottoriin, jolloin mekaanista yhteyttä etuakselin kanssa ei tarvita. Tämä ratkaisu mahdollistaa uuden tekniikan monistaminen useamman käyttövoiman kanssa toimiviksi. Järjestelmässä on 48 V jännitteellä toimiva LFP-akusto, joka toimii täysin itsenäisesti, eli autoa ei tarvitse erikseen ladata.
Dangelin nelivedoille jo ennestään tuttuun tapaan nelivedon toimintaa voidaan säätää kahden eri ajotilan välillä: AUTO ja LOW. AUTO-tilassa taka-akseli aktivoituu heti, kun järjestelmä havaitsee pidon menetyksen. LOW-tila tuo taka-akselille lisää vääntöä, mikä on verrattavissa aiempien tekniikoiden alennusvaihteistoon. Myöhemmässä vaiheessa taka-akselille on saatavana lisävarusteena erillinen takatasauspyörästön lukko, joka lisää kyvykkyyttä vaikeassa maastossa entisestään. Nelivetomalleissa tulee uuden tekniikan lisäksi vakiona 90 mm alustan korotus sekä alustan lisäsuojapanssarit. Neliveto on yhdistetty 8-portaiseen automaattivaihteistoon. Peugeot Partner BlueHDi 130 XL 4WD EAT8-automaatti 2510 hinta on alkaen 50 800 euroa. Täyssähköisen Peugeot e-Partner 50 kWh 136 XL 4WD hinta alkaa 59 790 eurosta.
Peugeotia maahantuovan Auto-Bon Oy:n myyntijohtaja Panu Lahtinen kertoo, että uuden Partnerin dieselmallien tuotanto on alkanut tammikuussa ja ensimmäinen demoauto saapuu Suomeen huhti-toukokuussa. Täyssähköisen tuotanto alkaa kevään kuluessa ja demoautoa on odotettavissa elo-syyskuussa.
Nelivedot myös Expertiin
Tonniluokan Expert on myös saamassa uuteen tekniikkaan perustuvan nelivedon, jonka toteutus vastaa pienempää Partner-mallia. Neliveto on saatavilla samalla tavalla myös dieselin ja täyssähkön yhteyteen. Peugeot e-Expert 75 kWh 136 XL 4WD Täyssähköversion myynti on alkanut. Hinnat alkavat 73 240 eurosta. Ensimmäisiä Expertejä on odotettavissa Suomeen elo-syyskuussa.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


