
Metsäalustainen Hitachi päivittyy ZX7-sarjaan – yritys tuo markkinoille ZX135USL-7 lyhytperäisen kaivukoneen
Jo 1980-luvulta lähtien metsäalustaisia kaivukoneita tarjonnut Hitachi tuo markkinoille ZX7-sarjalaisen, noin 16 tonnisen ZX135USL-7 lyhytperäisen kaivukoneen. Koneen ohjaamo on kokenut paljon muutoksia aikaisempaan mallisarjaan nähden.
Hitachi on nyt päivittänyt myös metsäalustaiset kaivukoneet seiskasarjaan. Konehuoneesta löytyy Toyotan 1KDE-moottori, joita on ollut jo vajaan kahden vuoden ajan Suomeen tuotavissa Hitacheissa. Kuva: ValmistajaSeiskasarjalaisessa on 560 mm maavaran omaava alavaunu. Ajomoottorin kotelointi, johtopyörät ja pohjalevy ovat vahvistetut, samoin peruskejut. Ylärullia ZX135USL-7 mallista löytyy kaksi kappaletta ja ne ovat kokoluokkaa suurempia kuin ZX135US-mallissa. Kuljettajan istuin on ZX135USL-7 mallissa 220 mm korkeammalla kuin normaalissa ZX135US-7 mallissa. Tyypillisesti ZX135USL malli varustellaan Suomessa tukisuksilla ja leveämmillä teloilla.
Ei SCR-järjestelmää
ZX135USL-7 mallissa on Toyotan 2.9 litrainen, 74kW nelisylinterinen turboahdettu Commonrail moottori. Jälkikäsittelystä ja Stage 5 päästömääräysten täyttymisestä huolehtivat DOC (Diesel-hapetuskatalysaattori) ja CSF (partikkelisuodatin). Ureaa ei siis tässä koneessa tarvita, mikä vähentää osaltaan myös käyttökustannuksia.
Hydraulijärjestelmässä virtauksesta huolehtii kaksi aksiaalimäntäpumppua, joiden yksittäinen tuotto on 117l/min (yhteensä 234 l/min). Hitachin kehittämä HIOS V-hydrauliikkajärjestelmä mahdollistaa koneen entistä tehokkaamman käytön pienemmällä polttoaineenkulutuksella.
Hitachi ZX135USL-7 vetokyky on 130 kN. Ajomoottorin kotelointi, johtopyörät ja pohjalevy ovat vahvistetut. Telat ovat 800 mm leveät. Ylärullia on kaksi ja ne ovat kokoluokkaa suuremmat kuin ZX135US-mallissa. Kuva: ValmistajaAiempaa enemmän tilaa
Ohjaamo on kokenut paljon muutoksia aikaisempaan mallisarjaan nähden. Jalkatila on kasvanut, oviaukko on leveämpi ja lisäksi ohjaamon runkorakenne ja palkit ovat kapeammat. Ohjainkahvat liikkuvat mukana kuljettajan istuinta siirreltäessä. Tämä on erityisen mukava ominaisuus silloin kun työskennellään vaikeassa maastossa ja istuin liikkuu esimerkiksi joustoissa. Kuljettajaan kohdistuvat tärinät ovat muutenkin vaimeammat, sillä myös ohjaamon iskunvaimennusta on parannettu. Kuljettajan näyttö on kahdeksantuumainen heijastamaton LCD-näyttö. Näyttöä hallitaan oikealla kädellä sivukonsolissa olevalla pyörityskiekolla. Ohjaamosta löytyy nyt myös USB-latauspiste ja handsfree.
Ohjaamon takan olevan luukun avaamalla kuljettaja pääsee käsiksi mm. ilmansuodattimeen. Oikean takakulman luukun avaamalla pääsee taas käsiksi muihin suodattimiin. Suodattimien vaihto onnistuu maasta käsin, mutta toki hieman korkeamman alavaunun takia ne ovat hieman korkeammalla kuin ZX135US-7 mallissa.
ZX135USL-7 on varustettu moottoriöljyn ja hydrauliöljyn laatua tarkkailevilla sensoreilla. Niiden tarkoitus on seurata viskositeettimuutoksia ja epäpuhtauksia ja olla apuna ennaltaehkäisemässä suuria vaurioita. Sensoreiden havaitessa epäpuhtauksia tai haitallista viskositeettimuutosta koneesta lähtee vikailmoitus Hitachi Global e-Service järjestelmään ja siitä edelleen esimerkiksi Rotatorin tekniselle tuelle. Kaikki Rotatorin maahantuomat Hitachi-koneet ovat liitettynä Hitachi Global e-Service järjestelmään ja niistä saadaan hälytystietolokiin ilmoitus sensoreiden havaitessa epäpuhtauksia.
Uuden ZX135USL-7 myynti on jo aloitettu Suomessa ja ensimmäiset koneet esitellään vuoden 2023 aikana.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


