Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Scania ja Siemens kokeilevat sähkörekkoja - Miljoonia maksava kokeilu alkaa yhtä aikaa Ruotsissa ja USA:ssa

Keski-Ruotsissa rakennetaan parhailla kahden kilometrin pituista kuorma-autojen sähköliikenteen mahdollistavaa osuutta valtatie E16:lle. Scania on valmistanut kaksi kappaletta koeautoja, joilla on tarkoitus ajaa väliä seuraavan kahden vuoden ajan.
Scania on valmistanut kaksi G 360 4X2-tyyppistä puoliperän vetäjää, joilla ajetaan kahden vuoden ajan kokeiluliikennettä sähköistettävällä E16-tien koeosuudella. Kuorma-auto tarvitsee kaksi virtajohtoa toisin kuin rautateillä kulkevat junat, jotka voivat toimia yhdellä virtajohdolla. Virroittimet on asennettu ohjaamon yläpuolelle ja ne nostetaan kiinni ajolankoihin sähköistetylle osuudelle saavuttaessa.
Scania on valmistanut kaksi G 360 4X2-tyyppistä puoliperän vetäjää, joilla ajetaan kahden vuoden ajan kokeiluliikennettä sähköistettävällä E16-tien koeosuudella. Kuorma-auto tarvitsee kaksi virtajohtoa toisin kuin rautateillä kulkevat junat, jotka voivat toimia yhdellä virtajohdolla. Virroittimet on asennettu ohjaamon yläpuolelle ja ne nostetaan kiinni ajolankoihin sähköistetylle osuudelle saavuttaessa. 
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ruotsissa rakennetaan sähköistettyä osuutta E16-valtatielle. Sandvikeniin on määrä valmistua kahden kilometrin matkalle kahdella ajojohtimella varustettu ajorata.

Ajojohtimet tulevat noin seitsemän metrin korkeuteen tien laidassa olevien tolppien varaan samaan tapaan kuin rautateillä. Rautateistä poiketen kumipyöräliikenne tarvitsee kuitenkin kaksi rinnakkain kulkevaa johdinta.

Kuorma-autoon virta siirtyy auton hytin katolla olevan kaksiosaisen virroittimen välityksellä. Autoissa on sähkömoottorin lisäksi tavallinen dieselmoottori. Auton tullessa sähköistetylle osuudelle, nostaa kuljettaja virroittimet ylös ja auto siirtyy kulkemaan sähköenergialla.

Siemens on kokeillut sähkörekkoja noin kolmen vuoden ajan suljetulla koealueella Saksassa. Nyt kokeilussa siirrytään normaalin liikenteen joukkoon. Ruotsin ohella koetie rakennetaan myös USA:han Los Angelesiin. USA:ssa Siemensin kumppanina on Mack, joka kuuluu Volvo-konserniin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Sähköistyksen rakentaminen on erittäin suuritöinen hanke. Yhden kilometrin matkalle kannatinpylväitä tarvitaan noin 25 kappaletta. Pylväiden perustukset ulotetaan kuuden metrin syvyyteen ja kannatin pylvään korkeus maan pinnalla on 11,5 metriä.

Järjestelmän vaatimista järeistä rakenteista johtuen rakentamisen hinta on huima. Nyt rakennettavat kaksi kilometriä maksavat 125 miljoonaa kruunua.

Jatkosuunnitelmana on sähköistää koko Borlängen ja Gävlen sataman välinen osuus, joka on 130 km. Tämän arvioidaan maksavan 1,2 miljardia kruunua.