Witraktor juhlistaa merkkivuotta
Witraktor on toiminut Caterpillarin edustajana jo 70 vuotta. Virallinen edustussopimus Autolan ja Caterpillarin kesken sovittiin 11.4.1947. Nykyisellä nimellä toimintaa on harjoitettu vuodesta 1957. Amerikkalaismerkillä oli ollut useita maahantuojia jo aiemmin, mutta Autolan solmiman sopimuksen myötä toiminta muuttui ammattimaisemmaksi. Myös huoltotoiminta tuli osaksi Caterpillarin myyntiä.
Alkuvaiheissa tuotevalikoimaan kuuluivat telapuskutraktorit- ja kuormaimet sekä tiehöylät. Tärkeä osa toimintaa oli myös erilaiset lisälaitteet, kuten vintturit ja raivausaurat. 1940-luvun loppupuolella Caterpillarin myyntimäärät olivat noin kahdenkymmenen yksikön luokkaa, mutta jo vuonna 1953 koneita myytiin 94 kappaletta. Kolme vuotta myöhemmin lukema oli 150 konetta. Valtaosa oli puskutraktoreita yksityisille urakoitsijoille.
Witraktorin perustamisen jälkeen tuotevalikoima laajeni entisestään. 1960-luvulla valikoimaan tulivat mm. pyöräkuormaimet ja maansiirtoautot. Samalla myös vaihtokone- ja osamaksukauppa alkoi yleistyä. Nykyään Caterpillarin tuotevalikoima on todella laaja sisältäen myös erilaiset työlaitteet. Myös huoltosopimukset ja koulutus on tärkeä osa toimintaa.
Juhlavuotta juhlistetaan omalla 70 v -juhlamerkillä, joka edustaa pitkäjänteistä konekauppaa, jota Witraktor on tehnyt Caterpillarin edustajana Suomessa. Witraktoria juhlistetaan vuonna 2017 monipuolisella ohjelmalla.
Osaston luetuimmat
- Valtra esitteli kuudennen sukupolven S-sarjan traktorit − valmistus Suomessa vaihteistoja ja ohjaamoita myöten
- Fendt esitteli uudet nelisylinteriset 600-sarjan traktorit − Agco Powerin 5,0-litraisen nelosmoottorin parina on portaaton VarioDrive-voimansiirto
- Vimek uudistaa kevyen kuormatraktorinsa 870.2-versioksi – koneen erikoisuus on ketteryyttä parantava takatelin ohjaustoiminto
- AGCO sijoittaa 2 miljardia dollaria yhteisyritykseen Trimblen kanssa
- Fendtin sähkötraktori sarjatuotantoon – traktorit ovat saatavilla aluksi vain testimarkkinoilla
- Bobcat laajentaa pyöräkuormainmallistoaan suurempaan päähän – etenkin työmukavuuteen on panostettu
- Ford Rangerista ladattava hybridi markkinoille