Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Citroën-hyötyajoneuvomallisto uuteen aikakauteen – uusia toimintoja ja päivitettyjä voimalinjoja

    Uudet Berlingo Van, Jumpy ja Jumper saavat uuden muotoilun, sisustan, nipun uusia ajoavustimia sekä päivitetyt voimalinjat. Myös vety tulee käyttövoimavalikoimaan.
    Uudistuneen Citroën hyötyajoneuvomalliston myynti alkaa vuoden 2024 alkupuolella ja ensimmäisiä autoja on odotettavissa maahan huhti-kesäkuun paikkeilla. Sähköversiossa siirrytään käyttämään LFP-akkuja sekä uuden sukupolven sähkömoottoreita.
    Uudistuneen Citroën hyötyajoneuvomalliston myynti alkaa vuoden 2024 alkupuolella ja ensimmäisiä autoja on odotettavissa maahan huhti-kesäkuun paikkeilla. Sähköversiossa siirrytään käyttämään LFP-akkuja sekä uuden sukupolven sähkömoottoreita. Kuva: Valmistaja

    Uuden Berlingo Vanin muodot ovat saaneet Citroënin tuoreimman muotokielen mukaiset tunnuspiirteet, kuten aiempaa pystymmän keulan – maski, puskurit ja ajovalot ovat täysin uusia. Ohjaamosta on tehty aiempaa ergonomisempi. Siinä on uusi 10-tuumainen kosketusnäyttö ja tietoviihdejärjestelmä. Uudessa ohjauspyörässä on näppäimet niin vakionopeudensäätimelle kuin audiolaitteistolle. Täyssähköisessä versiossa ohjauspyörän taakse on sijoitettu painikkeet, joilla voidaan säätää energian talteenoton voimakkuutta. Uusi Berlingo Van on varustettu Citroënin Advanced Comfort -mukavuusistuimilla.

    Tuttujen polttomoottoriversioiden lisäksi tarjolla on päivitetty versio täyssähköisestä ë-Berlingo Vanista. Siinä on 100 kW ja 270 Nm tuottava sähkömoottori ja uusi 50 kWh akusto. Auton energiatehokkuutta on parannettu. Auto kulkee parhaimillaan 330 km yhdellä latauksella (WLTP-sykli, odottaa tyyppihyväksyntää). Parannus edeltäjään on 20 prosenttia. Energiaa voidaan kerätä talteen aiempaa tehokkaammin uuden rekuperaatiojärjestelmän avulla: talteenoton voimakkuutta voidaan säätää ohjauspyörän takana olevilla painikkeilla. Ë-Berlingo Vanissa on mukana lämpöpumppu. Tämä parantaa toimintamatkaa kylmissä olosuhteissa. Vakiona ë-Berlingo Vanissa tulle 11 kW:n sisäinen ajoneuvolaturi.

    Citroën Jumpy aiempaa modernimpana

    Uudessa Jumpyssa on uudenlainen keulamuotoilu: etupuskurissa on uusi ilme ja aiempaa parempi aerodynamiikka, uudet LED-ajovalot ja uusi keulamaski. Uusittu ohjaamo on aiempaa käytännöllisempi. Aiempien säilytystilojen kokoa on kasvatettu ja uusia lisätty. Kojelaudan yläosan mukitelineisiin mahtuvat jatkossa myös älypuhelimet. Ohjauspyörässä on nyt paljon uusia toimintoja, ja se on varustettu lämmityksellä.

    Pakettiauton sivunäkyvyyttä parantaakseen uuteen Jumpyyn on asennettu kaksi uutta kameraa: toinen takaovien yläpuolelle ja toinen apukuljettajan puoleisen sivupeilin alle. Molemmat kamerat on kytketty uuteen digitaaliseen taustapeiliin. Tämän lisäksi tietoviihdenäyttöön saadaan yläperuutuskameran kuva. Uutuutena Jumpyyn on saatavilla moottoritieavustin, joka yhdistää mukautuvan vakionopeudensäätimen stop and go -toimintoon ja kaistakeskittimeen. Ohjaustehostin on jatkossa sähköhydraulisen sijaan sähköinen.

    Uusi Ë-Jumpy on varustettu 100 kW sähkömoottorilla ja siinä on Suomessa 75 kWh akusto. Toimintamatkaa on 350 km, mikä on 20 km enemmän kuin edeltäjässä. Ë-Jumpy on vakiona 11 kW:n 3-vaihelaturi, ja 75 kWh:n akku voidaan ladata täyteen 7,5 tunnissa. 100 kW:n tehoisella pikalaturilla akku latautuu 80 prosenttiin 45 minuutissa.

    Jumperissa uusia toimintoja sekä päivitetyt voimalinjat

    Jumperin keula on muotoiltu uusiksi. Puskuri, maski (nyt korinvärinen) ja sivupeilit ovat suunniteltu aerodynamiikkaa ajatellen. Keulan mustaa alaosaa on rakenteellisesti vahvistettu törmäyssuojan parantamiseksi. Uudet LED-ajovalot ovat 30 % energiatehokkaammat kuin aiemmat halogeenit. Myös takavalot ovat saaneet uuden ilmeen.

    Matkustamossa parannuksia on tehty Jumperiin kojelautaan. Tarjolla ovat uusi digitaalinen mittaristo ja iso keskinäyttö. Ohjauspyörä, vaihteenvalitsimet ja ovipaneelit ovat myös uusittu. Jumperin huippuversioihin on saatavilla 10” kosketusnäyttö. Ohjaustehostin muuttuu sähköiseksi, samoin seisontajarru. Lisäksi tarjolle tulee nippu uusia avustimia sekä uusia varusteita.

    Uusi 2,2-litrainen dieselmoottori on saatavilla kolmena eri tehoversiona: 120, 140 ja 180 hv. Moottori ovat yhdistetty uuteen 6-vaihteiseen manuaalivaihteistoon. Ensi kertaa Jumperiin on saatavilla myös 8-vaihteinen automaattivaihteisto, joka on saatavilla BlueHDi 140- ja 180-versioihin.

    Uudessa ë-Jumperissa on 200 kW tehoa ja 400 Nm vääntöä tuottava sähkömoottori. Uuden akuston koko on 110 kWh, mikä kasvattaa WLTP-toimintamatkan aina 420 kilometriin saakka. Uuden ë-Jumperin suorituskykyä ja toimintamatkaa voidaan optimoida kolmen ajotilan avulla. NORMAL sopii monipuoliseen ajoon (teho rajoitettu 160 kW), ECO parantaa energiatehokkuutta ja lisää toimintamatkaa (teho rajoitettu 120 kW) ja POWER antaa kerralla kaiken suorituskyvyn (kokonaisteho 200 kW). Lisäksi energian talteenottoa voidaan säätää 4-portaisesti ohjauspyörän takana sijaitsevilla painikkeilla. ë-Jumper on varustettu vakiona 11 kW:n sisäisellä laturilla, jonka avulla akku voidaan ladata täyteen 11 tunnissa ja 45 minuutissa. Käyttäen 150 kW:n tehoista pikalatausta uusi ë-Jumper voidaan ladata 80 prosenttiin 55 minuutissa. Uusi Jumper saa polttokennovoimalinjan vuoden 2024 loppupuoliskolla.