
Katumaastureiden kysyntä kasvaa – Hyundailta nippu uutuuksia maasturimarkkinoille




Katumaastureiden rekisteröinnit kohosivat tammikuussa 2021 uuteen ennätykseen. Euroopan uusien henkilöautojen rekisteröinneistä 44 prosenttia oli katumaastureita.
”Katumaastureiden kysyntä ei näytä hidastuvan Euroopassa. Päinvastoin kehityskulku vaikuttaa samankaltaiselta kuin Pohjois-Amerikassa ja Kiinassa, jossa SUV:t ovat nousseet suosituimmiksi automalleiksi huolimatta niiden korkeammista hinnoista ja päästöistä,” Jato Dynamicsin analyytikko Felipe Munoz kertoo.
Toinen merkittävä trendi on automaattivaihteistoilla varustettujen mallien kysynnän vahva kasvu. Nyt noin 80 prosenttia uusista katumaastureista myydään automaattivaihteistolla varustettuna.
Hyundai vastaa tarjontaan kattavalla ja monipuolisella SUV-mallistollaan. Tarjontaa on kaikkiin kokoluokkiin niin etu- kuin nelivetoisena, diesel- ja bensiinimoottorilla varustettuna, hybridinä, ladattavana hybridinä ja täyssähköisenä versiona.
Tucson uudella ilmeellä
Hyundain SUV-malliston kulmakivenä on loppuvuodesta esitelty Tucson. Mallisto käsittää bensiini- ja dieselmoottorit 48v kevythybridinä, hybridin sekä kesäkuussa maahan saapuvan ladattavan hybridin. Kaikki versiot on saatavilla sekä etu- että nelivetoisina paitsi PHEV, mikä on tarjolla ainoastaan nelivetoisena.
Toisen sukupolven 1.6 T-GDI -bensiinimoottoriin on tullut venttiilien aukioloaikaa säätävä järjestelmä. Hybridien yhteydessä on nyt 6-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti. Muissa versioissa on edelleen 7-nopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti tai 6-nopeuksinen manuaalivaihteisto.
Auto on rakennettu kolmannen sukupolven N-alustalle. Perusrakenteita on vahvistettu ja samalla painoa on saatu pudotettua noin neljä kiloa, vaikka uudessa on painoa lisäävä kevythybridjärjestelmä ja kokoa on tullut lisää. Pituus on kasvanut 20 mm ja leveys 15 mm. Akseliväliä on venytetty 10 mm verran. Tavaratila on 78 litraa aiempaa suurempi. Nelivedon asetuksista löytyy viisi eri asetusta. Ylimmällä varustetasolla tulee sähköisesti säätyvä iskunvaimennus.
Muotoilijat ovat saaneet käyttää kynää sangen vapaasti, sillä ”Sensuous Sportiness” -muotoilu on aiempaan verrattuna räväkkä. Terävät kulmat, yksityiskohdat ja kylkimuotoilu herättävät varmasti kaksijakoisia tuntemuksia. Auto ei jätä ketään kylmäksi. Ulkovärejä on tullut kolme lisää, eli yhteensä yhdeksän, jotka voidaan yhdistä kahteen kattoväriin.
Auton sisusta on pistetty uusiksi ja tarjolla on kolme sisustusteemaa aiempaa laadukkaimmilla materiaaleilla. Tarjolla on mm. digitaalinen mittaristo ja kosketusnäyttö. Yhdistettävyyteen on panostettu Hyundai BlueLinkin sekä Apple CarPlayn ja Android Auton muodossa. Uudistettu ohjaamo antaa laadukkaan ja miellyttävän vaikutelman, ollen samalla toimiva ja ergonomisesti kokonaisuus.
Turvallisuusvarusteissa uutta ovat mm. hätäjarrutusjärjestelmä risteysalueen valvonnalla, katvealuetta valvova kamera, moottoritieavustin ja keskiturvatyynyt eteen.
Täysin uuden Hyundai Tucsonin hinnat alkavat Suomessa 27 990 eurosta, mikä on aiempaa verrattuna noin 1000 euroa vähemmän paremmin varustein.
Plug-in hybrid ja N-line kesällä
Tucson mallisto täydentyy alkukesästä, kun saataville tulee plug-in-hybrid ja urheilullinen N-line.
Kolmannen sukupolven 1,6-litraiseen T-GDI Smartstream -moottoriin on yhdistetty 66,9 kW -tehoinen ja 304 Nm vääntöä kehittävään sähkömoottori sekä 13,8 kWh:n litiumpolymeeriakkuun. Yhdistettynä bensiini- ja sähkömoottori tuottavat 265 hv tehoa ja 350 Nm vääntöä. Moottoripaketti on kytketty kuusivaihteiseen sähköisesti ohjattuun automaattivaihteistoon sekä nelivetoon. Laturina on 7,2 kW tehoinen 1-vaihelaturi. Akku latautuu täyteen parhaimmillaan kahdessa tunnissa. Toimintamatkaa sähköllä on noin 50 kilometriä, päästöjen ollessa 39g/km.
Sporttisen N-line mallin muotoilu ja yksityiskohdat korostavat urheilullisuutta ja linjakasta tyyliä 19” erikoisvanteineen. Nahkaisissa istuimissa ja kojelaudassa on punainen tikkaus ja katon sisäverhous on musta. Poljinpinnat, vasemman jalan tuki ja kynnyslistat ovat metallia. N-linessa on sähköisesti säätyvä jousitus, johon on muokattu erikseen omat asetukset. N Line -version yhteydessä autoon voi valita 48 voltin bensiinikevythybridivoimalinjan, hybridin tai ladattavan hybridin.
Tucson N Line -malliston hinnat alkavat 38 990 eurosta ja Plug-in-hybridin hinnat alkavat 45 390 eurosta.
Osaston luetuimmat
- LH-Osa Turun Konekeskukselle
- Joskinille kolme maahantuojaa – tavoitteena pääsy lähemmäksi ammattilaista
- Husqvarnalta tulossa markkinoille kevyt takakahvallinen moottorisaha 540 XP mark III
- Echon moottorisahauutuudet saatu Koneviestin kokeiluun
- Stora Enso auttaa uusia yrittäjiä alkuun – yrittäjäksi alkava saa sopimuksen, tukitoiminnot ja vuokrakoneet neljäksi vuodeksi
- Hankkija rakennutti huollolle ja tuontikoneiden kokoonpanolle uudet tilat Turkuun
- Metsätehon tilastointi kertoo teollisuuspuun korjuukustannusten noususta vuonna 2021