Koneviesti kulkee vastavirtaan Kansallisessa Mediatutkimuksessa – Konedata-hankinta ei vielä ehtinyt vaikuttaa kasvuun
Koneviestin kokonaistavoittavuus nousi 9,7 prosenttia edellisvuodesta ja on nyt 186 000. Painetun lehden tavoittavuus kasvoi 137 000 lukijaan.Kansallinen Mediatutkimus eli KMT 2025 julkistettiin. Koneviestin kokonaistavoittavuus on kasvanut 9,7 % vuodesta 2024. Kokonaistavoittavuus on nyt 186 000, ja merkillepantavaa on, että myös pelkän painetun lehden tavoittavuus kasvoi 137 000 kappaleeseen (123 000 vuonna 2024), ollen samalla suurempi myös kuin vuonna 2023 (130 000). Kehitys on ilahduttava, sillä aikakauslehtien tavoittavuus on kokonaisuutena ollut lähes trendinomaisesti laskeva.
Koneviestin toimituksesta todetaan, että on ilahduttavaa havaita teknisen erityisaihepiirin pitävän pintansa ja kasvavan sekä painettuna lehtenä että verkossa. Koneviesti jatkaa panostamista monipuolisiin verkkosisältöihin, videoihin, haastatteluihin sekä sähköisiin arkistoihin. Koneista kiinnostuneille hyvin tutun Konedatan liittäminen osaksi Koneviestin palvelukokonaisuutta ei käytännössä ehtinyt vielä vaikuttaa lukuihin tarkastelujaksolla. Myös vuonna 2024 lanseerattu Konepodi-podcast on vakiinnuttanut asemansa koneihmisten ja teknistä sisältöä arvostavien keskuudessa. Uusi kausi on työn alla ja julkaistaan syksyn 2025 aikana.
Kokonaistavoittavuusluku on painetun lehden keskimääräisen numeron lukijamäärä, johon lisätään keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita lukeneiden nettomäärä. Jokainen vastaaja on mukana vain kerran. Periaate on sama kaikille lehdille riippumatta lehden ilmestymistiheydestä.
Kokonaistavoittavuus = AIR + digilukijoiden määrä nettona.
AIR (Average Issue Readership) = lukijaestimaatti numeroa kohden.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


