
Avant Murinoilla järjestettiin ensimmäiset Avantilla ajon SM-kilpailut – ylöjärveläiset ottivat kaksoisvoiton
Ylöjärven Avant Centerillä, lauantaina 27.5. Avant Murinoiden yhteydessä, järjestettiin ensimmäiset Avantilla ajon SM-kilpailut. Kamppailu Suomen parhaan Avant-kuljettajan tittelistä kisattiin Avantin kuormaajamallilla 645i, ja siihen osallistui 34 kuljettajaa.
Avantilla ajon SM-kilpailussa kuljettajien tuli hallita työvälineen vaihto, keilojen välistä pujottelu etu- ja takaperin sekä kuorma-auton renkaan nosto ja lasku pyöröpaalipihdeillä. Kuva: Tuomas SilventoinenKuljettajat ajoivat kelloa vastaan, ja kilpailusuorituksen eri vaiheita tarkkaili kaksi tuomaria. Tuomarit ohjeistivat kuljettajia tarvittaessa, mutta virheen sattuessa he määräsivät kilpailijoille kymmenen sekunnin aikasakon.
”Sakon on oltava riittävän iso. On pyritty siihen, että puhdas suoritus palkitaan. Ei sellaista, että vedetään mutkat suoriksi, tehdään virheitä ja silti voitetaan”, kertovat kilpailun tuomarit Lauri Sahlstedt ja Steffe Selroos.
Kilpailun tuomareina toimivat Lauri Sahlstedt Karkkilasta ja Steffe Selroos Kirkkonummelta. Kuva: Tuomas SilventoinenKilpailu käytiin Avant 645i -kuormaajalla
Valmistajan mukaan kuormaaja on varustettu Kubotan 1,5-litraisella turboahdetulla V1505-CR-TE5-dieselmoottorilla, jonka teho on 33 kW/44 hv. Yksinopeuksisen kuormaajan huippunopeus on 13 km/h, ja työhydrauliikan suurin öljyntuotto on 75 l/min.
”Merkintä i numeroiden 645 perässä tarkoittaa sitä, että koneessa on sähköinen moottorin ohjainyksikkö. Se tuo paremmat vääntöominaisuudet alhaisimmillekin kierroksille ja pienemmän polttoainekulutuksen tuotettua kilowattia kohti”, sanoo Avantin kotimaan myyntipäällikkö Jaakko Jytilä.
Suorituksen alkaessa kuormaaja oli varustettu yleiskauhalla. Ratamestarina toiminut Jaakko Jytilä varmisti ennen lähtöä, että osallistujat hallitsivat koneen toiminnot. Kuva: Tuomas Silventoinen”Runko-ohjattu kone on ketterä ja se ei oikaise, eli käytännössä takapyörät menevät samoja jälkiä etupyörien kanssa. Jäykkä runkonivel pitää koneen vakaana”, sanoo Jytilä.
Tuomarit pitivät näkemästään
Selroosin ja Sahlstedtin mukaan kilpailu sujui yllättävän hyvin. He ajattelivat, että keiloja olisi kaatunut enemmän.
”Muutaman kerran kilpailijoilta unohtui tarkistaa kauhan lukitus. Useimmiten kauha oli se ongelma, ei paalipihdit”, kertoo Sahlstedt.
Kilpailusuorituksen alkaessa kuormaaja oli varustettu yleiskauhalla. Ennen etuperin pujottelua ja kuorma-auton renkaan käsittelytehtävää työvälineeksi vaihdettiin pyöröpaalipihdit. Kuva: Tuomas SilventoinenTuomarit antoivat kymmenen sekunnin aikasakon, jos suorituksen aikana keila siirtyi tai sen yli ajettiin. Loppuaikaan lisättiin kymmenen sekuntia myös, jos työväline jäi vaihdon yhteydessä sille varatun alueen ulkopuolelle, tai jos työvälineen lukitus unohdettiin tarkistaa.
”Jos Kuorma-auton rengasta ei saanut pudotettua tappiin, aikasakko oli 10 sekuntia”, toteaa tuomari Lauri Sahlstedt. Kuva: Tuomas Silventoinen”Kun on kisatilanne ja vähän liikaa kierroksia koneessa, niin liikkeet ovat hieman hallitsemattomia ja hosutaan. Mutta oli kiva seurata, että oikeasti yritettiin tsempata, kun on kovat palkinnot”, sanoo Steffe Selroos.
Paluu renkaan käsittelypaikalta tapahtui peruuttamalla, työlaitteen vaihdon jälkeen maaliviiva ylitettiin kauhan kanssa. Kuva: Tuomas SilventoinenKaksoisvoitto meni ylöjärveläisille
Ensimmäisen Avantilla ajon SM-kilpailun voitti Simo Linnainmaa Ylöjärveltä ajalla 02:09,89. Toiseksi tuli Kalle Kiuru Ylöjärveltä ajalla 02:14,80. Kolmannelle sijalle ylsi Arttu Rojo Siilinjärveltä kellon pysähtyessä aikaan 02:15,45.
Avantilla ajon SM-kilpailun kolme parasta juhlivat kilpailupäivän jälkeen palkintokorokkeella. Kuva: Tuomas SilventoinenLinnainmaa, Kiuru ja Rojo palkittiin Ajo Motorsportin ja Avantin logoilla varustetuilla rannekelloilla. Tuotepalkintojen lisäksi he pääsevät matkakumppaniensa kanssa seuraamaan 1.−3.9.2023 järjestettävää MotoGP:n Grand Prix -kilpailua Circuit de Barcelona-Catalunya -moottoriradalle Espanjaan Avantin VIP-vieraina.
Kova työ palkittiin
Arttu Rojo kertoo ajaneensa vastaavanlaisella koneella kotonaan, ja Kalle Kiuru ajaa Avantilla työkseen.
”Olen itse tottunut hyttikoneisiin, mutta avokoneesta näkee paremmin. Hydrauliikan kytkeminen onnistui tosi hyvin, mutta työlaitekiinnityksen kanssa räpelsin itse, koska kytkin oli eri kohdassa kuin omassa koneessa”, kertoo Kiuru.
Voiton napannut Simo Linnainmaa kertoo pitäneensä pään kylmänä. Kokemus ja harjoittelu näkyi rauhallisen voittosuorituksen taustalla.
”Meillä on vanhempien maatilalla 528 Avant. Sillä on tullut ajettua ihan pienestä pitäen. Olisinko viisivuotiaana aloittanut Avantilla ajamisen isän sylistä, kun en itse ylettänyt polkimille. Kahtena edellispäivänä tein radan kotipihaan navetan eteen − siinä rupesin hieromaan sitten”, kertoo Linnainmaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



