Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Renault Trafic saa sähköisen voimalinjan – akku tarjoaa jopa 450 kilometrin WLTP-toimintamatkan

    Neljännen sukupolven Trafic on tarjolla sähköisen voimalinjan lisäksi ainakin neljällä eri koriversiolla.
    Ulkonäöltään Trafic noudattaa Renaultin nykyistä muotokieltä. Keula on erittäin moderni, kun siinä on koko auton levyinen taustavalaistu nauha, jonka keskellä on Renaultin logo.
    Ulkonäöltään Trafic noudattaa Renaultin nykyistä muotokieltä. Keula on erittäin moderni, kun siinä on koko auton levyinen taustavalaistu nauha, jonka keskellä on Renaultin logo.  Kuva: Valmistaja

    Uuden sukupolven täyssähköinen Trafic E-Tech electric on ensimmäinen Renaultin tavara-auto, joka hyödyntää Ampere-yhtiön kehittämää SDV-arkkitehtuuria ja tarjoaa 800 voltin pikalatausteknologian.

    Trafic E-Tech electric tarjoaa kaksi akkuvaihtoehtoa täyttämään erilaiset tarpeet. Pitkän toimintamatkan akku, joka hyödyntää NMC-teknologiaa, tarjoaa enimmillään 450 km WLTP-toimintamatkan. Kaupunkikäyttöön suunnattu LFP-akku täydentää mallistoa myöhemmin ja tarjoaa lähes 350 km toimintamatkan. Kaikki kennot valmistetaan Euroopassa ja akut kootaan Ranskassa Sandouvillen tehtaalla.

    Renault tuo ensimmäistä kertaa 800 voltin pikalatausteknologian hyötyajoneuvoon. DC-pikalataus mahdollistaa akun lataamisen 15 prosentista 80 prosenttiin noin 20 minuutissa, mikä lisää toimintamatkaa 260 kilometriä. Uusi sähkömoottori tuottaa 150 kilowatin tehon ja 345 newtonmetrin väännön. Vetokyky on 2000 kiloa ja kantavuus 1250 kiloa (vahvistetaan tyyppihyväksynnässä).

    Trafic E-Tech electric tarjoaa myös V2X-toiminnot. V2L-ominaisuus mahdollistaa virran syötön ulkoisiin laitteisiin, kuten työkaluihin tai kannettaviin tietokoneisiin, kun taas V2G-ominaisuus mahdollistaa energian syötön takaisin sähköverkkoon kaksisuuntaisen laturin avulla.

    Modernia muotoilua

    Trafic E-Tech electricin korin ylitys edessä on hyvin lyhyt ja venytetyn akselivälin myötä pyörät ovat aivan kulmissa, millä maksimoidaan sisätilat. Pitkästä akselivälistä huolimatta kääntöympyrä on samaa luokkaa Renault Clion kanssa. L1-versio tarjoaa 5,1 kuutiometrin kuormatilan ja 4,87 metrin pituuden, kun taas L2-versio tarjoaa 5,8 kuutiometriä ja 5,27 metrin pituuden. Trafic on vain 1,9 metriä korkea, minkä ansiosta se mahtuu hyvin autotalleihin ja -halleihin. Suurikokoiset ovet mahdollistavat eurolavojen lastauksen sivulta tai takaa. Kookkaat ovet ovat epäsymmetriset ja niiden päällä on takaspoileri optimoimassa auton aerodynamiikkaa.

    Sisätilat on suunniteltu kuljettajakeskeisesti. Kojelaudassa on 10 tuuman digitaalinen mittaristo sekä kuljettajaa kohti suunnattu 12 tuuman keskinäyttö. Verhoilu on viimeistelty tikkauksilla. Säilytystilaa on runsaasti: kannellinen hansikaslokero, useita avoimia lokeroita, mukitelineitä ja dokumenttiteline. Myös kojelaudan putkimuotoisen rungon ja tuulilasin välissä on suuri säilytystila.

    Kojelaudassa on 10 tuuman digitaalinen mittaristo sekä kuljettajaa kohti suunnattu 12 tuuman keskinäyttö. Verhoilussa on yhdistetty farkunsinistä sekä harmaata kangasta ja se on viimeistelty tyylikkäillä tikkauksilla.
    Kojelaudassa on 10 tuuman digitaalinen mittaristo sekä kuljettajaa kohti suunnattu 12 tuuman keskinäyttö. Verhoilussa on yhdistetty farkunsinistä sekä harmaata kangasta ja se on viimeistelty tyylikkäillä tikkauksilla.  Kuva: Valmistaja

    Uusi Trafic E-Tech electric sisältää yli 23 prosenttia kierrätettyjä materiaaleja, mukaan lukien akku. Muovien osalta kierrätettyä materiaalia on yli 15 prosenttia (>40 kg), mikä ylittää markkinoiden keskiarvon 9 prosenttia. Verhoilu sisältää 50 prosenttia kierrätettyä kangasta.

    Ensimmäistä kertaa SDV-teknologialla

    Trafic E-Tech electric on Renaultin ensimmäinen Software Defined Vehicle (SDV). Aiemmin kymmenet erilliset ohjausyksiköt on korvattu yhdellä erittäin tehokkaalla keskusyksiköllä, joka hallitsee kaikkia auton toimintoja. Tämä arkkitehtuuri mahdollistaa jatkuvat etäpäivitykset pilvipalvelun kautta, aivan kuten älypuhelimessa ja tuo mukanaan uusia ominaisuuksia koko auton elinkaaren ajan.

    SDV-teknologia tekee ajoneuvosta aidosti digitaalisen alustan, joka kehittyy käyttäjän tarpeiden mukaan. Ampere-yhtiön kehittämä CAR OS -käyttöjärjestelmä perustuu Android Automotive OS -alustaan, mikä takaa intuitiivisen käytön ja laajan sovellusvalikoiman. Yritykset voivat integroida omia järjestelmiään suoraan auton multimediaan, mikä helpottaa esimerkiksi kuljetusten hallintaa ja reaaliaikaista tiedonsiirtoa. Lisäksi SDV tuo ennakoivan huollon uudelle tasolle: komponenttien kulumista voidaan seurata reaaliajassa ja korjaukset voidaan suunnitella etukäteen, mikä parantaa kaluston käytettävyyttä ja optimoi kustannuksia.

    Uuden sukupolven openR evo -multimediajärjestelmässä on 12 tuuman näyttö – suurin Renaultin tavara-autojen mallistossa. Navigointi huomioi ajoneuvon koon sekä kuorman ja Google-palvelut ovat käytettävissä. Sovelluksia on koko ajan kasvava määrä, mukaan lukien EasyPark, Vivaldi-selain sekä suoratoistopalvelut, jotka tekevät tauoista miellyttävämpiä.

    Sähköisen arjen helpottamiseksi Trafic tarjoaa My Renault -sovelluksen, jonka avulla voi hallita latausaikatauluja, esilämmitystä ja toimintamatkaa. Sovellus mahdollistaa myös ajoneuvon paikantamisen, ovien lukituksen tarkistamisen etänä sekä huollon seurannan.

    Trafic E-Tech electric sisältää Safety Coach -järjestelmän, joka hyödyntää ajoneuvon sensoreita ja tekoälyä arvioidakseen kuljettajan riskejä, kuten nopeutta, turvavälejä, kaistanvaihtoja ja tarkkaavaisuutta. Jokaisen matkan jälkeen kuljettaja saa Safety Score -arvosanan ja henkilökohtaisia vinkkejä ajotavan parantamiseksi. Safety Monitor näyttää reaaliaikaisen ajotavan arvioinnin suoraan mittaristossa.

    Trafic valmistetaan Ranskassa Renault Groupin Sandouvillen tehtaalla ja sen tuotanto alkaa vuoden 2026 lopulla. Aluksi uusi Trafic tulee tarjolle umpipakettiautona suuremmalla akulla varustettuna. Myöhemmin mallisto laajenee kattamaan muun muassa alustaohjaamo-, kippilava- sekä pullakorimallit.