Puuperäiset biopolttonesteet kilpailukykyisiä

Tutkimuksessa vertailtiin sähköautojen ja erilaisten kestävien polttoaineiden päästövähennyskustannuksia tieliikenteessä. Polttoaineina vertailtiin synteettisiä biopolttoaineita ja hiilidioksidista sähköenergian avulla valmistettuja niin sanottuja sähköpolttoaineita.
Kestävillä polttoaineilla voidaan tukea tieliikenteen päästövähennyksiä käyttämällä niitä varsinkin pitkän kantaman ajoneuvoissa, todetaan kestävään energiaan erikoistuneen Joule-tiedejulkaisun julkaisemassa tutkimuksessa.
Tutkituista polttoainevaihtoehdoista puumaisista biomassoista ja niiden tähteistä tuotetut synteettiset biopolttoaineet osoittautuivat sähköpolttoaineita kilpailukykyisemmiksi.
"Hiilidioksidin muuntaminen päästöstä polttoaineeksi on ensiajattelemalta loistava idea", toteaa tutkimuksen vastaava kirjoittaja, VTT:n erikoistutkija Ilkka Hannula. "Sähköpolttoaineet ovat kuitenkin kalliita valmistaa prosessitasolla ja hankalia skaalata järjestelmätasolla. Vaikka tuuli- ja aurinkoenergian kustannukset ovat jo paikoin saavuttaneet fossiilisen energian hinnan sähköntuotannossa, ne ovat silti vielä hyvin kalliita vaihtoehtoja fossiilisille liikennepolttoaineille."
"Tutkimus osoittaa, että kaikkia liikenteen päästövähennysvaihtoehtoja on tavoiteltava nykyistä paljon tarmokkaammin", sanoo tutkimuksen toinen kirjoittaja, Cambridge Judge Business Schoolin teknologiapolitiikan dosentti, tohtori David M. Reiner.
Vaikka päättäjät ovat syystäkin innoissaan sähköajoneuvojen potentiaalista vähentää tieliikenteen hiilidioksidipäästöjä, pitkän kantaman ajoneuvoissa kestävät polttoaineet säilynevät sähköautoja kilpailukykyisempänä päästövähennyskeinona.
Tutkimuksen mukaan sähköautot ovat jo nyt kilpailukykyisiä lyhyillä matkoilla, mutta pidemmän kantaman sähköautot pysyvät luultavasti kalliimpina verrattuna kestäviin polttoaineisiin, vaikka akkujen hinnat edelleen halpenisivat.
Onkin tärkeää jatkaa kestävien polttoaineiden tutkimista ja kehittämistä, jotta tulevaisuudessa voidaan ottaa käyttöön kustannustehokkaimmat teknologiat ja niiden yhdistelmät liikenteen päästöjen leikkaamisessa.
"Tavoitteiden tulisi olla teknologianeutraaleja ja riippumattomia siitä, saavutetaanko läpimurtoja metsätähteellä, hiilidioksidin hyötykäytöllä tai sähköautoilla, kunhan asetetut kestävyyskriteerit täyttyvät. Tässä vaiheessa on tärkeää toimia laaja-alaisesti sekä keskittyä tekemällä oppimiseen ja mittakaavaetujen tavoitteluun", hän jatkaa.
Tutkimusjulkaisu verkossa: https://www.cell.com/joule/fulltext/S2542-4351(19)30416-7 (VTT.fi)
Osaston luetuimmat
- LH-Osa Turun Konekeskukselle
- Fiat, Alfa-Romeo ja Jeep saavat Suomessa uuden isännän
- Joskinille kolme maahantuojaa – tavoitteena pääsy lähemmäksi ammattilaista
- Echon moottorisahauutuudet saatu Koneviestin kokeiluun
- Uusi fosforiasetus voimaan – lannoituksen säätelyn kattavuus paranee
- Energiapuukaupassa hinnat nousussa 2022 – halvempaa latvusmassaa ostettiin enemmän kuin karsittua rankaa
- Jonsered-tuotteet jäävät pois markkinoilta tänä ja ensi vuonna