Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Wille hybridiaikaan

Pohjoismaiden suurin ympäristönhoitokoneiden valmistaja Vilakone Oy tuo markkinoille hybriditekniikkaa sisältävän koneen. Vilakone tekee yhteistyötä William Advanced Engineeringin kanssa uuden päästöttömän ympäristönhoitokoneen kehityksessä.
Williamsin Paul McNamara (vas.), Valtteri Bottas ja Wihuri konsernin toimitusjohtaja Juha Hellgren (oik.) julkistivat Vilakone Oy:n ja Williamsin yhteistyösopimuksen Wille-ympäristönhoitokoneiden tuotekehityksestä. Hybridi-malli rakennetaan Willen 665-mallista.
Williamsin Paul McNamara (vas.), Valtteri Bottas ja Wihuri konsernin toimitusjohtaja Juha Hellgren (oik.) julkistivat Vilakone Oy:n ja Williamsin yhteistyösopimuksen Wille-ympäristönhoitokoneiden tuotekehityksestä. Hybridi-malli rakennetaan Willen 665-mallista. 
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vilakone Oy julkaisi torstaina merkittävän avauksen Wihurin konepäivillä Vantaalla. Yhtiö tuo markkinoille 665-malliin pohjautuvan ladattavan hybridin. Projektin yhteistyötahona toimii Williams Advancd Engineering. Englantilainen yritys on erikoistunut hybridi- ja sähköajoneuvoihin. Yritys on esimerkiksi suunnitellut ja toimittanut akkujärjestelmät 42 sähkökäyttöiseen FIA:n Formula E -mestaruussarjassa kilpailevaan autoon. Viimeisimpiä projekteja ovat olleet muun muassa Jaguar C-X75 hybridimallin sekä sähkötoimisen Aston Martinin suunnittelu- ja kehitystyö.

Yhteistyön perusteet ovat syntyneet Wihurin yli kymmenenvuotisesta yhteistyöstä Williamsin kisakuljettaja Valtteri Bottaksen kanssa. Wihuri on toiminut Valtterin työnantajan, Williams Martini Racingin, virallisena yhteistyökumppanina vuodesta 2013 lähtien. Yhteistyö Wille-koneiden tuotekehityksessä vahvistaa Wihurin ja Williamsin yhteistyötä entisestään.

”Williams on tehnyt läheistä yhteistyötä Wihurin kanssa jo vuosia. Nyt laajennamme myös tekniseen yhteistyöhön. Päästötön tuote tulee olemaan Vilakoneelle varmasti suuri etu. Tulemme käyttämään kaiken osaamisemme auttaaksemme heitä luomaan vahvan ympäristönhoitokoneen, joka tulee olemaan ykkönen energiatehokkuudessa,” Williams Advanced Engineeringin tekninen johtaja Paul McNamara sanoo.

Williamsin rooli tulee olemaan akkujärjestelmän kehittäminen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Hybridiprojekteissa kaikkein suurin ratkaistava asia on löytää kooltaan kompakti ja riittävän tehokas akku. Koneen mittoja ja muotoja ei juurikaan voi kasvattaa tai muuttaa. Siinä on iso haaste, jonka otamme vastaan,” McNamara taustoittaa.

Wihuri-konsernin toimitusjohtaja Juha Hellgren kertoo, että projektin takana on Wihurin merkittävien asiakkaiden ja potentiaalisten markkina-alueiden 0-päästöiset strategiat. Vähäpäästöisillä ja alhaisen melutason työkoneilla on tulevaisuudessa yhä suurempi asema niin Suomessa kuin vientimarkkinoillakin. Hybridi-Willen prototyypin lanseeraus tapahtuu arvioiden mukaan kuluvan vuoden syyskuussa.

Timo Rintakoski