Scania hyväksyy HVO:n käyttämisen
Scania hyväksyy kaikissa Euro 5- ja valikoiduissa Euro 6 -kuorma- ja linja-autoissa HVO:n (Hydrogenerated Vegetable Oil) eli vetykäsittelyllä tuotetun uusiutuvan dieselin käytön.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
HVO on kemiallisesti lähes identtinen fossiilisen dieselöljyn kanssa. Scanian mukaan dieselmoottoreissa HVO vähentää CO2-päästöjä 85 prosentilla, vastineena hieman korkeammille polttoainekustannuksille. Huoltoväleihin kasviöljyn käyttö ei vaikuita.
”HVO on teknisesti erittäin houkutteleva polttoaine. Sen käytön haasteena on lähinnä saatavuus jakeluportaassa”, Scanian Pohjoismaiden aluepäällikkö Jonas Nordh sanoo.
Euro 6 -kaluston osalta sopivuuden varmistamiseksi suoritetaan ensin kenttätesti yhdessä suurten ruotsalaisten asiakkaiden, kuten Renovan, Kaj Inrikesin ja GKT:n kanssa.
Suomessa uusiutuva diesel HVO tunnetaan paremmin esimerkiksi Nesteen tuotemerkillä NEXBTL.
Osaston luetuimmat
- Echon moottorisahauutuudet saatu Koneviestin kokeiluun
- Stora Enso auttaa uusia yrittäjiä alkuun – yrittäjäksi alkava saa sopimuksen, tukitoiminnot ja vuokrakoneet neljäksi vuodeksi
- Energiapuukaupassa hinnat nousussa 2022 – halvempaa latvusmassaa ostettiin enemmän kuin karsittua rankaa
- Vetymoottorit yleistyvät – Hyundai Doosan Infracoren moottori sarjatuotantoon
- TMK-energiapuukourat uudistuvat
- Husqvarnalta tulossa markkinoille kevyt takakahvallinen moottorisaha 540 XP mark III
- Uusi fosforiasetus voimaan – lannoituksen säätelyn kattavuus paranee