Pakettiautot piristävät alamaissa olevaa uusien autojen kauppaa
Uusien autojen kauppa kyntää edelleen syvällä ja kuukausi kuukaudelta myyntimäärät putoava. Piristävä poikkeus on pakettiautot, joiden myynti on lähtenyt selkeään kasvuun.
Suomen automarkkinan valopilkku on pakettiautot, joiden rekisteröinnit ovat lähteneet selkeään kasvuun. Tämä kertoneen siitä, että talouden pohjakosketus on jo tapahtunut ja suunta on ylöspäin yritysten investointien lähtiessä kasvuun. Yksi onnistujista on Toyota, joka on uusinut mallistonsa kauttaaltaan viimeisen vuoden kuluessa. Kuva: @arnaupuigphotoToukokuussa 2025 rekisteröitiin 6 851 uutta henkilöautoa, mikä on 12 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden toukokuussa. Tammi-toukokuun aikana uusien henkilöautojen rekisteröintimäärät olivat 8 prosenttia matalammalla kuin edellisvuoden vastaavana ajankohtana.
Pakettiautoja rekisteröitiin 958 kappaletta toukokuussa 2025. Määrä on 7,8 prosenttia edellisen vuoden toukokuuta suurempi. Tammi-toukokuun aikana pakettiautojen ensirekisteröintimäärä kasvoi 8,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Alkuvuonna ensirekisteröidyistä pakettiautoista lähes viidennes oli ladattavia autoja. Täyssähköisten pakettiautojen osuus ensirekisteröinneistä oli tammi-toukokuussa 16,8 prosenttia ja ladattavien hybridien 2,7 prosenttia. Pakettiautojen kysynnän arvioidaan jatkuvan vilkkaana.
”Pakettiautot ovat hyötyajoneuvoja, joiden täytyy yritysten työvälineenä olla käyttökunnossa. Tästä syystä niitä on nyt syytä uusia, kun viime vuosina uusimistahti on ollut hitaampi. Pakettiautokaupan piristymistä on vauhdittanut myös mallistojen uudistuminen. Pakettiautomarkkinan piristyminen kertoo myös varovaista signaalia siitä, että Suomen talous on pohjakosketuksen saavuttanut ja taloudessa tapahtuu positiivistakin”, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala kertoo tiedotteessa.
Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin tammi-toukokuussa 1261 kappaletta, mikä on 23,8 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Suurin pudotus tulee alla 6 tonnisten kokoluokassa, ja siellä kuorma-autoiksi rekisteröitävien avolavojen rekisteröintien katoamisen lähes kokonaan. Esimerkiksi tammi-toukokuun välillä ei ole rekisteröity ainuttakaan RAMia tai Toyota Truck Mastersia. Tämä johtuu pääosin kiristyneistä muutosvaatimuksista.
Pakettiautomarkkinoilla ykköspaikka on edelleen tukevasti Fordin hallussa 31,7 prosentin markkinaosuudella ja 1 459 kappaleen kokonaisrekisteröintimäärällä. Toiseksi on kohonnut Toyota ennen Merceds-Benziä ja Volkswagenia.
Kuorma-autoissa ykköspaikkaa pitää hallussaa Scania 37,9 prosentin markkinaosuudella ja 478 kappaleen rekisteröinneillä. Seuraavaan tuleva Volvo, Mercedes-Benz ja Iveco.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


