Ennakoiva tienkorjaus säästäisi rahaa

Väyläviraston projekti Päällysteiden ennakoivan hoidon ja kunnostuksen ohjelmointi on edennyt puoliväliin. Projektissa on tutkittu muun muassa tien kuivana pitämisen vaikutusta.
Tien pinnan kuivumista talviaikaan edistää parhaiten reunavallien kaataminen. Näyttää siltä, että ajoissa tehdyt reunavallien kaadot ja sohjo-ojien avaaminen hidastavat päällysteen urautumista. Samoin kapeilla teillä tehtävät lumipenkkojen kaadot vähentävät niissä tapahtuvia reunapainumia.
Tien reunassa olevan kohouman tai kuopan on havaittu vaikuttavan tien kuntoon noin 200 metrin matkalla. Töyssy saa siihen ajavan raskaan ajoneuvon heilahtamaan, mikä jatkuu ajoneuvon huojuntana, jonka kesto riippuu muun muassa nopeudesta.
Tästä aiheutuu päällysteen poimuuntumista, mikä edistää muiden vaurioiden syntyä. Ruotsissa on myös huomattu, että tiessä oleva vika lisää raskaan liikenteen onnettomuuksia mainitulla 200 metrin matkalla.
Projektiin valittuja tieosuuksia tutkitaan Roadscanners Oy:n laitteilla. Niillä suoritetaan TSD-, maatutka- ja laserskannausmittauksia. Näillä menetelmillä selvitetään muun muassa sitä, kuinka paljon kosteutta tien rakenteissa on. Pohjois- ja Keski-Suomen teillä suoritettu tutkimus on osoittanut, että ajoissa tehtävä riittävän yhtenäinen päällysteen korjaus vähentää kustannuksia 16–34 %.
Osaston luetuimmat
- Sampo Rosenlew on valmistanut jo tuhat metsäkonetta – tuhannes kone lähtee työskentelemään Saksan jyrkkiin rinteisiin30.1.
- Tilapäistä helpotusta polttoaineen hintoihin11.7.2022
- Husqvarnalta tulossa markkinoille kevyt takakahvallinen moottorisaha 540 XP mark III6.10.2022
- Etelä-Suomessa riski kirjanpainajien toisesta sukupolvesta — lämmin sää lisää tuholaisten kannankasvua29.8.2022
- Karsitun energiapuurangan kysyntä on nostanut alkuvuoden 2022 aikana keskimääräistä kuutiohintaa, mikä näkyy Luken tilastoissa.11.5.2022
- Metsätehon tilastointi kertoo teollisuuspuun korjuukustannusten noususta vuonna 202123.8.2022
- Kaivoskonevalmistaja Normet ostaa Marakon Oy:n19.1.