Nykyistä pidemmät ajoneuvoyhdistelmät käyttöön
Suomi aikoo kasvattaa ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituuksia asetusuudistuksella. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan muutokset astuvat voimaan ensi syksynä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Tarkoituksena on sallia yleisesti kokoluokaltaan kahden pitkän merikontin kuljetukseen soveltuva yhdistelmä sekä nykyistä pidempi puoliperävaunuyhdistelmä. Nykyisillä HCT (High Capacity Transport) -poikkeusluvilla liikennöitävät kahden kontin yhdistelmät ovat yli 30 metriä pitkiä. Muutos sallisi nämä yhdistelmät kaikkien käyttöön 76 tonnin painoisina. Mittojen tarkemmat arvot täsmentyvät valmistelun aikana.
Pidemmät yhdistelmät sallittaisiin lähtökohtaisesti koko tieverkolle. Lisäksi ministeriö kertoo käynnistävänsä lakitason muutoshankkeen nykyistä painavampien yhdistelmien käyttöönottamiseksi. Nykyistä painavammat yhdistelmät sallittaisiin vain rajatulla tieverkolla.
Osaston luetuimmat
- Sampo Rosenlew on valmistanut jo tuhat metsäkonetta – tuhannes kone lähtee työskentelemään Saksan jyrkkiin rinteisiin30.1.
- Yellow Table listasi suurimmat maarakennuskonevalmistajat – kärki pysynyt lähes ennallaan3.2.
- Karsitun energiapuurangan kysyntä on nostanut alkuvuoden 2022 aikana keskimääräistä kuutiohintaa, mikä näkyy Luken tilastoissa.11.5.2022
- Volvo tuo markkinoille aiempaa tehokkaamman biokaasua käyttävän kuorma-automalliston10:54
- Stihl päivittää akkusahamallistoaan ja tuo uuden ketjutyypin mallistoon13.12.2022
- Husqvarnalta tulossa markkinoille kevyt takakahvallinen moottorisaha 540 XP mark III6.10.2022
- Metsätehon tilastointi kertoo teollisuuspuun korjuukustannusten noususta vuonna 202123.8.2022