Kertausta peräkärryn käyttöön

Talven jälkeen on ensimmäiseksi tarkastettava peräkärryn kunto ennen liikenteeseen lähtöä. Toimivatko kaikki valot? Entä ovatko renkaat ehjät ja niiden ilmanpaineet kohdillaan? Peräkärry on lastattava niin, että painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Painavimmat tavarat laitetaan akselin päälle ja kuorma jaetaan tasaisesti kärryn pohjan koko alalle. Lopuksi kuorma sidotaan kiinni kunnollisilla liinoilla. Lasti on kiinnitettävä huolella myös kuomullisessa kärryssä.
Oikean kuormaustavan lisäksi on pidettävä mielessä myös lastin määrä. Yhteispaino ei saa kasvaa liian suureksi. Erityisesti jarruttomien kevytperävaunujen kohdalla painorajat tulevat äkkiä vastaan. Lain mukaan jarruttoman perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750 kiloa, mutta vetoautokohtainen sallittu massa on tarkistettava rekisteriotteesta.
Kuormauksen yhteydessä on muistettava tarkistaa myös aisapaino. Peräkärryn takapainoisuuden voi testata helposti irrottamalla peräkärry vetokoukusta ja pitämällä aisasta käsin kiinni. Jos aisa nousee ylöspäin ja kärry lähtee kippaamaan taaksepäin, on takana liikaa painoa ja kuorma on lastattava uudelleen, Kärryn kuormauksessa on muistettava myös ylipitkän kuorman merkkaus esimerkiksi lautoja tai muuta pitkää tavaraa kuljetettaessa. Lasti ei saa ylittää kärryn etureunaa metriä pidemmältä matkalta. Käytännössä auton puskurin läheisyys kuitenkin usein sanelee ylityksen tätä lyhyemmäksi. Takana kuorma saa ylittää perävaunun vain kahdella metrillä. Jo metrin takalaidan ylityksen jälkeen on kuorma muistettava merkitä punaisella lipulla. Leveyssuunnassa kuorma ei saa tulla sivulaitojen yli.
Peräkärryn kanssa ajettaessa auton ja peräkärryn muodostaman yhdistelmän suurin sallittu nopeus myös moottoritiellä on 80 km/h. Siksi voikin harkita, pystyisikö matkan taittamaan mukavammin muita kuin moottoriteitä pitkin. Nopeuden kasvaessa yhdistelmän hallittavuus vaikeutuu huomattavasti.
Osaston luetuimmat
- LH-Osa Turun Konekeskukselle
- Echon moottorisahauutuudet saatu Koneviestin kokeiluun
- Rajattoman pyörimisen salliva harvesterirotaattori Ponsse HH360 syntyi yhteistyössä Black Bruinin kanssa
- Energiapuukaupassa hinnat nousussa 2022 – halvempaa latvusmassaa ostettiin enemmän kuin karsittua rankaa
- Stora Enso auttaa uusia yrittäjiä alkuun – yrittäjäksi alkava saa sopimuksen, tukitoiminnot ja vuokrakoneet neljäksi vuodeksi
- Valio maksaa lisähintaa vastuullisesti tuotetusta maidosta
- Vetymoottorit yleistyvät – Hyundai Doosan Infracoren moottori sarjatuotantoon