New Hollandin kaasutraktori Suomeen

New Holland esitteli metaanikäyttöisen traktorin ensimmäisen prototyypin vuonna 2013. Nyt on päästy siihen pisteeseen, että ensimmäinen biokaasua polttoaineenaan käyttävä New Holland T6.180 on saapunut Suomeen.
New Holland T6.180 on saapunut Suomeen. Traktorissa on dieseltankkien tilalla olevien kaasusäiliöiden lisäksi myös kuvan 270-litrainen lisäsäiliö, joka on sijoitettu traktorin eteen.
New Holland T6.180 on saapunut Suomeen. Traktorissa on dieseltankkien tilalla olevien kaasusäiliöiden lisäksi myös kuvan 270-litrainen lisäsäiliö, joka on sijoitettu traktorin eteen. Kuva: Leo Gomes
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

New Holland T6.180 on valmistajan mukaan maailman ensimmäinen biokaasua käyttävä sarjavalmisteinen traktori.

Biokaasulla käyvä traktori on herättänyt maahantuoja SGN Agritekin lehdistötiedotteen mukaan runsaasti kiinnostusta sekä biokaasulaitosten kehittäjien että niiden viljelijöiden keskuudessa, jotka haluavat investoida biokaasun tuotantoon ja käyttöön. Myös kuntasektori ja kiinteistönhuoltoyritykset ovat kiinnostuneita kaasutraktorista ajoneuvojen hiilijalanjäljen vähentämiseksi.

Biokaasua polttoaineenaan käyttävällä New Holland T6.180 -traktorilla saavutetaan sama suorituskyky kuin dieselillä, moottorin maksimiteho 180 hevosvoimaa ja suurin vääntömomentti 740 Nm. Valmistajan mukaan käyttökustannukset ovat jopa 30 % vastaavaa dieseltraktoria alemmat.

Biokaasukäyttöinen malli tuottaa 99 % vähemmän pienhiukkasia kuin vastaava dieseltraktori, lisäksi hiilidioksidipäästöt pienenevät 10 % ja kokonaispäästöt 80 prosenttia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Biokaasutraktorissa käytetään uutta 6,7 litran FPT:n NEF-moottoria, joka on suunniteltu soveltumaan biokaasulle. Suurin muutos on dieselmoottoriin verrattuna sylinterikannessa, jossa ruiskutussuuttimet on korvattu sytytystulpilla. Muutokset eivät rajoitu tähän, moottorin rakennetta on suunniteltu uudelleen siten, että lämpötilojen nousua voidaan hillitä paremmin.

Kaasumoottorin etuihin lukeutuu myös selvästi dieselmoottoria yksinkertaisempi päästöjen puhdistustekniikka, kaasumoottorissa ei tarvita SCR-katalysaattoria eli ureaa tahi hiukkassuodatinta pakokaasujen puhdistamiseen.Vaihteistovaihtoehdot ovat ElectroCommand-osapowershiftvaihteistot 40 ja 50 km/h versioina.

Biokaasusäiliöt on sijoitettu samaan paikkaan kuin tavallisen T6-mallin dieseltankki. Vakiona traktorissa on säiliöitä rungon molemmin puolin yhteensä 190 litran edestä. Lisävarusteena on saatavilla kiinteästi traktorin eteen asennettava 270 litran lisäsäiliö.

Lue lisää